Resize-of-Afis-forma-finala

Bienala Nationala METAFORE INCANDESCENTE, Cluj-Napoca 2014, Ceramica-Sticla-Metal, poate vi vizitata la Muzeul National de Arta din Piata Unirii, (palatul Banfy). pana in 23 noiembrie 2014.

Rezultanta unor conjuncturi fericite: Metafore Incandescente
(Orice asemănare cu personaje cunoscute din lumea reală, este absolut întâmplătoare!)
Elementele ușor prăfuite ale unei manifestări expoziționale bienale locale, neglijată și aflată pe punctul de a sucomba abandonată în uitare, au fost preluate din mers și reașezate cu o admirabilă determinare și promptitudine într-o formulă total nouă, de un grup de inițiativă reunit absolut întâmplător pe coridorul studiourilor de creație din strada Albac.
În acest fel, scurt. prompt și la obiect, a luat naștere din inițiativa ad-hoc a câtorva membri recunoscuți ai secției Arte Decorative, a UAP Filiala Cluj, o nouă bienală; una extinsă imediat la nivel național și lărgește spectrul de cuprindere a ofertei expozanților cu domeniul metal, care se alătură cu succes – chiar dacă ușor timid deocamdată – deja clasicei formule, ceramică-sticlă. Era o mare provocare; una riscantă!
Imediat telefonic, apoi față în față, a avut loc întâlnirea cu managerul Muzeului de Artă Cluj, iar peste o oră de la întâlnirea cu acesta, știam deja că printr-o conjunctură absolut nesperată, a apărut și perioada rezervată expoziției. Un proiect programaț a fost abandonat de inițiator, din motive necunoscute nouă. Puteam demara deîndată noul nostru proiect comun!
În aceeași seară se formula deja invitația, lansată apoi prin toate mijloacele posibile către artiștii din domeniu din toată țara, iar listele cu adrese de mail ale artiștilor soseau de la colegii clujeni contactați și infirmați rapid de reconstrucția evenimentului. Din dorința firească a personalizării genericului bienalei au avut loc consultări febrile telefonice asupra acestui important element, în numele căruia trebuiau emise invitațiile și tot materialul către expozanți. S-a înfăptuit și Botezul iar cei doi nași bucuroși de această realizare, fiecare contribuind cu câte un cuvânt: Incandescență și Metaforă. Rezultatul este deja pe frontispiciul virtual și efectiv al bienalei. Noul născut exista deja și avea și un nume de botez.
Au urmat apoi conform Bibliei, zilele Facerii.
A doua zi s-a conceput afișul în catedra Ceramică-Sticlă-Metal din UAD Cluj, colegii profesori, membri ai fundației Ceram Art contribuind fiecare cu imagini și propuneri la stabilirea genericului acestuia, operarea efectivă pe computer fiind făcută de un coleg mai tânăr și extrem de abil în aceasta. A treia zi s-a conceput invitația obiect și textul verso-ului ei, pentru că textul invitației către artiști fusese deja transmis personal și de UAP Cluj către filialele din țară. S-a conceput și o siglă a evenimentului în cea de-a patra zi.
Apoi au sosit răspunsuri și a început corespondența; întrebări care mai de care mai solicitante și mai diverse din partea celor ce își manifestau dorința de participare; răspunsuri, lămuriri, telefoane care sunau neîntrerupt, voci necunoscute întâmpinate cu maximă amabilitate și tact, indiferent de ineditul problemelor semnalate. Concesii, acceptări și răspunsuri ferme, lămuriri pe mail, încurajări sau chiar refuzuri cu regret, ultimatum-uri inevitabile dar politicoase, sfaturi colegiale celor mai tineri….!
Toate acestea sunt ingredientele inevitabile ce intră în compoziția unui preparat estetic de mare rafinament și anvergură, asemenea unuia culinar, sofisticat, savurat și apreciat unanim, în marile restaurante pariziene.
Soseau colete, soseau artiști din țară, colete primite prin curierat rapid, dezastre descoperite la despachetare, restaurări făcute cu răbdare, ambalaje profesioniste sau extrem de sumare și riscante pentru conținutul lor fragil, situații extreme, regrete și enervări, nimic nu era imposibil, dar trebuia soluționat necondiționat indiferent de efortul și energia ce trebuiau investite. Cu asumare și control al situațiilor dificultățile au fost depășite iar acum sunt amintiri ce ne stârnesc zâmbetul evocându-le.
Toate denivelările și distorsiunile, neconcordanțele, sau omisiunile de moment au fost brusc acoperite de vălul luminos și atmosfera reconfortantă a rezultatului final. Expoziția a fost apreciată ca fijnd un real succes prin selecția riguroasă a conținutului său valoric și prin atmosfera armonică a panotării; fiecare element, de la afiș până la eticheta lucrărilor expuse, prin concepție oferind publicului un deosebit confort al lecturării. Astfel de semnale de apreciere obiectivă au fost recepționate în permanență cu mare satisfacție de inițiatorii și organizatorii acestei prime ediții de nivel național, începând din momentul vernisajului expoziției.
Valoarea expozanților și a lucrărilor elaborate de ei
Ele continuă să ne parvină ca o răsplată neprețuită a efortului depus.

