De Iulia Tomescu & Corina Vladau

Teodora Migdalovici a primit anul acesta distinctiile Incredible Angel si Private Diplomacy, pentru rezultatele demersurilor de diplomatie private in favoarea industriei de comunicare din Romania si din regiune. Anual, in cadrul platformei cunoscuta si sub numele de “Gradinita”, Teo selecteaza, pregateste si inspira tineri creativi pentru a participa la competitii internationale. In iunie acestia urmeaza sa reprezinte Romania la sectiunea Young Lions in cadrul Festivalului de la Cannes.

Festivalul Cannes Lions sarbatoreste 57 de ani de la prima editie, in 1954. Cand si-a facut aparitia Romania pe Riviera Franceza?
Daca ne referim la o masa critica a delegatilor, probabil ca in 2008, atunci cand am avut pentru prima data peste o suta de participanti romani la eveniment. Numarul nu e mare, daca ne comparam cu tari ai caror delegati vin in numar de aproape o mie, dar e semnificativ, daca ne gandim ca doar in 2004, Romania avea doar 2 delegati la eveniment. Daca ne referim la primul si cel mai important premiu – un Silver Lion, obtinut de Starcom, Romania si-a facut aparitia la Cannes in 2007. Daca ne referim la investitia in educatie a unei noi generatii, Romania a inceput sa insemne ceva in anul in care Dragos Grigoriu a finantat pentru prima data 15forCannes, o categorie destinata studentilor cu potential de la noi. Datorita sustinerii lui, Romania a fost in 2007 tara cu cel mai mare numar de tineri prezenti la festivalul Rivierei, urmata de Korea si SUA.
…si daca ne referim la prima si cea mai constanta prezenta a unui roman (s-a intamplat sa fiu eu), atunci mergem inapoi in timp, mai bine de zece ani.

In ce context a aparut platforma Scolii Alternative pentru Gandire Creativa si cum s-a dezvoltat proiectul pana acum?
Aparitia scolii a fost la intersectia mai multor motivatii. Mai intai – aveam lucruri de impartasit, iar sistemul academic din Romania din care facusem parte niste ani nu ma convingea nici pe mine, ca profesor. Cum de la un punct in colo nu mai puteam schimba lucrurile, sistemul fiind amortit, invechit si cu ratiuni de functionare care de multe ori n-aveau nici o legatura cu discipolatul si studiul autentic, in grila contemporana, decizia a fost simpla – o scoala pe care s-o construiesc asa cum se cade. O scoala pe care mi-ar fi placut si mie s-o fac, daca as mai fi fost student. Iar informatiile culese de-a lungul anilor de la Cannes si din nenumarate alte contexte meritau impartasite. Cred mult in principiul ca daca nu-ti place ceva, cea mai frumoasa alternativa nu e sa carcotesti, ci sa faci constructie alternativa.
La noi nu exista o platforma de studiu care sa ~imprieteneasca~ artele cu stiintele economice, literele si scriitura, cu zona de vizual. Sa reunesti sub aceeasi umbrela discipline din categorii atit de diverse mi s-a parut cel mai important lucru pentru cei care vor sa studieze marketing si comunicare. Nici o facultate de profil de la noi – incepand cu jurnalismul si terminand cu SNSPA, nu reusesc sa le ofere studentilor o experienta completa a vietii din industria de comunicare. Fiecare are acces la doar o feliuta de realitate. Oamenii ajung sa termine scoala si sa nu inteleaga mecanica intregului sistem, ci doar a unei nise inguste. Nu e de mirare ca oamenii de marketing nu inteleg fenomenul artistic si modurile in care l-ar putea integra in proiectele lor, nu inteleg importanta vizualului sau a unei scriituri cu zvac. Nu e de mirare ca oamenii care termina arte sunt introvertiti si au, nu de putine ori, dificultati de comunicare. Asa ~au apucat~ din scoala.
La The Alternative School le oferim oamenilor cu specializari diverse sa prinda gustul si sensul fiecarei discipline a comunicarii in parte. In felul asta inteleg cumva din interior toate detaliile sistemului. Invata sa-i aprecieze pe ceilalti si sa le inteleaga rostul. Asta ii ajuta sa-si reseteze modul de a vedea lucrurile. Oamenii incep sa gandeasca vizual, sa inteleaga rostul strategiei, al detaliilor, al comunicarii ~pe brand~. Invata de timpuriu sa se imprieteneasca cu performanta si cu iesirea din previzibil. La toate astea se adauga deschiderea internationala pe care o ofera festivalurile la care ii trimitem pe cei mai buni dintre ei, fie ei studenti-delegati sau competitori.


