Andrei Tudoran: vernisajul expoziției True Blue will never stain

Vă invităm la o nouă expozitie semnată Andrei Tudoran, cea de-a treia personală a artistului găzduită de galeria Annart din strada Poet Mureșanu nr. 1,  în perioada 18.05-01.07.2023.

Intitulată „True Blue will never stain” și curatoriată de Horațiu Lipot, expoziția reunește o serie de lucrări în ulei pe pânză, lucrări cu semnificații codificate în mai multe nuanțe de albastru.

Vernisăm pe 18.05 (ora 18:00) această incursiune fascinantă într-un univers marcat de o culoare iluzorie, un eveniment ce adâncește temele de reflecție ale artistului în compoziții ce sugerează un vid ecosistemic, modelat în jurul figurii actant.

[…] În mentalul colectiv al artelor vizuale moderne, culoarea albastră a fost fără tăgadă „arestată” de Picasso, care odată cu lucrările seriale realizate între 1901 – 1904 preponderent în nuanțe de albastru de Prusia și griuri, înfierează pentru amatorii artei toată melancolia individuantă și viscerală a acelui sfârșit de secol și început de epocă modernă, desecularizată. Desigur, mult mai puțin cunoscut publicului larg IKB-ul brevetat de Yves Klein cam 50 de ani mai târziu ca o variație a ultramarinului, de un artist ce își arogă metaforic ca mediu însuși aerul vid – cerul, ar fi putut fi o restaurare suficientă a acestei culori, înspre acea spiritualitate eterică a quattrocento-ului timpuriu, unde albastrul reprezenta deopotrivă Edenul soteriologic, cât și puterea economică și implicit socială a bisericii, surprinsă perfect în „excesul” de pigment utilizat pentru tavanul capelei Scrovegni, realizat de Giotto în Padova.

Revenind la Picasso, dacă pentru acesta declicul este dat de un episod experiențial liminal al biografiei sale – relativa sărăcie și sinuciderea prietenului apropiat, Casagemas – pentru Andrei Tudoran, la polul opus, imboldul acestei noi serii de lucrări  – realizate în mai multe nuanțe ale  albastrului: cyan, ultramarin și cobalt – este de-asemenea dat de un episod evenimențial capital al biografiei sale, nașterea primului copil. […]

Horațiu Lipot