Așa s-a născut Bienala Națională METAFORE INCANDESCENTE, ceramică-sticlă-metal, Cluj-Napoca 2014.
De la start până la momentul vernisajului, au trecut exact 27 de zile; deloc ușoare!

Așa cum menționam la începutul acestui comentariu, în zona împărtășirii pe care am simțit nevoia să o fac, bienala Metafore Incandescente în prima sa ediție extinsă, națională, reface alăturarea tradițională a domeniului metal, celor ale ceramicii și sticlei. Secțiile specializate ale Universităților de Artă din București și Cluj au funcționat în permanență ca secții ale artelor focului sub această denumire, logic completă: ceramică-sticlă-metal, iar asta nu numai prin generic ci mai ales prin domeniile în care ele pregătesc artiști specializați te toate aceste trei domenii. Recunoaștem ca dascăli ai școlii clujene o sensibilă superioritate temporară în zona metalului a școlii bucureștene dar obiectivul de a modifica această situație este în atenția noastră continuă.
Trebuie să recunoaștem cu obiectivitate profesională că apariția în oferta de exponate a domeniului, metal cu plaja sa de abordări este benefică adaugând valoare lecturii ansamblului expozițional. Bijuteria, prezentă prin setul de autor al lui Alexandru Lupu(Cluj), emailul prin elaboratele compoziții ale Anastasiei Vdovkina, produs al unei prestigioase școli de artă rusești, cea din Moscova, membru al UAP Cluj, ineditele și dinamicele prezențe spațiale din metal, sticlă de Murano, lemn și piatră ale lucrărilor lui Florin-Cornel Ivănescu (Timișoara), sau a asamblajului de mare rafinament și finețe tehnică din metal, cupru și porțelan fosfatic cu sursă de lumină, prezentat de Robert Viskoltz (Cluj), marchează prin diversitate și reală valoare artistică atmosfera generală a spațiului expozițional.
În șirul celor patruzeci și trei de artiști expozanți se înscriu magistral cu opera lor artiști sticlari recunoscuți precum: Anamaria Nagy (Turda), cu lucrări parietale ample de mare acuratețe, performanță tehnică și conceptuală, Vioara Dinu (Cluj) cu un ciclu de trei piese ce impresionează prin concept, eleganță formală, mesaj și finețea desăvârșită a prelucrării, Simina Livia Florian (Cluj), cu un ansamblu de iluminat într-un concept formal și material conceput în sticlă suflată și fizionată, argilă și lemn, alături de asamblajul conceptual extrem de sugestiv și actual, din sticlă, lemn și mase ceramice patinate, ale lui Leontin Țibacov (Alba Iulia).
Compoziția din ceramică realizată în tehnica raku și sticlă, a proaspătului absolvent al școlii de master UAD Cluj, Peter Felix (Zalău), dezvăluie de asemenea, în tandem cu instalația extrem de complexă din argilă, porțelan, rășini transparente și ațe colorate a masterantei din anul I, Bianca Trifan (Brașov), o efervescență creativă inteligentă, ce depășește prin profunzime cu mult nivelul vârstei lor artistice.
Ceramica, domeniu material dominant în economia desfășurării expoziționale a bienalei naționale de la Cluj, este reprezentată ca de obicei, extrem de consistent de ceramiști consacrați, obișnuiți ai simezelor importante din țară și de dincolo de granițe.
Ar fi absolut nedrept să nu îi enumerăm aici pe toți cu cateva mențiuni asupra caracteristicilor operei lor. Astfel vom trece fără a face o ierarhizare pe criterii stricte, pe artiștii: Arina Ailincăi (Cluj), cu piese de mare maturitate conceptuală, a expresiei plastice și realizării tehnice; Ileana Crăciun (Cluj), cu un set de patru obiecte de o acuratețe cromatică ce o fac recunoscută; obiectele rafinate din gresii ale ceramistei Iordanka Cioti (Cluj); figurările ludice și proaspete în formă, cromatică și stil al decorului, aparținând lui Gheorghe Crăciun (Baia Mare); compozițiile riguros constructiviste de o cromatică rafinată subordonată formei, ale