Remus Ilisie, The Pros and Cons of History Hiking

15 iulie -18 august 2010

Galeria Konstant are plăcerea să anunţe expoziţia THE PROS AND CONS OF HISTORY HIKING, proiectul personal al artistului Remus Ilisie, n.1980, trăieşte şi lucrează în Oradea. Sub acest generic artistul propune un ansamblu de lucrări: pictură, instalaţie şi video.

Necunoscând viitorul, trecutul va reprezenta întodeauna un reper. Odată cu apariţia unor dezechilibre emoţionale ale individului contemporan, acesta este ispitit spre a mitiza anumite repere din trecut, chiar dacă nu le-a experimentat personal. Trecutul, oricum a fost el, pentru acesta se prezintă ca o entitate temporală deja consacrată, palpabilă şi cu mai puţine şanse de a se repeta, nereprezentând niciodată pericol sau dezechilibru. De aici cunoscuta sintagmă: “Era mai bine atunci!”.

Ilisie recunoaşte în trecut o serie de valori pe care le evidenţiază în demersul său experimentând “un regret” al pierderii acestora odată cu progresul tehnologiei.

Chiar propune un test de vizionare în paralel a două desene animate, unul clasic şi altul 3D, spre a evidenţia în ce direcţie a evoluat percepţia vizuală a copilului.

Cu regret remarcă în grădiniţe, sintetismul expresiei desenelor copiilor, realizate cu ajutorul programelor pe calculator.

Era consumistă în care trăim ne transformă în entităţi insensibile, la nuanţe, la natură şi chiar la elementele ce ţin de originalitatea expresiei artistice care evidenţiau în trecut stilul. Suntem atraşi de evoluţia şi progresul tehnologiei, de imaginea HD, puterea pixelilor şi sintetizarea imaginii cu ajutorul tehnologiei.

Pictura, care a fost în trecut prima reprezentare a naturii, ajunge azi prea devreme sau prea târziu la locul faptei rămânând inconştient prizoniera unor proiecte ce frizează un conglomerat de straturi atemporale distincte, aplatizate pe pânză într-un context perspectival nedefinit.

Un lucru e sigur pentru Ilisie: trecutul este o problemă de perspectivă personală. Acesta este la fel de nesigur ca şi viitorul, fiindcă se schimbă, se pare, în funcţie de cum individul contemporan îşi trăieşte prezentul.

Curator: Constantin Costea