Pentru că tot e vară au început să se aprindă discuții. Celebrity Deathmatch. Cod roșu.
Jurnalistul Mircea Toma a publicat in săptămânalul Kamikaze un articol despre relația galeristului Dan Popescu cu artistul Ion Bârlădeanu cu titlul: Fiul unui fost ministru jupoaie un fost boschetar: povestea fantastică a lui Ion Bârlădeanu
Pentru a vă face o idee despre forța atacului reproducem aici un scurt pasaj:
“Haiducul bogat fură de la sărac
Nu-i așa că sună prea frumos ca să fie adevărat? Probabil că din considerente estetice, încercând să scape de amprenta de telenovelă, galeristul Dan Popescu a mutat povestea din spaţiul celest în noroiul dâmboviţean. Concret, l-a jefuit pe cel pe care l-a lansat, imediat după ce a avut ce jefui. Relaţia lui Ion cu Dan Popescu începuse decent: Dan l-a cazat într-o garsonieră (spunea el, atunci; azi aflăm că era o boxă într‑un demisol), i-a cumpărat un costum și l-a scos prin lume. De fapt, astea sunt gesturi profesionale: un galerist investește în artistul pe care-l promovează.
De aceea, galeristul pretinde procente din banii câștigaţi din vânzarea lucrărilor. Procentele astea sunt subiect de negociere, dar cutuma le plasează undeva în zona 20-30%. Dan Popescu a optat pentru un alt procent: 100. Toate cele 2.000 de lucrări ale lui Ion au ajuns în galerie pentru a fi înrămate și apoi semnate de autor. De atunci, artistul nu și le-a mai văzut decât pe cele expuse în expoziţii. A fost pus, în schimb, să semneze un document prin care și-a cedat „integral și exclusiv“ toate drepturile patrimoniale asupra operelor proprii din perioada 1979-2020. Când s-a dezmeticit, reacţia lui Ion a fost tipică: s-a revoltat și s-a autoexilat: a revenit la ghenă și la pet-ul de vin. La acea oră se vânduseră lucrări în valoare de aproape o jumătate de milion de euro.”
Pe blogul său Dan Popescu dă o Replică articolul domnului Mircea Toma din săptămînalul Kamikaze
Pe scurt, atacă: “Sunt uimit de faptul că înainte de acest articol domnul Toma nu m-a sunat pentru a afla şi punctul meu de vedere. Speram că este un jurnalist de onoare care s-a despărţit de comunism; numai atunci un om era acuzat fără putinţa de a se apăra. Ca să nu mai vorbesc de atacul cel mai abject – atacul la familie, absolut irelevant şi în acelaşi timp odios. E surprinzătoare această lipsă de profesionalism din partea unui domn care a fost în primele rînduri în lupta pentru libertatea presei şi care conduce o agenţie de monitorizare a presei.”
Se disculpă: “Din punct de vedere uman şi profesional nimic din ce am făcut nu este greşit sau imoral. Prin urmare, aşa cum m-am întrebat şi eu, aţi putea să vă întrebaţi şi dumneavoastră cine anume ar fi interesat de transformarea lui nea Ion dintr-un artist plastic într-un mit media? Şi cine ar putea profita de pe urma distrugerii unei relaţii viabile dintre mine si nea Ion?”
Comentează cu regret: “Vă spun aceste lucruri pentru că domnul Nanau este un om foarte influent în viata lui Ion mai ales atunci cînd se pune problema ca acesta din urmă să-şi inventeze duşmani. Pot însă să spun că nu susţinerea în producerea filmului în sine o regret ci felul în care acesta l-a transformat pe nea Ion dintr-un artist plastic într-un artist de tabloid.(…) Retrospectiv regret că nu am negociat o poziţie ceva mai puternică în film pentru a-l împiedica pe regizor să transforme totul într-un bîlci spectaculos. Doream ca focusul să fie mai degrabă pe lucrările şi opera lui nea Ion decît pe “spectaculosul” poveştii lui.