Iuditei Crăciun (Baia Mare); piesele de mare sensibilitate formală și cromatică realizate în tehnica de ardere raku ale Manei Bucur (Tg Mureș); compozițiile simetrice, riguroase și dinamice, într-o cromatică preponderent decorativă ale lui Cristian Sergiu Ianza (Petroșani); instalația din porțelan și lemn a lui Ovidiu Constantin Ionescu (București); obiectul transparent, modelat din argilă angobată cu monturi din alamă, al subsemnatului, Andrei Florian (Cluj); tandemul formal al lui Palko Ernest (Cluj); piesele rafinat modelate din porțelan nedecorat ale Emiliei Chirilă (Cluj); suplul și sinteticul obiect spațial de o sinteză formală aerodinamică și un decor metalizat rafinat al lui Nicolae Moldovan (București); obiectul sintetic sculptural din gresie, al Simonei Kolozsi (Cluj); obiectul diafan extrem de expresiv și de mare sensibilitate al lui Marius Silviu Georgescu (Cluj); asamblajul rafinat și sugestiv al lui Gavril Zmicală (Cluj), din porțelan pictat montat pe lemn cu roți, aluzie a călătorului; grupul conceptual de personaje sintetice din gresie ce se metamorfozează în obiecte prin proiecția umbrelor lor, al Melindei Kiss din Budapesta (UAP Cluj); extrem de delicatul cub din porțelan patinat cu un modelaj de aceeași factură al lui Mihai Chira (Cluj); panoul decorativ din porțelan și elemente din sticlă colorată a Elenei Amariei (Cluj); delicatul portret virtual realizat în tehnici de decor mixte al Cristinei Metea (Cluj); mandala din porțelan pictat înrămat a Corinei Croitoru Necșuleu (Rm. Vâlcea); compoziția fabulă a Luciei Lobonț (Cluj); conceptul jucăuș și inedit formal și asociativ al lui Koncz-Münich András (Cluj);
Compozițiile ce se impun prin maturitate formală, cromatică, inovație dar și un preponderent spirit ludic ale mai tinerilor dar deja afirmaților ceramiști, Oriana Pelladi (Cluj) Ioan Sumedre jr. (Cluj), Gloria Grati (Timișoara), Adina Emilia Toader (Cluj), Dănuț Alban (Cluj), Ionelia Irina Ionescu (Drăgășani), Miruna Coman (Brașov), Sintia Ioana Costache (Ploiești), vin să dea un aer de prospețime atmosferei întregii expoziții. Menționez, nu în cele din urmă prezența în expoziție a unor piese (3), de maximă sinteză formală, ce impresionează prin alcătuiri în desfășurări spațiale înscrise în riguros-matematice dar expresive formule geometrice, ale unui discipol de excepție al secției de specialitate din UAD Cluj; studentul în an terminal licență Vasile Cătărău (Galați), premiat la Bienala Internațională de Ceramică organizată la Muzeul de Artă din Cluj în toamna anului 2013.
Iată așadar că prezența în bienală a atâtor tineri artiști, creatori de excepție, unii încă studiind în atelierele universităților de artă de prestigiu din țară, în simultaneitate cu reprezentanți maturi și afirmați deja ai breslei, pune în evidență o legătura organică naturală între generații, transferul de energii și cunoștințe din ambele direcții asigurând o vigoare creativă de maximă relevanță.
Ca organizator și curator din anul acesta al acestei noi manifestări naționale pe domeniul ceramică-sticlă-metal, sper ca astfel de evenimente să conducă la stabilirea unei mai bune comunicări a mediului artistic cu publicul său intr-o formulă benefică și profitabilă pentru ambele părți. Actul artistic este unul continuu și de mare intensitate și care nu își va găsi niciodată rostul real fără un feedback pe măsură din partea destinatarului său, publicul.
Artistul și Destinatarul operei sale reprezintă doi poli majori care nu pot exista unul în absența celuilalt, iar transferul de energii și informație între aceștia le motivează însăși existența, stimulându-le de fapt evoluția în plan valoric profund. O societate echilibrată are nevoie de existența acestor doi poli pentru o devenire sănătoasă și durabilă.

