Joi 29 februarie, la ora 18, Galeria Parter din Cluj Napoca (str. Iuliu Maniu, nr.3) va găzdui deschiderea expoziției ”Claviatură în grădină: Privire călătoare” a artistului Constantin Flondor. Curator Alina Șerban.

Claviatură în grădină: Privirea călătoare /
Clavier in the Garden: The Wandering Gaze

Claviatură în grădină: Privirea călătoare reprezintă o incursiune în sistemul de referenți ce ghidează statornic, de aproape cincizeci de ani, traseele creației artistului Constantin Flondor și conectează transversal diferitele ei momente.

De pe pozițiile unei practici artistice aflate în permanentă căutare de a înțelege substanța complexă a imaginii și de a experimenta cu ajutorul semnelor și semnalelor, a limbajului vizual infuzat de cercetări din domenii variate precum matematica, structuralismul, semiotica, bionica, expoziția de față reconstituie parțial cadrul problematic al gramaticii picturale ce caracterizează cele mai recente lucrări ale artistului. Mai exact, evocând importanța lecției naturii și a muzicii, referenți ce hrănesc într-un mod aproape tainic sensurile cunoașterii așa cum sunt dezvăluite prin intermediul artei sale, Constantin Flondor ne propune o întâlnire cu un corpus variat de opere realizate între 1953 și 2024. Ele rețin atenția prin suplețea cu care răspund exigenței rațiunii de a analiza, traduce și recodifica vizual percepția materialului sonor sau a stimulilor naturali și bucuria cu care lasă loc contemplației.

În aceeași măsură, selecția pune în valoare paleta largă de medii abordate de artist, de la schițe muzicale la notații cu caracter pedagogic și compoziții ce reorganizează conceptual bucăți sonore, de la desene ce înregistrează aproape ritualic energiile și dinamica spațiului natural la constelațiile picturii unde starea de uimire alternează cu cea de studiu. Subiacent, expoziția devine un pasaj temporal ce explicitează anumite predispoziții tematice reluate în lucrările recente, subliniind importanța actului de a privi, de a cerceta și de a interioriza experiențele provocate de ritmurile naturii sau de studierea sonorităților acesteia.

„Raportarea la un referent. Referentul mă urmărește. […] când fac o cumpănă între cele ce văd cu ochiul trupului, cu ochiul minții și cu ochiul sufletului…”, mărturisește Constantin Flondor.

Pentru Flondor imaginea are calitatea unui mediu sensibil. Tocmai prin această trăsătură preponderentă, și nu numai, pictura sa recentă rămâne în acord cu conceptele operatorii articulate în creația sa încă din perioada anilor ’60 și’70. Tonalitățile intense și asocierile dintre registrele picturale ale celor mai noi lucrări reflectă o tratare aproape gestuală a imaginii, acordată la vibrațiile, frecvențele și cadențele naturii. Pictura sa reiterează caracterul primordial al conștiinței vizuale în a cuprinde și a da corp ideilor născute din observarea realității.

Claviatură în grădină: Privirea călătoare se grefează în jurul unor microcosmosuri care pot fi calificate drept spații de audiție, unde atât mișcarea ritmică și neliniștitoare a formelor, a energiilor, cât și a semnificațiile lor simbolice sunt inseparabile de trăirile afective și reflexive ale artistului.

Susține activitatea Modernism.RO printr-o donație.