Vorba unui comentator “Popescu are argumente emoționale și notiuni vagi cand e vorba de bani și altele. Urmează ceva frumos, stăm aproape…”
vezi și Istoria scandalurilor din arta românească contemporană
interesant acest dialog intre cei 2… sunt doar curios cat se va scormoni in CACAT!!!!!!!!!!! totusi….se pare ca si arta incepe sa devina CANCAN!!!! ………..PAM PAM!!!!! Eu nu tin momentan partea nimanui deocamdata pentru ca nu stiu ce a fost acolo intre ei. Am vazut si replica lui Dan Popescu si am citit si comentariile. Cosmin vorbesti si de alti artisti care reclama datorii….Dan mai spune ca ION i-a fost intordus lui Toma etc…. De ce nu vorbiti pe sleau si nu dati nume. Aceasta joaca de-a soarecele si pisica nu o sa duca nicaieri daca vrem sa se intample ceva in RO. In rest ce sa spun … este inca o reclama (pozitiva sau negativa) pentru acest ION….PAM PAM…cu gust de CAN CAN.
Poate că dacă ar exista un contract cu domnul Ion Bârlădeanu lucrurile ar sta mai simplu. Ceilalţi artişti pe care-i aminteam sunt cei din Şcoala de la Cluj (Mircea Suciu, Şerban Savu), lista artiştilor care au fost dar nu mai sunt în portofoliul galeriei poate continua, care au avut înţelegeri de tipul gentlemen’s agreement, din care cauză nu au ştiut niciodată cui, când şi cu ce preţ real au fost vândute lucrările lor. Aşa că atunci când s-au dezmeticit din fantasma creatorului de artişti (cazul actual al lui Ion Bârlădeanu) şi au retras lucrările din galeria lui Popescu. Însă acei ani de glorie întunecată au apus.
se pare ca mai toti galeristii de la noi sunt mai intai de profesie FIU si mai apoi profi in cea ce fac. domnii galeristi ar trebui sa inceapa sa invete cum sa isi respecte artistii si mai apoi sa aiba aere de mari dealeri. lucrurile in jurul lor evolueaza si genu’ asta de profefesionisti o sa ramana sa expuna in galeriile lor, colt cu piata de zarzavat , iar ARTISTII….. NY,Instanbul, etc, etc.
Adica nu exista un contract? Pai daca artistii galeriei s-au tepuit de ce nu s-au revoltat la momentul acela?
Dar eu nu inteleg un lucru: Ion B. chiar atat de fraier a fost incat nu a citit ce a semnat?(asta daca a existat un contract)… Bine!…noi vorbim de un artist (amator) si nu de un artist profesionist….si cred ca Dan a mizat pe asta. Dar si asa Dan…a lansat f multi artisti profesionisti (si le-a facut cota) in anii de glorie ai galeriei cum spuneti voi…. si f multi bateau la usile sale… si… f multi ii pupau mana si altceva numai sa ajunga sa expuna in galeria lui. Cred ca artistii se puteau retrage din grupul sau … dar in momentul acela cred ca daca se indepartau de el, nu mai reprezentau interes fata de MAHARII din arta…nu! HA! Deci eu cred ca schimbul a fost echitabil….ei s-au lansat … si-au facut un nume….au expus la cea mai titrata galerie de atunci…..si el a castigat ceva bani…care este problema? Asta inseamna ca Suciu, Savu, Gorzo, Suzana etc. sunt doar fantasme ale creatorului de artisti cum ii numesti?
In fine asta cred ca deja este alta poveste…si deviem de la subiect.
Revenind la discutie este f nasol ce se intampla. Daca Dan nu face contracte cu artistii atunci e nasol si imi pare rau pt. el. A ajuns…poate era… MAHAR. PUNCT. Oricum ar fi artistii trebuie sa-si ceara partea deoarece exista leagea dreptului de autor (aici ma refer la cei care creeaza) si ar trebui sa capete un procent. Chiar daca galeristul ia 100 din 100 exista leagea dreptului de autor unde artistul ia un procent din vanzare. Daca tabloul este vandut de o suta de ori atunci artistul ia un procent la toate cele 100 de vanzari. Este ca in muzica. Asta inseamna sa fii galerist profesionist.