Curatorul bienalei naționale Metafore Incandescente, Cluj-Napoca – 2014,

Conf. univ. dr., Andrei Florian, UAD Cluj

 

bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0001

expun aristii:

Arina Ailincăi – Cluj-Napoca
Dănuț Alban – Cluj-Napoca
Elena Amariei – Cluj-Napoca
Koncz-Münich Andras- Cluj-Napoca
Mana Bucur – Tg. Mureș
Vasile Cătărău – Galați, an III licență – UAD Cluj-Napoca
Mihai Chira – Cluj-Napoca
Emilia Chirilă – Cluj-Napoca
Iordanka Robert Cioti- Cluj-Napoca
Miruna Coman – Brașov, absolvent master – UNArte București
Sintia Ioana Costache – Ploiești, an I master – UNArte București
Gheorghe Ștefan Crăciun – Baia Mare
Ileana Crăciun – Cluj-Napoca
Iudit Crăciun – Baia Mare
Corina Croitoru Necșuleu – Rm. Vâlcea
Csorvási Szabò-Lászlò Attila – Tg.-Mureș
Vioara Dinu – Cluj-Napoca
Andrei Florian – Cluj-Napoca
Simina Livia Florian – Cluj-Napoca
Marius Silviu Georgescu– Cluj-Napoca
Gloria Grati – Timișoara
Cristian Sergiu Ianza- Petroșani
Ionelia Irina Ionescu – Rm. Vâlcea, absolvent master – UNArte București
Ovidiu Constantin Ionescu – București
Florin Cornel Ivănescu – Timișoara
Kiss Melinda – Budapesta, Ungaria
Kolozsi Simona – Cluj-Napoca
Lucia Lobonț – Cluj-Napoca
Alexandru Lupu – Cluj-Napoca
Cristina Metea Quai – Cluj-Napoca
Nicolae Moldovan – București
Nagy Anamaria – Turda
Palko Ernest – Cluj-Napoca
Oriana Pelladi – Cluj-Napoca
Peter Felix – Zalău, absolvent master – UAD Cluj-Napoca
Ioan Sumedre jr. – Cluj-Napoca
Doina Stici – Cluj-Napoca
Leontin Țibacov – Alba Iulia
Adina Emilia Toader – Cluj-Napoca
Bianca Trifan – Brașov, an I master – UAD Cluj-Napoca
Anastasia Vdovkina – Cluj-Napoca
Viskoltz Robert – Cluj-Napoca
Gavril Zmicală – Cluj-Napoca

 

foto Lucian Muntean

bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0005 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0006 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0007 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0008 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0009 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0010 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0011 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0012 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0013 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0014 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0015 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0016 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0017 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0018 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0019 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0020 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0021 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0022 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0023 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0024 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0025 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0026 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0027 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0028 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0029 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0030 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0031 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0033 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0034 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0035 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0036 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0037 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0038 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0039 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0040 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0041 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0042 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0043 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0044 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0045 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0046 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0047 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0048 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0049 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0050 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0051 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0052 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0053 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0054 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0055 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0056 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0057 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0058 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0059 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0060 bienala ceramica sticla metal - cluj 2014 foto lucian muntean _0062