Expoziția de acuarelă și pastel : Romanescu-Jurnal de Călătorie, 1964-2025, Galeria Lascăr Vorel Piatra Neamț, 1-31.11.2025.

Expoziția reprezintă o completare a expoziției de pictură, cu același titlu, ce a avut loc acest an în luna septembrie la Muzeul de Artă din Piatra Neamț, cu ocazia împlinirii a 75 de ani de viață ai artistului.

Traseul acuarelei este mai lung , având în vedere că este prima tehnică cu care am luat contact încă din adolescență  sub ”bagheta” maestrului Ștefan Hotnog, rezident atunci în Piatra Neamț. Mai multe lucrări dinaceastă perioadă sunt prezente în expoziție:  ”Curte la Piatra Neamț”,”Casă la Dochia”. Perioada de început continuă cu lucrul periodic, impus de  momente, stări, impresii ca un veritabil Jurnal . Perioada care a urmat, marcată de hotărârea de a se dedica picturii, este reprezentată de  câteva lucrări prezente în expoziție: ”La împletit”, ”Case la Cernătești Buzău” și de prima expoziție personală de acuarelă de la Galeria ”Alfa” de la Piatra Neamț(1986). Expoziția a fost deschisă de maestrul Valentin Ciucă, în prezența doamnei Iulia Hălăucescu și a domnului Prof. George Moisil, fostul profesor al artistului din perioada studiilor politehnice, o  adevărată transmitere de stafetă. Perioada ce a urmat deschide noi drumuri culturale si de dezvoltare personală. Perioada olandeză , ocazionată de câstigarea unui concurs pentru etichete de vinuri românești pentru export, concurs ocazionat de galeria Gizjenrooi-Covalenco din landa, este caracterizată de câteva lucrări din expoziție: ”Muzeul van Abbe” și ”Autoportret”, realizate într-o tehnică mixtă ce utiliza acuarela și pastelul și elemente ale cubismului analitic. Din acestă perioadă mai sunt prezente lucrările:”Peisaj la Potoci” și”Case la Recaș”, prezente și în expoziția personală de la Centrul Cultural Român de la Viena. Urmează o participare la Schopping Festival Dubai care este reprezentată de câteva lucrări de acuarelă  și tehnică mixtă care reprezintă imagini din Vechiul Dubai. Acuarela urmează artistul și cu ocazia expozițiilor de la Veneția rezulțând mai multe vedute venețiene , unele din ele prezente în expoziție. Alte evenimente și participări se referă la Festivalul de artă de la Mahares_Tunisia, călătoriile de documentare de la Patra-Grecia s-au Benalmadena Costa(Spania). De menționat că cea mai importantă influență asupra performanței în acuarelă a fost facilitată de prezența ca artist participant în cadrul Simpozionului internațional de acuarelă-Iulia Hălăucescu de la Tarcău, în perioada  anilor 2019-2024. Elementele de bază ale succesului , vizibile în expozție, au fost: echipa profesionistă și continuitatea lucrului, 5 ani. Cu ce se fac remarcați acești ani? Dacă acuarela ca însoțitor de călătorie al pictorului se remarca prin notația proaspătă a impresiilor și stărilor trăite de artist la confluența unor noi realități, lucrul la Tarcău a avut ca  inspirație pitorescul locurilor natale  ale Iuliei Hălăucescu,contactul cu opera și universul ei. Dacă într-o călătorie ”vezi” , stând într-o zonă anume ”vezi”,” asculți” și ”repeți”, se creează o abordare diferită a acuarelei spre descoperirea  calităților sale de gen de sine stătător. Aici, împreună cu colegii acuareliști ne-am gândit chiar la acuarela ca experiment(vezi: ”Conectare”-2023. Nu am trecut cu vederea anotimpurile: ”Iarnă la Tarcău”, ”Primăvară pe Valea Tarcăului”, ”Drum de vară”, ”Toamnă la Bâtca Doamnei” și nici momentele zilei:Răsărit, Apus și Seară.Nu lipsesc nelipsitele și tainicele cețuri ale Tarcăului. De la ”Ritmul florilor” până la ”Muzica florilor” nu a  mai rămas nici un pas, ambele lucrări fiind în expoziție(2025). Expoziția este o selecție, fiecare drum,etapă sau numai subiect au fost dealungul timpului ,sau puteau fi , tot atâtea expoziții distincte: ”Amintiri  Venețiene”, ”Flori”, ”Anotimpuri”, ”Muntele”, ”Balcic”, ”Instrumente de coarde”, ”Cucuteni”…

Mircea Titus Romanescu 

Foto afiș: ”Acareturi pe Tarcău”, acuarelă pe hârtie Schut, 300gsm, 38x56cm 2024, autor M.T.Romanescu

Susține activitatea Modernism.RO printr-o donație.