19 februarie 2011- 19 mai 2011
Expoziţie temporară “Mon boudoir” organizată de M.N.Peleş începând din 19 februarie 2011, constituie al  treilea capitol din proiectul cultural, Cochetărie feminină. Aceasta va recompune universul feminin al reginelor României, prin intermediul pieselor din patrimoniul regal: obiecte uzuale, servicii de toaletă, flacoane de parfum, cutii de fard, bijuterii, piese de mobilier s.a., purtând semnătura unor artişti şi manufacturi vestite : Emil Gallé,  Julius Hoffmann, Louis Comfort Tiffany, August Bembé etc.

În istoria regalităţii române, figurile reginelor, Elisabeta şi Maria au fascinat întreaga epocă.
La Belle Epoque, cum numesc francezii perioada de la finele secolului al XIX-lea până în preajma

Primului Război Mondial este definitorie pentru construirea imaginii feminine suave, dar cu personalitate care domină viaţa mondenă şi artele. Regina Elisabeta, cunoscută sub pseudonimul literar Carmen Sylva, iubea muzica, pictura şi literatura. La castelul Peleş se organizau frecvent serate muzicale la care soseau invitaţi din întreaga Europă.

Eleganţa şi cochetăria doamnelor, alături de muzică şi poezie făceau deliciul ştirilor mondene ale epocii. Dintre cei mai importanti oaspeţi ai reginei o amintim pe împărăteasa Elisabeta (Sissi) a Austriei şi pe regina Ema a Olandei. “Tuturora, scria Maria,viitoarea regină României, Carmen Sylva ştia să le preţuiască, să le deştepte simpatia şi entuziasmul. Le înflăcăra imaginaţia cu vorbe de laudă, îi asculta cu răsuflarea oprită şi revărsa asupra capetelor lor aprecieri pline de înţelepciune şi toţi plecau subjugaţi de farmecul ei”.

Regina Maria a fost numită “regina artistă”, realizând cu talent şi imaginaţie lucrări de pictură, schiţe de mobilier, decoraţie interioară. Dar înainte de aceste preocupări, Maria a rămas o persoană elegantă şi feminină.

“Viaţa mea a fost intensă şi plină, experienţele mele diverse şi cu siguranţă deloc serbede, chiar dacă lumina şi umbra s-au jucat mereu cu ea. A fost viaţa unei femei care n-a uitat niciodată că era femeie'”,  mărturisea regina Maria în “Povestea vieţii mele”. Personaj de Belle Epoque, regina Maria a subordonat arta anilor 1900 dorinţelor sale. “Cea mai frumoasă regină a Europei” era preocupată îndeosebi de aspectul său vestimentar. Toaletele comandate de la diferite case de modă cunoscute, dar şi bijuteriile fuseseră menite să-i pună în evidenţă frumuseţea. Parfumurile veneau să completeze această personalitate. Incă de când era o tânără principesă britanică, Maria şi-a manifestat preferinţa pentru Casa de parfumerie Houbigant din Paris. Regina Maria a fost, pentru o perioadă, aleasă ca imagine pentru publicitatea parfumurilor ” Quelques Fleurs” sau ” Mon boudoir”. Casa Houbigant a vândut apa de toaletă, pudre, creme şi mănuşi parfumate reginei Maria Antoaneta, împăratului Napoleon, a aprovizionat-o pe regina Victoria a Marii Britanii şi pe ţarul Nicolae al II-lea al Rusiei. Şi arhitectura perioadei Belle Epoque se subordonează preferinţelor unei societăţi moderne, rafinate, dornice de eleganţă, de frumos, de comunicare, de intimitate. Arhitectul ceh Karel Liman a proiectat pentru castelele Peleş şi Pelişor apartamente speciale în stil Secession  pentru oaspeţi, cu încăperi cochete destinate doamnelor, domnişoarelor de onoare şi suitelor, prevăzute cu budoare dotate cu ample oglinzi din cristal veneţian, garderobe, lavoare, servicii de toaletă, mobilier funcţional.

Nu a fost uitat nici afişul publicitar, apărut cu succes în perioada Belle Epoque prin intermediul cărora artişti ca Alfonse Mucha, Privat Livemont, Paul Berthon ş.a. promovau noile firme de parfumerie, casele de modă în vogă, piesele de teatru pariziene etc.
Între ” maeştrii focului “, creatori de ceramică şi sticlă, francezul Emile Gallé deţine supremaţia în realizarea  pieselor de artă prin tehnica sticlei stratificate. În expoziţie vor fi prezentate celebrele pudriere semnate de artist, alături de flacoanele şi văsciorele pentru cremă din serviciul de toaletă conceput de artistul vienez, Julius Hoffman.  Coliere din sticlă millefiori lucrate în atelierele italiene Murano, ace de păr din argint filigranat cu pietre semipreţioase,  perii de păr cu mânere din argint, flacoane de parfum din cristal vor fi expuse de asemenea.

Serviciul de toaletă din alamă, având ca decoraţie crucea gamată din email a reginei Maria, proiectat şi realizat  de artistul american Tiffany, va constitui, prin valoarea artistică, piesa de rezistenţă a expoziţiei. Atmosfera budoarelor şi a cabinetelor de toaletă din epocă va fi recreată prin intermediul pieselor de mobilier, comandate în perioada anilor 1900, la manufacturile germane August Bembé şi Bernhard Ludwig din Viena.
Parfumul de odinioară al reginelor României va persista în sălile de expoziţii ale Castelului Peleş, până la mijlocul lunii mai 2011.

Afisul expoziţiei: litografie, afiş publicitar pentru Parfumerie Amsterdam autor Privat Livemont, scoala belgiana, cca 1900 dim.: 55/35 cm

Muzeul National Peles
peles.ro