Luni, 11 iulie 2011 au intrat în posteritate două eminente specialiste în istoria artelor, absolvente ale Institutului “N. Grigorescu” din Bucureşti:
Nicole Borteş, n. 1932, organizatoarea colecţiilor de artă românească şi universală ale Muzeului de artă din Craiova, între 1960-1970. I se datorează, printre altele, cabinetul Brâncuşi şi achiziţiile Ţuculescu
de la Craiova. Împreună cu soţul său, criticul de artă Anatol Mândrescu, vin în Bucureşti, unde Nicole Borteş intră, la un moment dat, în conflict cu diriguitorii propagandişti. Demisionează de la conducerea Muzeului Simu şi preferă o pensionare umilitoare ca muncitor în fabrică. Se stinge în mare demnitate pauperă, refuzând
chiar sprijinul Ambasadei Franţei, prin recunoaşterea ascendenţei materne.
Karin Schuller Procopovici, n.1954, a fost expert al Oficiului pentru Patrimoniu Bucureşti, iar din 1984 organizatorul secţiei de istoria fotografiei la Muzeul Ludwig din Köln. Împreună cu soţul său, criticul
de artă Radu Procopovici, au constituit o bună echipă de ferment şi punte culturală pentru viaţa artistică din ţară. Autoare de expoziii si studii de referinta la Koln.
Elisabeth Axmann (sotia lui Titus Mocanu, estetician):
“…se simtea foarte bine in micul colectiv (erau 4) de la Agfa-Photo-Historama, gazduita de Muzeul Ludwig din Köln. Acest lucru nu era intâmplator, caci avea acolo o munca foarte interesanta, era, putem spune într-o anume privinta, in miezul problemei, caci noi stim: in ceea ce priveste marea pictura, orasul nostru nu se poate compara cu centrele muzeistice importante din Europa, nici macar cu Berlin sau München, dar in ceea ce priveste fotografia, aici e centrul: aici are loc, din doi in doi ani, Photokina, aici s-au strâns, prin achizitii si donatii cele mai importante colectii fotografice de aparate si de imagini. Agfa-Photo-Historama a organizat consecvent expozitii implicând diverse aspecte ale istoriei si culturii secolelor 19 si 20. Karin raspundea de obicei de frumoasele cataloage ce apareau ca albume, cu excelente reproduceri insotite de texte concludente. Câteva exemple:” Die Reise zum Nil” (Maxime Du Camp si Gustave Flaubert in Egipt) “Alles Wahrheit! Alles Lüge!” (Photographie und Wirklichkeit im 19. Jh), “Von den Anfängen der Photographie im 19. Jh”, “Hugo Erfurt, Photograph zwischen Tradition und Moderne”, apoi expozitiile si cataloagele privind avangarda rusa si revolutia in fotografie, inceputurile desenului animat etc.
Recent Comments