Asta e pacatul la noi….ne batem joc de tot ce este interesant si fain…iar daca mai ies si bani atunci…
Cand a aparut galeria… deh mergeau poate manareli de genul asta!!! Acum incep sa apara adevaruri ascunse.
Din pacate, Ion B. e mult mai interesant ca personaj, decit ca artist.
Lucrarile lui, in sine, nu sint grozave. Colaje, stim bine, s-au facut multe si interesante de la Dada incoace…
Pe de alta parte, cine a prins asa-zisa publicitate romaneasca din anii ´60-´70, poate observa destule asemanari cu lucrarile lui Ion B.
Dan Popescu a vazut in el o mina de aur: lucrari multe, personaj “glossy”, artist preocupat exclusiv de lucrarile sale si… de pet-ul de vin (sic!) etc., neatent la aspectele juridice si pecuniare ale problemei.
Da, intr-adevar, lui Dan Popescu i se cuvin o buna parte din cistiguri, caci el l-a transformat pe Ion B. in artist si l-a promovat.
Sint curioasa, insa, daca Ovidiu Fenes (cel care am inteles ca l-a descoperit) a primit ceva din afacerea asta.
O rezolvare simplă a problemei: Dan Popescu să îi dea în judecată pe Mircea Toma, Ion Bârlădeanu și pe ceilalți care încearcă să îi strice imaginea publică.
O zi faină!
dan n-ajungea galerist fara banii si relatiile lui taticu´, ajuns om de afaceri
nea ion de care vorbim acume o marfa pe care a cumparat-o ieftin si o vinde scump.
pr, lobby, promovare puternica si gata, nea ion e artist
e nasol ca in loc de artisti buni, de lucrari bune, galeristii romani promoveaza ciudatenii fara substanta.
o fi galeria afacere, dar nici chiar asa, promovezi orice doar sa scoti bani.
mai bine vinzi cartofi, e mai cinstit
eu cred ca toata efervescenta asta de scuipaturi unii pe altii foloseste la promovarea lucrarilor (de o calitate indoielnica, dealtfel), dar si a personajului ca subiect de presa.
in definitiv, din scandalul asta au de cistigat si dan (care i-a cam confiscat “opera” lui nea ion, cu toata investitia in promo) si nanau (care are drepturi de luat de pe urma filmului) dar si presa (care trebuie sa mai puna pe masa si altele pe linga accidente violuri etc)
TIKALOS
Boierii romani in vizita la curtile fanariote isi gratulau superiorii in frangleza la moda in acele vremi. “Tii kalos!” din fanariota insemna in valaha “Vaai ce frumos!”. Asta spuneau romanii domnilor fanarioti iar in suflet ii urau cu nemarginita ura. “Tii kalos!” s-a transformat in “ticalos” iar ca semnificatie a pastrat inversul cuvintului original precum si fiorul sentimentului tinut secret. Lasitatea si fatarnicia generalizate au lasat urme nu numai in forma spinarii ci si in limba vorbita. “Ticalos” spunem si astazi si purtam peste veacuri saminta pizmei, rautatii, duplicitatii, lasitatii si tradarii care ne-a facut sa nu pierim.
Am citit acum citeva zile articolul articolul domnului Mircea Toma din săptămînalul Kamikaze intitulat “Fiul unui fost ministru jupoaie un fost boschetar: povestea fantastică a lui Ion Bârlădeanu”
Aflu acolo patru lucruri:
1.Popescu a facut un contract oneros cu Ion Bârlădeanu prin care ii pune sechestru pe toate lucrarile si ii ia procent de 100% din vinzare.
2.Popescu a pus pret pe o lucrare 2000 de euro si Popescu a facut 500.000 euro din vinzarile de pina acum.
3.Tacsu lui Popescu a fost ministru.
Ce mai remarc? Din cele trei axiome de mai sus se naste
4.un mic taifun mediatic de Dimbovita in care Popescu este luat in suturi si lapidat in piata publica.
