Construiește o situație comună fără viitor: Atelier 35 București” este un este un proiect de cercetare și expoziție pe termen lung, cu caracter colaborativ, ce revizitează istoria Atelier 35 București, o platformă pentru artiști emergenți creată de Uniunea Artiștilor Plastici din România în 1960.

În loc de un finisaj, prima iterație a proiectului se încheie cu un eveniment convivial intitulat „Pauză”, constând din trei performance-uri create de artistele Maria-Lorenna Călărașiu, Ana Cătălina Gubandru și d. sargan. Evenimentul „Pauză” funcționează ca o reamintire a faptului că proiectul de expoziție și cercetare este un efort continuu care cuprinde mai multe iterații cu diferiți artiști și producători culturali. Tot în cadrul acestui eveniment se urmărește să se efectueze literalmente pauza sau să se producă o încetinire semnificativă în cadrul unei situații publice.

Miercuri, 13 noiembrie, între orele 16:00 și 20:00, vă invităm la Atelier 35 să explorați sau să vă imersați în pauzele care vor urma.

Țin un pahar cu apă în mînă. Oamenii intră și pleacă. Postura mea e oarecum inadecvată, deși e un gest, mai degrabă, cotidian și invizibil, omniprezent, în care ne ștergem corpul. Un gest „automatic” înghețat.

Voi ține acest pahar în mână, nemișcat. Mâna tremură. Cu timpul, nu devine mai ușor. Oricât m-aș strădui să țin acest pahar, nemișcat, îmi este din ce în ce mai greu, imposibil chiar, și mâna mă doare tot mai tare. Cu timpul, nu devine mai ușor. Există vreo diferență între mișcare și nemișcare? Putem opri vreodată timpul?

d. sargan s-a născut la Sibiu. Lucrările sale au fost prezentate la /SAC Berthelot, Teatre/Theatres (București), DOCK11 și Galeria Mazzoli (Berlin), cypress studio (Tokyo), dance house KOGANE și eggcosmos (Nagoya) etc., dar și ca parte a unor cadre de lucru propuse la CNDB.

Ideea este de a provoca „pauza” în corpul și respirația spectatorului, cum ar fi ținerea respirației / tăierea respirației; senzația ar putea fi similară cu momentul în care frânezi brusc în timp ce conduci sau când sari în apă și instinctiv îți ții respirația, ceea ce provoacă o pauză și un reset în respirație și, în general, în corp, chiar și pentru o perioadă scurtă.

Ana Cătălina Gubandru este o artistă independentă, născută și stabilită în București, România. Lucrează cu diverse concepte și medii artistice, inclusiv artă performativă și vizuală, instalații și artă participativă. Lucrările ei sunt legate de corp, de relația cu publicul și de spațiu. Ea explorează prezența și absența corpului, actul performativ, relația dintre corpul / corpurile umane și percepție în raport cu lucrurile, obiectele, acțiunile și mediul înconjurător, relația cu audiența.

Invit persoanele prezente să creeze o stare de spirit comună, participând la o încercare de reconectare prin legarea unor fâșii de material textil care formează un cordon multicolor. Prin completă nemișcare și prin simplul act de a lega, ele devin parte a performanței și au ocazia de a încetini ritmul vieții lor cotidiene. Actul repetitiv de a crea noduri face trimitere și la conexiune, disciplină și concentrarea pe o acțiune specifică. Doresc să creez un spațiu intim, o „gură de aer” în care eu, alături de cei prezenți, devenim la fel de importanți pentru procesul creativ și pentru rezultatul final al multitudinii de noduri.

Maria-Lorenna Călărașiu (născută în România, 1991) are un masterat în sculptură de la Universitatea de Arte Plastice din București. Folosind materiale naturale, materiale reciclabile și corpul, ea explorează teme precum relația corp-spațiu, lumină-umbră și spațiu-timp. De-a lungul anilor a expus și a colaborat cu Institutul Maghiar, Palatul Cantacuzino și Muzeul George Enescu.

„Construiește o situație comună fără viitor: Atelier 35 București” este un proiect pe termen lung, cu un caracter colaborativ și deschis, care își propune să reunească artiști activi în programul Atelier 35 înainte de 1989 și artiști tineri, cu scopul de a genera acte artistice libere și reflexive. Întreprinderea de a revizita trecutul urmărește potențialul principiilor, valorilor și practicilor de lucru care au definit un spațiu instituțional condus, în mare parte, de artiști. Activ deja de trei decenii înainte de schimbarea regimului din 1989, istoria Atelierului 35 înfățișează moduri de a lucra în afara cerințelor și constrângerilor pieței de artă, dar în același timp evidențiază negocieri abile pentru diverse grade de libertate, desfășurate pe fundalul unui regim politic în schimbare, mai permisiv între 1965 – 1974 și mai restrictiv în anii care au urmat.

* Titlul este derivat din „Construiește-ți o mică situație fără viitor” de Guy Debord menționat în Potlatch numărul 20

Identitate vizuală: Alice Voinea

Mulțumiri celor care au împărtășit cu noi informații și materiale prețioase din arhivele personale sau colective: Alexandru Antik, Viorica Iacob, Florina Coulin, Ion Grigorescu, Wanda Mihuleac, Roxana Patrichi, Decebal Scriba, Caterina Preda, Cristina Stoenescu

Proiect gândit de Cyrill Lim și Daria Nedelcu, implementat cu sprijinul Emiliei Lungu, Dianei Popovici și al lui Ovidiu Toader

Mulțumiri celor care ne-au ajutat în procesul de realizare a proiectului: Alexandru Niculescu, Marian Ivan, Octav Avramescu, Anca Roșu, Andreea Vlăduț, New Europe College, Fundația Gheorghe și Viorica Iacob

Proiect cofinanțat de AFCN. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Cu sprijinul: Erste Foundation, Institutul Goethe, Institutul Francez, Uniunea Artiștilor Plastici din România, Swiss Embassy și Swiss-Romanian Chamber of Commerce, Asociația Centrul de Cultură Contemporană Club Electro Putere, Asociația S.P.I.C.E.

Parteneri media: Revista Arta, Zeppelin, Radio România Cultural, Modernism.ro, Propagarta

Susține activitatea Modernism.RO printr-o donație.