Luna noiembrie debutează în Capitală cu un eveniment inedit: iniţierea primului muzeu de street art în aer liber, amplasat într-un spaţiu la fel de original – Centrul Pop-Up, primul centru urban de lifestyle şi artă din România şi al treilea din lume construit din containere maritime!
Strada Şelari numărul 4, aşezată în centrul istoric al Bucureştiului, în Lipscani, devine astfel destinaţia numărul 1 în materie de artă urbană şi entertainment, la Pop-Up Urban Lifestyle Centre!
De la originalitatea construcţiei până la destinaţia sa finală, Centrul Pop-Up îşi propune să aducă împreună, în acelaşi spaţiu, diversitatea vieţii şi a artei urbane contemporane. Fiecare container din care se compune Centrul va descrie, ca într-un puzzle, punctele de interes pentru oricine se recunoaşte în profilul locuitorului urban: brand-uri cunoscute de lifestyle, magazine, spaţii interactive şi de loisir, dar, mai ales, street art!
Protagoniştii primului Muzeu de Street Art în aer liber din România, iniţiat şi găzduit de Centrul Pop-Up, sunt tineri artişti români cunoscuţi pentru creaţiile lor de artă urbană sau artişti care lucrează cu diferite medii şi care văd în street art o formă de exprimare puternică şi provocatoare.
Conceput ca un performance in progress, Muzeul aduce în faţa publicului prospeţimea, directeţea şi extraordinara varietate de tematică, limbaj şi tehnică a artei urbane din România. Un fenomen care, fără a părăsi strada, îşi găseşte un spaţiu amplu de manifestare liberă în Open Air Street Art Musem, la Centrul Pop-Up!
Îi puteţi descoperi la lucru – sau le puteţi admira lucrările – în Open Air Street Art Museum, pe artiştii:
Alexandru Ciubotariu (n. 1979), Ciubi sau Pisica Pătrată, este cunoscut pentru lucrările sale de street art şi bandă desenată. Celebrul său personaj, Pisica Pătrată ne zâmbeşte din cele mai neaşteptate colţuri din Bucureşti, de pe ziduri, mesh-uri, din librării şi spaţii de evenimente. A devenit şi personaj de carte, în albumul Pisic apat rata, primul album de street art din România, publicat la Editura Vellant. Ciubi a participat la peste 80 de expoziţii şi intervenţii în România şi în străinătate, a iniţiat proiectul Muzeul Benzii Desenate şi a publicat în peste 60 de reviste de profil româneşti şi străine.
Angela Bontaş (n. 1972) este, ca profil artistic, ceea ce se cheamă un artist complet. Cu studii de sculptură şi scenografie la Universitatea de Arte din Bucureşti, este interesată de pictură, desen, instalaţie, ambient şi performance. Are o afinitate specială pentru pictura în maniera desenului copilului, din convingerea că doar privirea copilului ne poate salva din deformarea percepţiei asupra realităţii. Angela Bontaş este unul dintre fondatorii Grupului Rostopasca, alături de care a participat la un număr impresionant de expoziţii internaţionale. A curatoriat proiecte artistice şi expoziţii de artă pentru copii.
KITRĂ (n. 1981) aka Nicu Duţă este ilustrator, toydesigner şi street artist. A studiat grafica la Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti. Foloseşte medii de exprimare diverse, de la tehnologia digitală la pictură, desen şi obiect. Creaţiile semnate de Kitră aduc în atenţie identitatea individului în lumea contemporană. Despre propriile lucrări, artistul spune că sunt „psihedelico – experimentale, inspirate uneori din cultura tradiţională sau din cea urbană”. Preferă să nu îşi fixeze o direcţie vizuală prestabilită, pentru ca „procesul creativ să decurgă de la sine, natural”.
Victor Fota (n. 1989) este absolvent al secţiei de conservare – restaurare a Universităţii de Arte din Bucureşti şi este în prezent masterand al aceleiaşi universităţi. Concepte derivate din filozofia antică sau din fizica cuantică, o tehnică inspirată din pictura flamandă de secol 15 sau jocul transparenţelor colorate, acestea sunt câteva dintre elementele – cheie care, spune artistul, definesc propria artă ca reprezentare a „existenţei paralele a realităţilor”.
Andrei Vlad Toader (n. 1985) este interesat de pictură, desen, grafică şi ilustraţie digitală. Cu studii de arhitectură şi design finalizate în 2010, Andrei lucrează ca art director într-o agenţie de publicitate. Vorbeşte despre lucrările sale ca fiind o căutare permanentă de a face vizibilă propria imagine despre realitate.