Si Be: Mai aflu alte lucruri (cum ca Popescu nu i-a cumparat apartament sau garsoniera artistului I.B. asa cum trebuia ci ca din contra il tine intr-un beci, ca nu i-a pus dinti de portelan asa cum era obligat de o minima onoare ci din guma Turbo, ca bicicleta nu era rosie ci galbena si ca nu i s-a dat ci i s-a luat) pe care nu am sa le mai iau in seama din ratiuni evidente.
S-o luam in ordine, sa dam drumul la aerul conditionat, sa ne punem un mojito rece si sa rationam agale si la intimplare pe marginea fiecarei axiome.
2. Pretul unei lucrari e 2000 si Popescu a vindut de 500.000 de iepuroi.
Ia sa dam pe Google sa vedem cit face: 500.000 : 2000 = 250. Popescu a vindut 250 lucrari de I.B. 250 de lucrari la 2000 de euro bucata. Bun. Nu se poate. Cei care cunosc piata de arta (din Romania si de afara) stiu ca este imposibil sa faci o vinzare de genul asta. Nu ai cum in (sa zicem) doi ani sa vinzi atita. Plus ca pretul a inceput (daca mai tin bine minte) la 800. Sa zicem ca un an nu a trecut de 1000 (eu cred ca nici acum nu a trecut de 1000). Nu e timp sa sari de la 1000 la 2000 pe o piata ca asta din Romania in anul care a mai ramas. Plus ca la inceput au fost gasite colaje de I.B. la anticariate la pretul de 1 leu (depuse inainte de prima expozitie la Popescu). Asta face sa creasca si mai greu pretul. Asta mai spune ca saltul de la un leu la 800 de euro a fost facut pe baza numelui galeriei lui Popescu. Nume construit cu munca si bani timp de 8 ani. Treaba lui. Sa zicem ca o fi sarit in Occident pretul. Daca a sarit afara a sarit printr-o noua galerie. Care noua galerie a luat 50% (cam pe aici se invirt procentele). Care lui Popescu i-au ramas 1000. In fine.. Se pot face multe presupuneri aici. Un bun simt elementar si o minima informatie ne face sa credem ca pretul de 2000 de euro anuntat in articol este unul fals..
3.Tatal lui Popescu a fost ministru.
Aceasta informatie este si in titlu si in concluzie. Sa ataci pe cineva la modul asta este o mirsavie de genul (era sa dau aici numele unei anume televiziuni dar nu mi-a gresit cu nimic si oricum toate sint la fel) pastrata din vremurile cind intrai in puscarie daca aveai tatal chiabur. Aceasta afirmatie descalifica pe cel care o face si in ochii unui cititor civilizat taie orice urma de credibilitate. Asta imi demonstreaza ca autorul articolului este rau intentionat si ma face sa reconsider tot atacul.
1. Popescu a facut un contract oneros cu Ion Bârlădeanu prin care ii pune sechestru pe toate lucrarile si ii ia procent de 100% din vinzare.
Mircea Toma anunta asta si o mare parte din suflarea de curiosi cocotata pe gardurile gradinilor din Facebook a intors privirea cu uluiala spre Popescu asteptind ca ticalosul sa scoata contractul ca sa arate ca nu-i asa.
Pai mai baieti. E invers. Maria mulge vaca si-n lac se vede invers: Ba Mircea Toma trebuie sa scoata contractul ca sa arate ca e asa!
Acum realizez ca afisul vazut acum citiva ani cu textul “Salvati Vama Veche! Nu ma mergeti acolo!” este valabil si acum desi sub (aparent) alta forma. Asta este ultimul articol de M.T. pe care il mai citesc.
