Sculptoriţa americană de origine franceză Louise Bourgeois, figură majoră a artei contemporane, a decedat luni, la New York, la vârsta de 98 de ani, a anunţat purtătorul de cuvânt al atelierului artistei, informează AFP.

“Cu mare tristeţe, vă confirm faptul că Louise a decedat în această dimineaţă (luni, n.r.) la spitalul Beth Israel, după o criză cardiacă pe care a suferit-o sâmbătă seară”, a declarat Wendy Williams, directoarea Louis Bourgeois Studio.

Decesul artistei a fost anunţat iniţial la Roma, de fundaţia italiană Emilio e Annabianca Vedova, care pregăteşte la Veneţia o expoziţie cu operele sculptoriţei americane.

Într-un comunicat, Fundaţia Emilio e Annabianca Vedova declară că Louise Bourgeois este “una dintre cele mai mari şi mai semnificative figuri din panorama artistică a epocii noastre”.

Pentru Louise Bourgeois, “viaţa coincidea cu arta sa, care continuă să existe prin intermediul operelor sale”, a declarat preşedintele fundaţiei, Alfredo Bianchini.

Fundaţia italiană va inaugura, vineri, la Veneţia, o expoziţie ce cuprinde opere inedite ale artistei, intitulată “Louise Bourgeois. The Fabric Works”, la care sculptoriţa “a contribuit în mod activ, până în urmă cu două zile”, a explicat Alfredo Bianchini.

Această artistă americană de origine franceză a lăsat în urma ei o operă originală: păianjeni uriaşi, prezentaţi ca simboluri ale mamei sale, diverse instalaţii (“La destruction du père”), sculpturi-obiect (“Cellules”), siluete monolitice din lemn (“Depression woman”) şi piese care amestecă diverse materiale într-un mod inedit (“Janus fleuri”).

Născută la Paris, pe 25 decembrie 1911, din părinţi proprietari ai unui atelier de tapiţerie, Louise Bourgeois a studiat la mai multe academii de artă şi a urmat apoi cursurile susţinute de Paul Colin, André Lhote, Roger Bissière, Gromaire şi Fernand Léger, care au determinat-o să se orienteze către sculptură.

În 1938, Louise Bourgeois s-a căsătorit cu criticul de artă american Robert Goldwater şi s-a stabilit la New York. Acolo i-a întâlnit pe Joan Miro, Marcel Duchamp şi André Breton, a expus gravuri şi picturi şi a sculptat o serie de siluete înalte din lemn.

Devenită cetăţean american în 1951, artista, mamă a trei copii, a avut mai multe expoziţii în Statele Unite ale Americii şi a predat la câteva universităţi şi instituţii americane.

A trebuit, totuşi, să aştepte sfârşitul anilor ’70 şi apariţia câtorva opere din ce în ce mai violente, precum “La destruction du père” şi “Confrontation”, pentru ca Louise Bourgeois să devină celebră. Artista şi-a inaugurat un atelier în Brooklyn, a fost aleasă membră în American Academy of Arts and Sciences din New York şi a vernisat numeroase expoziţii personale în anii ’80.

O primă mare retrospectivă a operei sale a fost organizată de Museum of Modern Arts (MoMA) din New York în 1982.

În anii ’90, sculptoriţa, în sfârşit recunoscută şi în ţara ei natală, printr-o retrospectivă majoră organizată de Musée d’art moderne de la Ville de Paris, în 1995, începe să îi captiveze pe europeni, care multiplică expoziţiile dedicate artistei: Londra (1996), Bordeaux (1998), Bienala de la Veneţia din 1996 – unde s-a numărat printre artiştii premiaţi -, din nou la Londra (2005) şi apoi la Bruxelles.

În 2008, Parisul găzduieşte, după Londra şi devansând Statele Unite, o nouă mare retrospectivă dedicată artistei – peste 200 de opere, sculpturi, instalaţii, picturi şi desene, care retrasează parcursul ei artistic, care deranjează şi emoţionează, care intrigă şi fascinează. Expoziţia a prezentat mai ales doi dintre celebrii ei păianjeni uriaşi – unul în Forumul muzeului şi celălalt în Jardin des Tuileries, intitulat în mod dramatic, “Maman”.

galerie de imagini http://www.nytimes.com/slideshow/2010/05/31/arts/design/20100601-bourgeois-ss.html?ref=design