“Intruchipandu-l pe Mao” Muzeul de Arta Comparata Singeorz-Bai

Fotografii de Nathalie Daoust – Canada

Operele fotografei canadiene Nathalie Daoust sunt expuse in Romania la Muzeul de Arta Comparata Sangeorz-Bai, incepand cu data de 21 februarie pana in data de 21 aprilie 2013 sub auspiciile Complexului Muzeal Bistrita-Nasaud.
Expozitia a fost prezentata de Vasile Duda, istoric de arta si Corneliu Gaiu, directorul Complexului Muzeal Bistrita-Nasaud, cu sprijinul Consiliului Canadian pentru Arta.

Opera fotografei Nathalie Daoust originara din Montreal deplaseaza granitele dintre real si imaginar pe care le foloseste pentru a aborda notiunile de fictiune, identitate si escapism. In cel mai recent proiect al sau, “Intruchipandu-l pe Mao”, Daoust se straduieste sa surprinda si sa pastreze cealalta viata a lui Zhang, un interpret care ia infatisarea si comportamentul lui Mao Zedong intemeietorul Republicii Populare Chineze.

Termenul de interpret evoca in sens larg notiunile de veselie si delectare insa cu toate acestea pentru Zhang aceasta experienta este una mult mai profunda mergand pana la atitudinea rituala si spirituala de a aduce un omagiu personal unei epoci de mult apuse. Prin jocul meticulos al rolului lui Mao, “interpretarea” lui Zhang se bazeaza mai multa pe maiestrie decat pe o abordare parodica. Acest demers indeplineste dorinta sa de a se indeparta de realitate, oferindu-i un refugiu in fata zbuciumului vietii de zi cu zi.

Observandu-l pentru prima oara pe actor jucand rolul lui Mao in piata Tiananmen, Daoust a fost imediat intrigata de minutioasa sa constructie a unei identitati alternative. Captivata de atitudinea sa de evitare a eu-lui propriu si de modul in care acesta a intruchipat una dintre cele mai reprezentative personalitati istorice a Chinei, Daoust a revenit dupa catva timp in Beijing si a realizat o serie de fotografii ale lui Zhang. Locatiile si compozitiile portretelor difera: unele sunt in concordanta cu situatia de natura iluzorie si ireala, in timp ce altele fac o referire la importanta istorica si politica a lui Mao Zedong, prin re- crearea unor fotografii originale ale lui Mao din timpul vietii sale. Intr-o incercare de a surprinde atat ceea ce este imaginar cat si ceea ce este real, autoarea a suprapus zone focalizate peste portiuni cu detalii deliberat estompate ori supraexpuse. Acest procedeu ilustreaza sugestiv conflictul dintre real si imaginar, trecut si prezent sau diferenta intre imitatie si autenticitate.

Prin intermediul fotografiei, Daoust participa la calatoria in trecut intreprinsa de actorul Zhang. Abandonand metodele moderne in favoarea unei abordari traditionale, ea a imortalizat imaginile pe o colectie de pelicule chinezesti expirate si a folosit pentru developarea fotografiilor hartie speciala pentru arhivare, ajungand astfel la efectul dorit prin care trecutul imaginar a devenit intrucatva o realitate. Portretele au primit un aspect arhaic prin intermediul aplicarii unui strat de rasina de chihlimbar care a indeplinit si rolul unui sigiliu temporal al imaginilor.

Fotografiile lui Nathalie Daoust reflecta pasiunea sa pentru locatii neasteptate si de asemenea inclinatia sa sa de a cauta cu o curiozitae inepuizabila. Explorand, cercetand si documentand locuri rareori vizitate precum si camere de hotel discret ascunse, autoarea si-a petrecut aproape zece ani surprinzand aspecte profunde ale unor existente care in mod obisnuit ar fi ramas nedezvaluite.

Nathalie Daoust, de origine canadiana, care a studiat aspectele tehnice ale fotografiei la Cegep din vechiul Montreal, a petrecut doi ani in perioada anilor 1990 locuind in hotelul Carlton Arms din New York. Camerele tematice, cu decoratiuni murale viu colorate, au reprezentat un fundal excelent pentru proiectele fotografice ale autoarei, care s-au concentrat in acei ani pe aspectele fantomatice, obscure, sumbre. Daoust a calatorit mult, fotografiind nu doar camerele de hotel din New York ci si cartierul luminilor rosii din Tokio, bordelurile braziliene si nudistii elvetieni din muntii Alpi.

Daoust a creat o opera care este pe cat de diversa pe atat de intensa. Icercand sa isi transforme curiozitatea aproape copilareasca, perseverenta si interpretarea extrem de individualizata a lumii, in povestiri ca niste basme, autoarea creeaza noi mituri despre societatea moderna dar si relateaza istorisiri inspirate din viata de zi cu zi a oamenilor apartinand categoriilor defavorizate ale societatii.

Georgia Haagsma

www.macsb.ro

foto Maxim Dumitras