Zoiţa (n. 1978), pe numele său complet Delia Oana Călinescu, este interesată de medii variate de exprimare, de la pictură la street art, de la artă video la performance. Un „artist nestatornic” în cel mai bun sens al cuvântului, Zoiţa se declară fascinată de stencil, dar foloseşte în aceeaşi măsură şi arta organică, hârtia sau camera video: „privesc lumea în culori, o reduc la tăcere prin alb şi negru şi apoi o las din nou să ţipe prin sunet, imagine şi culoare”.
Ortaku, aka Cornel Cristea, este un street artist pentru care „orice nu este artă urbană este un hobby”. Practică graffiti-ul sub formă de stencils şi paste-ups de mai bine de 10 ani, crede în viitorul artei urbane şi preferă ca lucrările pe care le realizează să vorbească singure despre… cine este şi ce face Ortaku.
Creaturi drăguţe – sub acest se ascunde o artistă care şi-a propus „să pună câte o creatură cu ochi mari oriunde există un loc trist, gri, pentru ca cei care o pot vedea să prindă o picătură de culoare în drumul lor”. Despre street art, Creaturi drăguţe crede că, de la stickere, paste-ups până la bomb-uri sau tag-uri, toate formele de artă urbană ar putea schimba lumea dacă lumea le-ar accepta cu mai multă naturaleţe.
Glappy aka Iulian Moldovan (n. 1988) a studiat pictura murală la Universitatea de Arte din Bucureşti, iar recent a absolvit şi masteratul în aceeaşi specializare. Prin lucrările sale care combină într-o manieră insolită arta mozaicului cu formele de street art, Glappy declară că îşi propune să atragă atenţia şi să remedieze imperfecţiunilor spaţiului urban: „o artă decorativă tradiţională, cu o semnificaţie aparte, culturală şi spirituală, transpusă în limbajului artei urbane de astăzi”.
IRLO (n. 1985) este cunoscut ca street artist, iar personajele sale ficţionale împânzesc zidurile din mai multe oraşe din România. În străinătate a pictat la New York şi Berlin, iar în ţară a pictat live pe pereţii de la Street Delivery, pe rampele de la Skate Park Herăstrău, în Parcarea Ciclop – Episodul 3 (2013), la Summer Well, Ironiak BBQ, Studenfest Timişoara etc. A expus la Galeria de Artă Contemporană a Muzeului Naţional Brukenthal din Sibiu (în 2008 şi 2009), la Galeria Institutului Cultural Român de la New York în 2009 şi în Vatra Collective, Bucureşti, 2012.
Kraimann aka Cristian Prandea (n. 1987) a absolvit secţia de grafică a Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti în 2010. Într-o exprimare foarte plastică, spune că stilul său de desen ar putea fi asemuit cu „un borcan plin cu gem de căpşuni în care se mişcă omizi şi au curs prea multe culori fluorescente”. Cât despre sursele de inspiraţie cromatică, se declară fascinat de pattern-urile naturale multiplicate în culorile insectelor, animalelor şi plantelor.
Andy Sinboy este ilustrator şi trubadur punkist – cântă în trupa The Nuggers – şi se prezintă singur ca având „branhii de graffer” care îl ajută să respire cu naturaleţe în spaţiul underground. Ilustraţia, fotografia şi arta video sunt mijloacele prin care alege să-şi arate personajele şi culorile. A fost artist rezident la Centrul Fabrica, în Treviso, Italia, şi a studiat ilustraţia la Parsons Design College din New York. A expus în Bucureşti, Viena, Praga, Londra şi Bienala de la Veneţia, a pictat cluburi în New York şi rooftop-uri în Madrid.
Sno adoră să deseneze personaje şi crede că „arta, în toate formele ei de expresie, are un efect terapeutic mai eficient decât întreaga industrie farmaceutică”. Nu dezvăluie prea multe despre identitatea ei, dar spune totuşi că este veselă, vegetariană şi că vrea să varieze mereu în limbajul său artistic, de la street art, graffiti, la bandă desenată, ilustraţie şi caricatură. Crede că un artist nu are nevoie de spirit competitiv şi acreditări, ci de pretexte şi oportunităţi de a se manifesta creativ. De la ce vine Sno? De la sentiment neidentificat, obsesiv.
Curatori: Claudio Scorretti şi Irina Ungureanu
Recent Comments