Nu ma numar printre artistii din portofoliul lui Popescu. N-am fost cu el in barca pina acum. Acesta nu este un articol prin care incerc sa demonstrez ca Popescu e vre-un sfint. Altcineva poate sa afirme ca Ion Barladeanu e transat in pungi de plastic si pastrat intr-un frigider marca Elodia. E acelas lucru. Si-asa ma trec fiorii cind vad ca I.B. are cont pe Facebook si scrie acolo desi eu stiu ca nu e in stare sa-si faca un cont sau sa dea mass-uri. Alt fenomen demn de Dosarele X. Nu am nevoie de raspunsul lui Popescu, nu trebuie sa am o parere buna despre Popescu. Aici imi exprim parerea dupa ce am contemplat putin evenimentul creat de articol, am folosit citeva flotari logice vorba catavencilor din vremurile bune, am consumat 250 de mojito si afirm ca asta e cacat! Miroase ca un cacat, arata ca un cacat, parerea mea e ca este cacat.
Apropo…cand esti intr-o tabara de creatie indiferent ca este de sculptura, pictura, etc…. si cand organizatorul iti pune la dispozitie mancare, cazare, materiale de lucru (in unele cazuri bani)…. tu ce lasi in urma? Lucrari de arta…nu! Doar nu le iei cu tine la atelier sau acasa. Le lasi acolo pentru ca asa este conventia (uneori contract)…nu! Nu te intereseaza ce face cu ele, daca le vinde sau nu, etc. Tu te intorci fericit ca ai participat in acea tabara, simpozion, rezidenta. In unele cazuri… de exemplu la pictura…. poti sa te intorci si cu cateva panze acasa dar numai daca ai lasat cate vrea organizatorul.
Domnul Dan Popescu sa stea linistit pentru ca nu e panica… Domnul Cosminus Nasui nici daca ii scrie numele pe o foaie si o lasa in ploaie nu i terfeleste numele in noroi domnului Dan Popescu.. Asa ca nu e panica Domnu Dan Popescu .. numai bine
O galerie inseamna:
– spatiu in care functioneaza
– o firma inregistrata, cu contabil si jurist, macar luati cu ora
– taxe si impozite
– curent electric
– corpuri de iluminat
– sisteme de panotare
– telefon, internet
– website
– un sistem de relatii, o clientela
– enorm de mult timp consumat la telefon, pe mail, la cafele si mese platite de galerist etc etc PR de calitate
– tirguri, expozitii, iesiri in lume, care costa enorm
– cataloage
– etc etc… multe galerii din Romania inca doar viseaza la tirguri internationale si cataloage…
Suna revoltator ca un procent de 50% din pretul lucrarii sa mearga la galerie. Cine s-a implicat, insa, vreodata in treaba asta, stie ca nu e simplu deloc si nicicum ieftin sa construiesti o galerie sau sa o mentii, iar cei 50% trebuie sa ai si din ce sa-i iei…
Un cotract intre artist si galeria care ii construieste cota e absolut binevenit pentru ambele parti. Artistul stie clar cit din pretul lucrarii ii revine, galeristul stie ca artistul nu-l lasa balta pina nu-si recupereaza investitia, si nici nu vinde “pe la spate”…
Acuma, despre Ion B. daca e artist sau nu, e alta discutie. Sau lucrarile lui, daca sint bune sau proaste.
Eu, una, nu cred ca aveau vreo sansa pe piata fara personajul din spate, fara “omul de la ghena”. In acest caz, povestea vinde marfa, cu toata gargara lui Dan despre valoarea lucrarilor sau despre faptul ca nu vroia sa iasa povestea in fata, ci “opera maestrului”.
daca nu sunt de valoare cum spune dan popescu de ce nu ile da inapoi sau lea transformat in bani si acum spune ca nu sunt de valoare a fost exact ca lupu din scufita rosie nu sa multumit numai cu bunica a mincato si pe scufita asa si dom dan popescu . a acaparat totul la inbatat pe bietul ion si la pus sa semneze acte care ii da dreptu lui dan popescu la toata munca lui ion deo viata asa ca ion sa se multumeasca doar cu faima pe care ia facuto dan popescu iar dan sia rotunjit conturile frumujel. unde ion doar nu merita si el nici macar un telefon mobil de doar 300lei chiar daca domnu dan popescu ii vindea doar un tablou cu 1000-2000euro
E foarte bizar ce se intampla!Daca pe Nanau +Toma +Toni +avocat ii preocupa atat de mult IB de ce nu :
-ii vand ei lucrarile cu 2000 euro ,ca doar dupa ce l-au sechestrat,imbatat sistematic,l-au pus si la munca nu-i asa (IB face un colaj in 2 ore doar);
-sa-l inscrie in spatiu in propria locuinta,nu sa-l lase in spatiul lui Popescu;
-sa-i plateasca sistematic indemnizatia pe care acum i-o plateste cu regularitate Popescu;
-sa-i organizeze expozitiile pe care poate Popescu sa le organizeze aici si in afara tarii etc,etc,etc?????????
