Ileana Pintilie
Ştefan Bertalan: Überlagerungen / Suprapuneri / Overlappings.
Fotografie experimentală din anii 1970-1980                        
editor Georg Lecca, design grafic Idea Design & Print Timişoara, Editura Brumar, Timişoara, 2015, 177 pagini

„Ştefan Bertalan, unul dintre cei mai interesanţi şi reprezentativi artişti ai anilor 1960-1980 din România, a fost pictor de formaţie, dar, aşa cum singur mărturisea ironic, era un peisagist, care îşi „uita” mereu paleta şi culorile acasă. Interesul lui s-a îndreptat în mod deschis spre o cercetare vizuală bazată pe experiment, subiectul predilect fiind Natura, abordată dintr-o adevărată pasiune, dominată de fapt de o viziune subiectivă, ce şi-a pus amprenta asupra ansamblului său de lucrări. Pentru Bertalan fotografia a fost mereu doar un mijloc de cercetare în vederea creaţiei, o „unealtă” cu ajutorul căreia descoperea lumea vizibilă în cele mai amănunţite detalii. El a rămas un experimentator direct, care a simţit nevoia să păstreze legătura cu zona cercetării, tocmai de aceea nu a ales filmul.” (Ileana Pintilie)

“Ştefan Bertalan, one of the most interesting and representative artists in Romania between the 1960s and the 1980s, was a painter by training. However, as he ironically confessed, he was in fact a landscape painter, who always “left” his colours and palette at home. His interest openly shifted towards visual research based on experimentation, his favoured subject being Nature, fervently approached, dominated by a subjective vision, which marked his entire work. Photography had always been to Bertalan just a means of research for the sake of creation, a “tool” by means of which he discovered the visual world in its minute details. He was ever a direct experimenter, who always felt the need to be in constant touch with the field of research and this is precisely why he did not make films.” (Ileana Pintilie)

Lansare de carte  Ileana Pintilie Ștefan Bertalan - Suprapuneri

Susține activitatea Modernism.RO printr-o donație.