Galeria de Artă Contemporană a Muzeului Naţional Brukenthal prezintă

SORIN VREME – TERMINAL

15 iunie – 22 iulie 2012

Vernisaj: vineri, 15 iunie, orele 17.00

Sibiu, Str. Tribunei, nr. 6

Orar: marţi – duminică, 10.00 – 18.00

 

Între arta manifestă a anilor ’80 şi responsabilitatea indusă a anilor ’90, arta din România a încercat să definească strategii pentru a deveni internaţională, şi pentru a fi reprezentată corect în instituţii.

Demersul artistic al lui Sorin Vreme poate fi recompus într-un cadru esenţial din procesul de identificare a artei româneşti – momentul în care arta s-a mutat din stradă în galerie şi muzeu, când experienţa underground-ului trebuia înlocuită de sensibilitatea spaţiului definit, cu tendinţe de normalitate conceptuală. Conţinutul politic nu a fost niciodată subiectul vreunui transfer sau al vreunei motivaţii artistice; Sorin Vreme s-a bazat adesea pe structuri sociale care i-au permis o relaţie independentă şi individuală cu arta.

Fără titlu, 2012, Courtesy Sorin Vreme

Fără titlu, 2012, Courtesy Sorin Vreme

Discursul lui Sorin Vreme nu a fost extenuat de expunere sau de supra-interpretare. Artistul priveşte direct oamenii şi evenimentele, iar distanţa asumată este un semn al empatiei. Rescrierea istoriei,  răceala minimalistă, societatea radicală a cotidianului sunt instrumente de lucru care fac parte din lumea artei lui. Este vorba exclusiv de mediu, nu de metafora mediului.

Pentru proiectul Terminal, Sorin Vreme a încercat să interpreteze galeria ca pe un spaţiu de evoluţie între instituţia de artă clasică şi arta actuală care trebuie prezentată altfel. Traseele de vizitare ale galeriei devin trasee vizuale ascunse. Micile cutii luminoase cu însemnele EXIT se transformă în embleme morale pentru un anumit perete, o anumită limbă, şi o anumită divizare. Există o atenţie nebănuită pentru estetica locului care se traduce prin eleganţa deliberată, efectele de lumină, detalii, şi texturi. Sorin Vreme combină teoria galeriei cu teoria locului – un screening reciproc în care întrebările fără rezoluţii compun un proces fără producţie. Metodologic, putem vorbi despre ideea unei expoziţii a ideilor, un laborator deschis între artist – galerie – curator, în care nu se interpretează gramatica prestabilită, iar gustul subiectiv al curatorului pentru formă este depăşit şi interogat în permanenţă.

Sorin Vreme (n. 1962, Timişoara) trăieşte şi lucrează la Timişoara. Din 2004 este membru al Asociaţiei Simultan, şi co-organizator al Festivalului de artă video şi new media – SIMULTAN. Interesul pentru video şi instalaţie video a început încă din anul 1989, când Sorin Vreme a realizat lucrarea video Mediator (15 min.). În 1993, filmul Autoportret la 30 de ani a fost prezentat în cadrul expoziţiei Ex Oriente Lux. În anii 2000, artistul se concentrează pe conceperea unor serii video care urmăresc subiecte specifice: As Time Goes By (#1/2; #3), 2004; C E R U L I N S T E L A T / S T A R R Y S K Y (2009/ 2011); Barja Întunecată; Barja Albastră, Barja Neagră; Barja Blondă; Barja Purpurie, Barja Gri (2010) sau Liquid Me (1996/ 2011).