IN ATENTIA

Ministerului Finantelor Publice

Ministerului Culturii si Patrimoniului National

Administratiei Fondului Cultural National

Secretariatului General al Guvernului

Comisiei de Cultura, Arte si Mijloace de informare in masa a Senatului

Comisiei de Cultura, Arte si Mijloace de informare in masa a Camerei Deputatilor


Cerem respect! Sectorul cultural nu poate fi ignorat
de Guvernul Romaniei

Bucuresti, 31 august 2012

Printr-un proiect de Ordonanta de Guvern intrat in dezbatere publica in data de 8 august 2012, Ministerul Finanţelor Publice (MFP) propune ca Loteria Romana sa nu mai vireze 2% din incasari catre Administraţia Fondului Cultural Naţional (AFCN). Prevederea care se doreste acum abrogata a fost introdusa cu dificultate in 2008 ca modificare la Ordonanţa Guvernului nr. 51/1998 privind imbunataţirea sistemului de finanţare a programelor şi proiectelor culturale. Conform AFCN, banii de la Loterie au asigurat pana in prezent peste 95% din totalul bugetului pentru finanţarea proiectelor culturale şi a celor editoriale. Practic, noua propunere va reduce banii pentru cultura de care dispune AFCN la sub 5% din bugetul actual.

 

Proiectul de act normativ a fost publicat pe 8 august 2012 pe situl MFP la pachet cu alte masuri sub numele Ordonanţa privind reglementarea unor masuri fiscal – bugetare. Au fost alocate 10 zile, minimul legal pentru primirea propunerilor, sugestiilor si pentru a cere organizarea unei dezbateri publice, dar nimeni nu a facut-o. In ciuda impactului major pe care aceasta modificare il va avea asupra finanţarilor publice pentru cultura in Romania, nici Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional (MCPN), nici AFCN nu au emis puncte de vedere publice. In acelaşi timp, sectorul cultural a aflat prea tarziu despre aceasta propunere, deşi Legea 52/2003 prevede informarea din oficiu a actorilor activi din mediul privat non-profit care opereaza in domeniul de activitate vizat. Nota de fundamentare ce insoţeşte Ordonanţa prevede doar o justificare formala a propunerii, care reflecta lipsa totala de consideraţie cu privire la impactul deciziei luate.

 

Bugetul AFCN pentru proiecte editoriale a fost in 2010 de 1.890.000 lei, iar pentru proiecte culturale de 1.900.000 lei. In 2011, pentru proiecte editoriale au fost alocaţi 3.407.000 lei, iar pentru proiecte culturale au fost investiţi 4.500.000 lei. Fara finanţarea Loteriei Naţionale, care contribuie consistent la finanţarile disponbile, situaţia AFCN şi a proiectelor culturale desfaşurate in regim privat non-profit devine incerta. Cu aproape 8 milioane de lei, in 2011, AFCN a finanţat sute de proiecte culturale şi editoriale şi a reprezentat singurul finanţator public roman profesionist al culturii private non-profit din Romania pentru proiectele desfaşurate in ţara.

 

La nivel european, inca din 2002, o parte importanta a veniturilor Loteriilor Nationale este folosita pentru finantarea culturii, in tari precum Danemarca, Finlanda, Suedia, Norvegia, Marea Britanie, Germania, Italia, Irlanda, Belgia, Bulgaria, Croatia, Polonia, Ungaria, si altele, cu contributii la finantarea culturii in procente cuprinse intre 10-60% din banii Loteriei. In acest context, decizia Guvernului Romaniei de a modifica printr-o ordonanta de urgenta finantarea oferita de catre Loteria Romana Fondului Cultural National este contrara practicilor europene din domeniu.

 

Tinand cont de cele de mai sus, subsemnaţii, profund ingrijorati de felul in care Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Culturii si Patrimoniului National au derulat procedura de trecere a proiectului legislativ din etapa de elaborare la cea de avizare si in final aprobare, solicitam urmatoarele:

 

1. Consideram absolut necesar ca MCPN, conducerea AFCN si Consiliul AFCN sa işi asume o poziţie publica fata de proiectul de act normativ. Pozitia publica nu poate fi redusa la o serie de comentarii si interviuri acordate presei, ci trebuie sa se concretize in puncte de vedere formalizate, asumate institutional, publicate pe situl institutiei si trimise Ministerului Finantelor Publice ca raspuns la proiectul de Ordonanta de Guvern in discutie.

