O discuție cu Puiu Manu, grafician, Dodo Niţă, istoric al benzii desenate românești și Cosmin Nasui, istoric de artă

Romeo Voinescu a fost o personalitate marcantă a artei românești, a cărui activitate s-a întins pe multiple planuri artistice, de la arta monumentală până la ilustrația de carte. Formarea sa academică a început la Liceul Nicolae Bălcescu din Brăila, iar ulterior și-a dedicat trei decenii carierei didactice la Institutul de Arte Plastice Nicolae Grigorescu, unde a ajuns să ocupe poziția de decan al Facultății de Arte decorative.

Recunoscut drept unul dintre cei mai talentați desenatori din România, Voinescu s-a remarcat prin versatilitatea sa artistică excepțională. În domeniul artei monumentale și al ceramicii, contribuțiile sale la simpozioanele de la Medgidia au avut un impact semnificativ, ajutând la redefinirea ceramicii ca artă monumentală.

Ca ilustrator, a creat opere memorabile pentru numeroase cărți, dintre care „Toate pânzele sus” de Radu Tudoran rămâne poate cea mai cunoscută. Talentul său s-a manifestat și în crearea benzilor desenate, unde a abordat subiecte diverse, de la adaptări ale operelor scriitorilor celebri până la teme istorice sensibile, precum lupta partizanilor anticomuniști în anii ’90.

În calitate de designer, a dezvoltat proiecte inovatoare pentru automobile și diverse obiecte funcționale, demonstrând o imaginație extraordinară și o capacitate tehnică remarcabilă. Colegii și studenții săi își amintesc de capacitatea sa unică de a desena orice, în special de talentul său de a reda mișcarea în desene.

În ultimii ani ai vieții, deși a devenit mai retras și sedentar, a continuat să fie activ artistic, lăsând o moștenire importantă inclusiv în muzeele din România, în special la Muzeul Carol I, unde a donat o colecție semnificativă de lucrări.

///

Materialul face parte din proiectul „Patrimoniu al artelor grafice din arhivele Eugen Taru, Marcel Olinescu, Romeo Voinescu”,care propune cercetarea, documentarea, arhivarea, producerea de conținut original și prezentarea celor trei artiști. Proiectul recuperează și promovează în mediul online și offline materiale documentare din arhive private și publice neexplorate care au aparținut artiștilor: Eugen Taru (1913-1991), Marcel Olinescu (1896-1992), Romeo Voinescu (1925-2021) și propune aducerea în prezent a moștenirii artistice a acestora și a contextului care implică alte personalități relaționate cu aceștia sau momente cu relevanță istorică pentru contemporaneitate.

Producător: PostModernism Museum

Proiect cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național

Parteneri: Modernism.ro, Nasui Collection & Archives, Universitea de Artă și Design din Cluj-Napoca, Muzeul Municipiului București, Muzeul Național al Literaturii Române, Revista Cultura

Detalii aici

Susține activitatea Modernism.RO printr-o donație.