Gradinita pregateste intens, in fiecare an, studenti si tineri pasionati de marketing si publicitate pentru competitii de renume international (Cannes Lions, Eurobest, Dubai Lynx). Cine sunt profesorii invitati sa impartaseasca din experienta si pasiunea lor cursantilor inscrisi la Scoala Alternativa?
Sunt performeri ai industriei pe care ii pretuim si ale caror reusite profesionale ii inspira cu certitudine pe studenti. Ne straduim s-avem anual si invitati externi, astfel incat experienta lor de studiu sa fie sub semnul diversitatii. Eliza Rogalski, Corina Bernschutz, Loredana Popasav, Bob Toma sunt cateva dintre numele profesorilor care predau constant. Lor li se adauga invitati speciali, de acelasi calibru – o Cristina Micu, un Iulian Puiu, un Jean Louis Boisnard, un Mihai Gongu, un Razvan Capanescu, un Grant McKenzie. Din mozaicul acesta al mintilor frumoase, care livreaza constant proiecte expresive, e greu sa nu iesi un discipol transformat. E tot ce ne dorim pentru generatiile care vin dupa noi. Cu totii suntem animati de convingerea ca daca vrem o industrie mai buna, nu depinde decat de noi s-o crestem.

Anul acesta, organizatorii Cannes Lions au decis introducerea unei noi categorii la sectiunea Young Lions – Young Marketers, in urma cresterii mari a numarului de organizatii de clienti participanti la festival. Luand in considerare faptul ca juriul este selectat din randul creativilor si strategilor, ce dificultati intampina echipele aflate in competitie?
E provocarea necunoscutului – nu exista precedent pentru o astfel de competitie. Dar eu vad in asta o oportunitate reala. La fel de reala cum a fost oportunitatea introducerii categoriei PR Lions, acum 2 ani, cand am putut propune prezenta unui jurat roman. Categoria fiind o premiera, conditia de a detine un gold lion pentru a deveni jurat n-a mai stat in picioare si astfel am reusit sa promovam primul jurat roman in panelul evaluatorilor, dupa 56 de ani de absenta. Eu cred ca tinerii romani care ne vor reprezenta acolo au potentialul necesar pentru a face o figura frumoasa. Tot anul acesta studentii au avut un profesor exigent si dedicat in persoana Loredanei Popasav si invitati de marca din zona de marketing, typography sau visual craft. Stiu cu ce se maninca domeniul acesta, dar si cele conexe, lucru care mi se pare fundamental. Junior-senorii nostri sunt pregatiti, au calitati reale si ce e cel mai important – au invatat cartea empatiei.

Cum se desfasoara o zi de competite la Cannes?
Competitiile pentru seniori incep cu mult inaintea festivalului, acolo de fapt are loc premiera sau ceea ce romanii ar numi ~felicitarile, masa si dansul~. Evaluarea preliminara a lucrarilor are loc inainte de Cannes, la festival se jurzeaza lista scurta si ce se intampla dincolo de ea.Chiar si asa, majoritatea jurizarilor au loc inainte de festivalul propriu-zis, care e centrat pe seminarii si workshop-uri vizionare.

Ce presupune “Efectul cannes” ?
~The Cannes effect~ e formula jumatate serioasa, jumatate amuzanta pe care o folosim intre prieteni marcati pozitiv de fiecare data de viata la Cannes. Formula surprinde consecinta pe care o are experienta activa a festivalului asupra fiecaruia dintre noi, cei care mergem acolo nu pentru poze pe covorul rosu, ci pentru delicii vizuale, pentru idei remarcabile, pentru oameni care stiu si pot sa te motiveze. Evenimentul asta care concentreaza ideile planetei de la un an la altul, cu tot ce are mai bun de aratat fiecare cultura in parte, ii genereaza privitorului implicat un mix de adrenalina de inspiratie, de pofta sa faca lucruri mari si de siguranta ca ce face, face bine. Totul incepe si se termina cu informatia de ultima generatie la care ai acces anual pe riviera, odata cu evenimentul Leilor.

In publicitate se vorbeste mult despre “tone of voice”. Care este insa “tone of voice-ul” Teodorei Migdalovici?
Probabil– migdale amare – laborator alchimic – numele companiei mele de consultanta, are cea mai expresiva calibrare. Transmite cu acuratete lucrurile la care vibrez – un gust pentru autentic, o deschidere pentru provocari rafinate, pentru sare in bucate, pentru esente, pentru explorari de dincolo de zona de confort, pentru cai neumblate.
Alchimizati ingredientele de-aici si aveti tone of voice pentru TM. (trade mark)