2Exista in vocabularul unor cronici de arta o categorie de termeni atit de folositi, incit nu mai inseamna nimic. Expresii precum „tusa dinamica“, „echilibrul plastic“, „expresivitatea formala“, „sinceritatea culorii“ trebuie reinvestite cu sens, pentru ca o analiza plastica devine saraca fara ele sau plina de locuri comune atunci cind sint folosite.
Normalitatea picturalitatii Simonei Dobrescu o vom analiza definind-o prin acesti termeni.
Tusa dinamica se refera la modul in care materia culorii este asezata pe suportul de pinza al picturii. Fiecare artist este caracterizat de propria tusa descrisa de pensulatie. Simona Dobrescu foloseste tusa pe doua niveluri de transparenta, acoperind, in prima instanta, pinza cu adevarate virtejuri de culoare, lasind ca unele din ele sa se intrepatrunda. In a doua faza, in anumite zone, suprapune prin transparente semne si motive picturale, uneori caligrafice, alteori decorative.

Echilibrul plastic si expresivitatea formala a picturii Simonei Dobrescu face ca modul in care aceste suprafete colorate se compun sa poata avea sens in orice fel ai pozitiona lucrarea. Este intr-un fel lectia lui Kandinsky cu lucrarea intoarsa, care a nascut abstractia.
Sinceritatea culorii are ca semnificatie transpunerea in acorduri si armonii a suprafetelor de culoare. Modul in care acestea vibreaza, fara a fi provocate de figurativism, reflecta o simtire directa, fara vreo interventie ulterioara sau reluari de durata.
Titlul expozitiei Transparente conduce inspre dezlegarea suportului formal, propus ca element de legatura in aceste reprezentari. Acesta se refera la stratul de culoare care capata forma, se transforma in umbre si lumini si creeaza dimensiuni cromatice, texturi si semne picturale,
Transparentele Simonei Dobrescu se sustrag oricarei definitii. E o pictura ce nu se vrea socanta, agresiva, cu mesaje instigatoare.

In cele mai multe dintre picturile Simonei Dobrescu nonfigurativul atinge limita decorativului. Este o pictura ce are corespondenta muzicala a unui acid jazz, atmosferic. Pusa sub investigarea coordonatei feministe, pictura Simonei Dobrescu dezveleste straturi de sensibilitate, specifica unor combinatii de stari si sentimente unice.
Absolventa a Universitatii de Arta Bucuresti, la clasa profesoarei Marilena Preda Sanc, Simona Dobrescu urmeaza un traseu stilistic asemanator cu cel al profesoarei sale, de investigare a mijloacelor de exprimare picturale in medii artistice neconventionale. Asa se face ca Simona Dobrescu porneste de la pictura in ulei pe pinza si ajunge la o combinatie a efectelor vizuale in print digital.
Din punct de vedere al stilurilor abordate, acestea cuprind paleta expresionismului liric si a fotorealismului.

Simona Dobrescu –Transparente, 13 decembrie – 6 ianuarie, Galeria Caminul Artei, etaj, Str. Biserica Enei 16

Articol aparut in Observator Cultural Numarul 305 – 26 Ianuarie 2006

Susține activitatea Modernism.RO printr-o donație.