Galeria de Artă Contemporană a Muzeului Naţional Brukenthal

MATEI BEJENARU/ PROIECTE 2008 – 2010

1 aprilie – 1 mai 2011

Vernisaj, vineri 1 aprilie, orele 17.00

Sibiu, str. Tribunei, nr.6

Orar: marţi – duminică, 10.00 – 18.00

La mijlocul anilor ’90, Matei Bejenaru, performer-ul cu ochii şi gura astupate a adoptat tehnic şi metodic vizualitatea. Folosindu-se de propria persoană, de memorie, de istorii personale şi oralitate, Bejenaru nu separă arta de viaţă şi de societate. Natura fizică şi în acelaşi timp personală a proiectelor sale artistice îl obligă să cucerească stări şi spaţii, să devină simultan cu situaţia prezentată.

Matei Bejenaru reprezintă o figură emblematică pentru o generaţie de artişti români care s-a lansat în anii ’90, şi al căror demers se află la limita dintre activism cultural şi responsabilitate socială, cu o tendinţă expresă spre permanenţă şi spre modificarea sau îmbunătăţirea ordinii sociale. Realitatea socială nu este văzută ca un fenomen exterior sau ca o bază de studiu. Bejenaru se identifică cu subiectul său, vrea cu orice preţ să fie autentic, să înţeleagă esenţa realului. Pornind de la această formulă, artistul a identificat diverse forme de producţie pe care le-a corelat cu personaje şi locuri reale, transformând munca într-un simbol, într-o acţiune filosofică de iniţiere şi purificare.

În Galeria de Artă Contemporană a Muzeului Naţional Brukenthal, Matei Bejenaru va prezenta o selecţie de fotografii şi lucrări video realizate între anii 2008 şi 2010. Artistul declară că aceste lucrări „sunt etape din proiectul mai amplu de investigare a formelor de viaţă şi cunoaştere pierdute odată cu instaurarea noii ordini politice şi economice în România ultimelor două decenii. Proiectele nu sunt evocări romantic-nostalgice ale perioadei comuniste. Dimensiunea lor politică este pusă în balanţă cu forme poetice. “

Muncă, memorie, mişcare este un proiect fotografic de documentare a diferitelor forme ale muncii brute. Artistul prezintă portretele unor profesori navetişti din judeţul Iaşi, imaginea unor cartiere muncitoreşti la 20 de ani după căderea comunismului sau portretele unor muncitori români care lucrează în străinătate. În filmul Lupta cu inerţia este vorba despre povestea unui cenaclu literar din Combinatul de Utilaj Greu din Iaşi activ între anii ’70-’80. Cântece pentru un viitor mai bun este o instalaţie video pe 2 canale care prezintă două performance-uri corale petrecute la Bucureşti în cadrul proiectului THE KNOT  (2010) şi la Tate Modern în Londra, în cadrul simpozionului Best Laid Plans (2010).

Deschiderea expoziţiei va fi urmată sâmbătă, 2.04.2011 de o discuţie informală cu Matei Bejenaru care va începe la ora 10.00 în spaţiul Galeriei de Artă Contemporană a Muzeului Naţional Brukenthal.

Matei Bejenaru (n. 1963, Suceava). Trăieşte şi lucrează la Iaşi. În anul 1997, Bejenaru a pus bazele Bienalei Periferic care a funcţionat până în 2008. Tot la Iaşi a fondat în 2001 asociaţia de proiecte culturale Vector, o platformă de întâlnire între teoreticieni şi artişti pentru definirea limitelor artei şi instituţiilor în societatea post-comunistă. Dintre ultimele proiecte expoziţionale amintim: 2010 – “Best Laid Plans”, The Drawing Room Londra; “Image at work”, INDEX Stockholm şi Institutul Cultural Român din Stockholm;  “Over the counter”, Mucsarnok Museum Budapesta; Bienala de Artă Mediteraneană de laHaifa; 2009 – “Performing the East”, Salzburger Kunstverein; “M3 – Muncă, Memorie, Mişcare”, Galeria Cupola Iaşi; 2008 – “Move On”, Futura Art Center Praga; “Blurrr 6” Performance Festival, Tel Aviv; Taipei Biennial, Taiwan.

Foto:  Mehr Chancen fur Unsere Jugend, documentaţie proiect, KulturKontakt Viena, 2002, courtesy: Matei Bejenaru

Susține activitatea Modernism.RO printr-o donație.