În cadrul anchetei 15 întrebări despre “succesul cât un foc de paie”* al artei lui Ion Bârlădeanu Modernism.ro s-a întâlnit cu Anne de Villepoix, (http://www.annedevillepoix.com/) în galeria sa pariziană, care-l reprezintă pe artistul Ion Bârlădeanu.
Anne de Villepoix ne-a asigurat că este interesată de situația artistului roman, fiind la curent cu scandalul media din România, dar mai ales îngrijorată de starea sănătății lui Ion Bârlădeanu. Întrebată de situația vânzărilor colajelor lui Ion Bârlădeanu (după achiziția publică a câtorva dintre lucrările acestuia în cadrul Foire Internationale d’Art Contemporain http://www.fiac.com/artist.html?ar=4338) Anne de Villepoix a declarat că a oprit plățile către “galeria întunecată din România”, până când nu se clarifică situația legală a lui Ion Bârlădeanu. Pentru a găsi un sprijin în a-l ajuta pe Ion Bârlădeanu, a apelat și la Ruxandra Balaci, directorul artistic MNAC, însă după cum ne-a mărturisit a realizat că aceasta este de partea galeriei și nu de cea a artistului.
Anne de Villepoix dorește să lucreze și să-l reprezinte în continuare pe artistul Ion Bârlădeanu și promite că va veni personal în România pentru a se îngriji de situația materială și de condițiile de trai ale artistului. Se gândește chiar la varianta de găsi un tutore pentru Ion Bărlădeanu pentru a-i gestiona acestuia resursele financiare.
Care este motivul pentru care Galeria Anne de Villepoix a oprit plățile? Această întrebare poate conține răspunsul întrebărilor cu numărul 1, 2 și 5 din ancheta noastră și anume: “1. Cum este legal posibil ca Ion Bârlădeanu să fi cedat drepturile artei sale care deja se comercializează la nivel internațional şi el să nu aibă un venit din asta? (În reportajul de pe Acasă TV, Ion Bârlădeanu spune că vinde din nou fier vechi pentru a supraviețui)”, “2. Cât a câștigat şi cât a pierdut Ion Bârlădeanu în urma succesului operei sale? (Bârlădeanu susține la B1 TV, în emisiunea “Nașul”, că s-au vândut bine colajele la Paris, dar că el nu a luat niciun ban.)” și “5. Există contracte și acorduri semnate și de Ion Bârlădeanu cu galerii terțe care l-au expus si probabil vândut?”
Faptul că Anne de Villpoix a apelat și la Ruxadra Balaci ridică întrebarea: ce legătură există între Galeria H’art și Ruxandra Balaci, directorul artistic de la MNAC? A ajuns Ion Bârlădeanu la Galeria Anne de Villepoix la recomandarea Ruxandrei Balaci? Această pistă conține o parte a răspunsului întrebării cu numărul 3 a anchetei noastre: “Cum este reprezentată arta lui Ion Bârlădeanu în România? Dar internațional?” Această nouă pistă poate răspunde și mai precis cine anume reprezintă arta lui Ion Bârlădeanu?
UPDATE 3 februarie 2011: „M-am implicat tangenţial în promovarea lui Ion Bârlădeanu la Paris fiindcă e un fenomen cultural în care cred. A fost apreciat de străini din prima, ca de obicei, în timp ce noi ne pierdem în scandaluri. Îl consider un fenomen artistic contemporan interesant, care merită să intre într-un circuit internaţional (ceea ce s-a şi întâmplat), iar cei care încearcă, local, să îl scoată din zona profesionist-vizuală se înşală. Din fericire, aproape niciodată lucrurile de acest tip nu se «joacă» la Bucureşti” declara pentru evz.ro, Ruxandra Balaci, directorul artistic al muzeului.
Imi place arta si filmele romanesti dar prin acest film si nu numai,prea na scoatem in vileag ,caracterul romanului,modul de viata si in general gandirea noastra ,care nu totdeauna ne face cinste.Imi pare rau,dar ar trebui sa scoatem in evidenta si dramul de bunatate si bun simt ce ne-a mai ramas,in filmele romanesti.
Referitor la colectionarul I.Barladeanu apreciez munca lui asidua din placere,de dragul artei din care au iesit lucruri frumoasa si interesante care cer o recompensa pe masura pentru munca lui.
Stimati Domni si Doamne artisti sau critici de arta.
Cred ca igorati cu voie sau fara voie cel mai important lucru din opera D-lui Barladeanu:faptul ca lucrarile lui produc emotii!!!
Nu am vazut prea multe opere contemporane care sa iti miste trairile!
Cred ca toti l-ati judecat pe Ion Barladeanul prin raportarea la universul personal.Succesul lui nu vine din educatie sau raportare ori poate mediatizare:cred ca e vorba de sensibilitatea unui om dublata de un anumit har care vine dintr-o calitate umana care nu s-a abrutizat nici de aburii alcolului, nici de vremurile istorice traite.
Cand un astfel de fenomen apare, mai ales in peisajul sterp al artei romanesti ,este acreditat international , ar trebui recunoscut si consacrat acolo unde ii e locul.Avem atat de putine valvatai ale fenomenului artistic incat cred ca e mai constructiv pentru toata lumea sa-l recunoasca si aici la noi acasa fara a pune pe nimeni in pericol…