 

2. Consideram invocarea directivei europene ca argument pentru avizarea masurii de catre ministrul Puiu Hasotti drept insuficienta in conditiile in care (1) acest argument nu este prezentat in Nota de fundamentare a Ordonantei de Guvern, care de altfel semnaleaza la sectiunile “Conformitatea proiectului de act normativ cu legislaţia comunitara in cazul proiectelor ce transpun prevederi comunitare” si “Masuri normative necesare aplicarii directe a actelor normative comunitare” ca NU ESTE CAZUL si (2) nu sunt oferite informatii complete despre continutul acestei directive, inclusiv date care sa faca posibila identificarea acestei (numar, data publicarii in JO al Uniunii Europene). Solicitam pe aceasta cale oferirea acestor informatii in cel mai scurt posibil de catre Ministerul Culturii si Patrimoniului National, pentru a permite o discutie reala cu privire la masura in care adoptarea proiectului de act normativ reprezinta o obligatie clara ce ne revine ca membru al UE.

 

3. Consideram inacceptabila aprecierea din Nota de fundamentare, conform careia atat informarea, cat si consultarea publica a sectorului neguvernamental nu au fost necesare deoarece NU ESTE CAZUL (citat din Nota de fundamentare). Asa cum am aratat in comunicatul de presa trimis in 24 august si asa cum au declarat presei reprezentanti ai AFCN, sprijinul Loteriei Nationale a fost si este esential pentru sustinerea proiectelor culturale si editoriale in Romania. Solicitam pe aceasta cale Ministerului Culturii si Patrimoniului National, in calitate de factor decizional cu privire la adoptarea prezentei Ordonante de Guvern, sa NU avizeze proiectul de Ordonanta de Guvern si sa solicite Ministerului Finantelor Publice, in calitate de initiator al proiectului de act normativ, organizarea unei dezbateri publice cu privire la aceasta masura, dezbatere la care sa fie invitate toate partile interesate si afectate, deci inclusiv operatori culturali, publici si privati.

 

4. Solicitam Ministerului Finantelor Publice sa ia in considerare prezenta solicitare si sa completeze Nota de fundamentare a Ordonantei pe care a initiat-o in ceea ce priveste Sectiunea 6, Consultarile efectuate in vederea elaborarii proiectului de act normativ si Sectiunea 7, Activitaţi de informare publica privind elaborarea şi implementarea proiectului de act normativ tinand cont de numarul de organizatii ale societatii civile interesate de acest demers. Consideram ca reactia rapida si prompta a unui numar atat de mare de organizatii neguvernamentale constituie un argument clar si suficient pentru a considera ca ESTE CAZUL sa existe o consultare publica cu privire la aceste masuri. Solicitam Ministerului Finantelor Publice organizarea acestei dezbateri publice in cel mai scurt timp posibil pana pe 7 septembrie 2012.

 

Coalitia Sectorului Cultural Independent ia in calcul, in cazul in care solicitarile de mai sus vor ramane fara ecou, actionarea in instanta a Ministerului Finantelor Publice pentru nerespectarea prevederilor Legii 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica.

SEMNATARI:

Membrii Coalitiei Sectorului Cultural Independent

 

Raluca Ana-Maria Pop, Ioana Tamas, Bianca Floarea, Asociaţia MetruCub – resurse pentru cultura

Cosmin Manolescu, Director executiv si coregraf, Fundaţia Gabriela Tudor

Cristina Modreanu, Presedinte, Asociatia Romana pentru Promovarea Artelor Spectacolului

Stefania Ferchedau, manager cultural, ZonaD – studio Paradis Serial

Miki Braniste, Director, Asociatia Colectiv A / Festival Temps d’Images

Octavian Avramescu, Asociatia Jumatatea Plina

Rarita Zbranca, Director executiv, Fundatia AltArt, Cluj-Napoca

Corina Bucea, manager, Federatia “Fabrica de Pensule”, Cluj-Napoca
Kinga Kelemen & Sinkó Ferenc, Director/ Presedinte, Asociatia GroundFloor Group

 

si

 

Adela Mara, Centrul Cultural Arts Society

Tincuta Heinzel, Asociatia 2580

Judit Balko, Presedinte, Asociatia Volum Art

Ana Iuga, manager cultural, Asociatia Cate-n luna si-n mansarda

Dragos Neamu, Reteaua Nationala a Muzeelor din Romania

Andreea Capitanescu, Director artistic, Asociatia 4Culture – eXplore dance festival