Nu am aflat inca de la ce a aparut neintelegerea intre Dan si Ion B. Oricum, Ion fara Dan, sau alt dealer de galerie, nu avea succes. De asemenea, Dan, dealar-ul, nu ar fi avut ce vinde daca nu era Ion artist, si Ion nu ar fi trait o viata de sacrificiu care i-a inspirat creatia.
O afacere nu merge si nu prospera daca intre partile angajate nu exista incredere, respect si intelegere. O afacere pentru a fi infloritoare are nevoie de armonie si integritate.
Dan, e educat si tanar, trebuie sa se poarte cat se poate de omeneste cu lucratorii lui, artistii. Reputatia lui este in joc. Cumparatorii de arta in general sunt oameni cu fata subtire, se feresc de lucruri necurate. Galeria poate sa piarda clientela. Ion B isi poate afla alt dealer, si isi poate castiga existenta, sau, in cel mai rau caz, se intorce la ghena, chiar daca il rad curcile.
Aici e nevoie de intelepciune.
dar Ion Barladeanu nu mai conteaza deloc in povestea asta?
Acum,cand toti au cam spus ce au avut de spus,cand totul s-a asezat,parerea mea este ca Popescu apare clar ca este singura persoana onorabila din tot acest balamuc dambovitean creat in mod evident de Nanau,Tony cu un minimal suport avocatial si cu un Ion B. cu un caracter de gheena,care pe deasupra mai este si un etilizat sistematic,un tip care nu face doi bani daca-l desprinzi de Popescu .Ion B.ar face mai bine (bineinteles daca poate,ceea ce ma indoiesc!) sa -si puna cenusa pe cap si sa il roage pe Popescu sa-l accepte in continuare (de altfel ,din toate declaratiile lui Popescu nu apare ca acesta l-ar fi atacat pe Ion B!) pt.ca e singura lui sansa sa mai insemne ceva in lumea artistica! In mana lui Nanau et co. pana acum n-au reusit si nu vor reusi nimic,pt.ca impostorii acestia nu reprezinta nimic pe piata artistica locala si internationala!
Acest retard cu fata de cretinoid Dan Poponescu ar trebui sa isi traga un glonte in scafarlie, insa inainte de a face acest lucru sa nu uite sa isi spuna cateva cuvinte in engleza lui de balta. E un jefuitor de artisti. Pentru a intelege acest lucru e de-ajuns sa il auzi vorbind, nu e nevoie sa stii ce anume se intampla in spatele usilor galeriei lui de copil de hoti.
Draga Chris(sau Tony sau Nanau !),nu trebuie sa vorbesti in halul asta!Se pare ca nu stii sa pierzi asa cum bineinteles n-ai stiut sa castigi din furtul de la Popescu al lui I .Barladeanu!Cred ca cel mai bine draga Nanau ,ar fi sa pleci “unde a intarcat mutu iapa”,deoarece in Romania nu e loc pentru Canalii ca tine oricat de urata ar parea pt.unii tara asta!
am un prieten care statea sub ion barladeanu, in zona cismigiu. Am aflat ca ieri a fost dat afara din casa. Cum se poate sa se intampla asemenea lucru???? nu stiu toate detaliii, si cine trage pe cine in piept, dar totusi, sa fie dat afara inseamna ca e ceva foarte gresit aici….
Voaai ce voma este aici.. Am intrat din intimplare pe acest site si nu inteleg ce specie saprofita de cititori poate sa citesca vomele de aici.