Galeria Iomo are onoarea de a vă invita la vernisajul expoziției de grup Fifteen Shapes Of May/ Cincisprezece forme de mai curatoriată de Gilda Ghinoiu.

Vernisajul va avea loc joi, 9 mai, 2024 de la ora 18:00, la Galeria IOMO din strada Băiculești 29 – incinta Combinatului Fondului Plastic.  

Fifteen Shapes Of May/ Cincisprezece forme de mai reunește lucrările a cincisprezece artiști vizuali care au expus, pe parcursul ultimilor ani, la galeria Iomo, în cadrul unor expoziții personale sau de grup.

Selecția însumează picturi, desene și obiecte semnate Radu Băieș, Răzvan Boar, Arina Bican, Simion Cernica, Beatrice Duman, Camilia Filipov, Remus Grecu, Julia Haumont, Adéla Jánská, Genti Korini, Emma Păvăloaia, Alexandru Ranga, Nicolae Romanițan, Leonardo Silaghi și Ioana Stanca.

Selecția abordează o suită complexă de teme, subiecte, medii și tehnici de exprimare plastică și își propune să ofere privitorilor un generos pot pourri, menit să exemplifice abundența și dinamismul exacerbat al mecanismelor sinestezice stârnite din viguroasele și mult prea crudele explozii creatoare ale lumii naturale, în miezul lui Florar.

Mai, cu ale sale capriciii viscerale, frământă strașnic substanțele planetei și cărnurile noastre. Materiile terestre dau viu și luminos în clocot. În rotunjimea-i boreală, Mai ispitește, prin poduri și mansarde jilave, babele răscoapte, cernite și bolunde, ce se visează iar puicuțe și care, cu ultima suflare, aruncă spre pământuri zăpada mieilor fătați deunăzi.

Din crugul Lunii, mai își rostogolește buimac zuzele cu vrăjile, nimfele cu mrejele, zânele cu sevele, pricoliciii haimanale cu minciunile de doruri și basmele despre amoruri pasionale. În miezul lui Florar, izvoarele miros ca subțiorile de ierburi neîncepute, iar nopțile adună, pe la hogeaguri, ciorchini de zburători de țâțe albe poftitori. Scotocitori prin sacnasie și alcovuri, râvnind la coapse și la inimi sfărâmate, aceste pușlamale- naripate, îmbată nările fecioare cu mierea florilor de smilax și mălin, turnând licori din bobi de zmeuri și de rodii în gurile neprihănite punându-le, apoi, peceți de domnișoare.

Natura – și amorsează legiunile de vectori creatori, izbindu-i nemilos de Ceruri. Cu forță magistrală ea își trăiește, astfel, climax-ul alchimic. Hărmălaia senzorială, aiureala hormonală și dezordinea erotică fiind legile prin care, Planeta, răstoarnă vechiul și îl preface în nou. Primăvara, întreaga Lume o ia razna, iar noi, oamenii, mărunți purtători de finitudine, pornim spre Raiuri dimpreună cu Ea urmând hipnotizați delirul-i creator și încercând, prin gesturi ritualice, să-i re-creăm deja creatul.

Fifteen Shapes Of May/ Cincisprezece forme de mai este alcătuită în logica mixturilor dezordonate și hiper saturate, menirea selecției fiind de a sublinia procesele analoge dintre transformarile furibunde ale lumii naturale exterioare și modul în care acestea sunt decodate, asimilate și catalizate în sufletul artistului.

Puse în operă prin mijloacele specifice fiecăruia dintre cei cincisprezece artiști selectați, expoziția reunește lucrări pentru conceperea cărora a fost abordată o paletă hemoragică de maniere și tehnici de exprimare plastică, alăturând pictura figurativă în ulei celei abstracte în medii mixte (lucrările semnate Radu Băieș, Răzvan Boar, Simion Cernica, Beatrice Duman, Camilia Filipov, Remus Grecu, Adéla Jánská, Genti Korini, Nicolae Romanițan, Emma Păvăloaia și Leonardo Silaghi) desenul parietal încastrat în modelaj crud, semnat Arina Bican, și intervențiile de cusătură gândită de Ioana Stanca ca linie de câmp, ritmând fragil aritmetica propriilor compoziții. Ceramica glazurată a Juliei Haumont acordată obiectelor metalice lucrate de Alexandru Ranga fixează, astfel, limitele epistemologice ale jocului alchimic per se și ne dezvăluie intenția subliminală a selecției – corespondența alchimie naturală – meta -chimie auctorială.

Dacă primăvara este alchimie crudă, arta trebuie să fie alchimie nudă, înțelegând prin aceasta că Fifteen Shapes Of May/ Cincisprezece forme de mai doreștesă faciliteze privitorilor asimilarea simultană a celor două paradigme, provocându-i să perceapă și să înțeleagă, cu rapiditate, diferențele ideatice dintre clasificarea fenomenelor naturale ale lumii vii și constructele ficționale consistente, asumate ideologic ca diferențe specifice, născute la intersecția dintre spiritul artistic și realul reprezentat al Lumii sui generis, pecetluite de semnătură.

Narațiunile vizuale ale artiștilor de Mai par să comunice poliglot. Prin dialogurile lor, distanțele simbolice dintre spațiul plin și cel gol, abundență și simplitate, exuberanță și recluziune, adaugare și degroșare, intuiție și gândire, figurație și abstracțiune, absorbție și interpretare sunt, așadar, sublimate și transmutate. Selecția nuntește calități opuse păstrându -le, totodată, autonomia și libertatea de manifestare, oferind privitorilor mai mult decât un festin vizual, oferindu-le o cornucopia senzorială.