Aura Corbeanu, Vice-presedinte, UNITER

Andreea Dumitru, Fundatia Culturala Camil Petrescu

Dan Croitoru, Secretar general, Institutul Cultural Roman

Dan Eugen Ratiu, Conf.dr. Universitatea Babes-Bolyai Cluj-Napoca

Daria Dumitrescu, Asociaţia Sabot, Cluj-Napoca

Cosmin Nasui & Oana Ionita Nasui, Modernism.ro

Andreea Chindris, Teatrul 2.0

Andrada Vaida, manager cultural, www.kuma-talks.eu

Nona Serbanescu, director proiecte, Asociatia pentru Promovarea Artelor Contemporane

Raluca Bem Neamu, Presedinte, Asociatia De dragul artei

Luiza Zamora, arhitect, Asociatia 37

Anca Majaru, Presedinte Asociatia ARCHÉ

Georgeta Iuga, Fundatia Social-Culturala pentru Democratie “Identitate, Unitate, Generozitate, Actiune”

Gabriela Baciu, Director executiv, Asociatia Operatorilor Culturali din Romania

Emilia Tugui, arhitect, Positif Concept SRL

Monica Morosanu, coordonator proiecte, ICR Tel Aviv

Mihai Mihalcea, subRahova

Florentina Costea, Comunitatea Armeana din Romania
Simina Bidica, Muzeul National al Taranului Roman / editura Martor

Mariana Nitelea, Asociatia pentru Dezvoltare Democratica

Kiraly Istvan, UBB, Cluj

Miruna Runcan, ArtReSearch, Cluj

Ozana Nicolau, director executiv, Festivalul International de Film Experimental Bucuresti (BIEFF)
Laura Theodorescu, Presedinte, Asociatia Culturala LAUREATH

Luminita Dejeu, Presedinte, Fundatia culturala ExtrAArt Cluj

Eliodor Moldovan, Director executiv, Asociatia K’ARTE

Veres Nagy Timea, Asociatia Fundament, Sfantu Gheorghe
Cristina Bodnarescu, Asociatia ContemporanIS
Dan Alexandru, `Corneliu Coposu` Romanian Students Society (UK)
Levente Kozma, Asociatia Simultan
Adriana Chiruta, Regizor | Director artistic, PASAJ  Centrul ArtHoc • Editura ArtSpect

 


David Schwartz, regizor de teatru
Dan Perjovschi, artist
Alexandra Pirici, artist
Mona Nicoara, regizor de film documentar
Ionut Cioana, artist
Larisa Crunteanu, artist vizual si performer, co-curator al Atelier 35
Delia Popa, artist vizual
Daniela Palimariu, artist
Mihai Iordache, saxofonist
Bogdan Draganescu, artist
Aurel-Daniel Stanica, arheolog
Dumitru Vladimir, profesor
Petrut Calinescu, fotograf independent
Klara L. Veer, arhitect
Ileana Hodoiu, consultant sisteme informatice
Andreea Iacob, regizor
Noemi Gunea, actrita
Katia Pascariu, actrita independenta (neangajata)
Turculet Robert, student
Delia Andries, artist vizual
Oana Radu, actrita
Ana Maria Oglinda, actrita
Ileana Achim, editor de carte
Victor Carcu, regizor si scriitor
Ela Olteanu, pictor


Ioana Munteanu

Cristina Toma

Larisa Ispas

Cristiana Anghel

Andreea Breazu

Dorin Popa

Marius Lazar

Sebastian Craciun
Adrian Manolescu

Raluca Croitoru

Serban Niculae

Alexandra Popescu

Sorin Giula

Liana Axinte

Carpen Crisan

Iordana Leahu

Valentin Gabriel Popescu

Robert Gutunoiu

Elena Carmen Mocanu

Laura Constantinescu

Catalin Cristea

Raluca Genoiu

Minodora Cerin

Hildegard Ignatescu

Beatrice Gabor
Silvia Cazacu
Ciprian Gaiu

Emilia Zbranca

Mihaela Margareta Dejeu

Nelu Roman

Aurora Marin
Toader Andrei

Anca Miron


Contact:
[email protected], 0740 300 124, 0744 399 767
Echipa de coordonare CSCI