Kunsthalle Bega prezintă Cronicile viitorilor supereroi
curator: Anca Verona Mihuleț

Hyunjin Bek (Coreea de Sud) / Adriana Chiruta (România) / Baptiste Debombourg (Franța) /
Heecheon Kim (Coreea de Sud) / Fabio Lattanzi Antinori (UK) / Lawrence Lek (UK) /
Dalibor Martinis (Croația) / Adina Mocanu (România) / Maria Pop Timaru (România) /
Larisa Sitar (România) / Dimitar Solakov (Bulgaria) / Stardust Architects (România)

02.10.2021 – 20.03.2022
Deschidere: sâmbătă, 2 octombrie, între 16 – 20


Expoziția Cronicile viitorilor supereroi are ca punct de plecare cartea inventatorului american Ray Kurzweil, Danielle: Chronicles of a Superheroine [Danielle: Cronicile unei supereroine], care urmărește eforturile unei tinere de a rezolva marile probleme globale cu ajutorul cunoașterii și tehnologiei. Scrisă dintr-o dublă perspectivă, cea a unui gânditor futurist și cea a unei femei în devenire, Danielle: Chronicles of a Superheroine este un manual care ne ajută să ne poziționăm în fața lucrurilor care vor veni și pentru care trebuie să fim pregătiți, de la migrație la încălzirea globală, de la diverse forme de competitivitate economică la transformarea emoțională și capacitatea de a împărți.

Pe tot parcursul vernisajului vor avea loc două intervenții performative: K-Meat Restaurant’s Restaurateur [Restauratorul restaurantului coreean], un performance durațional propus de Hyunjin Bek care reflectă procesul de pregătire a ultimelor sale roluri pentru televiziune, la limita dintre meditație, schimbarea identității și componenta salvatoare a localismului, și Being Nina [Fiind Nina], un performance imersiv în care Adina Mocanu își apropriază istoria Ninei Kulagina, o femeie cu abilități transcedentale care a activat la mijlocul secolului trecut în URSS, și pune în practică câteva dintre experimentele celebre ale Ninei.


„Cei doisprezece artiști selectați pentru a intra în conversație cu Danielle pornesc de la interesul față de explorarea necunoscutului sau de la ideea de joc, urmărind extrapolarea unor experiențe personale în relație cu viitorul. Pozițiile prezentate în expoziție sunt rezultatul unor practici hibride, la limita dintre vizualitate, arhitectură, coregrafie, inginerie și performance. În egală măsură, expoziția conturează ideea unei meta-colectivități situate în afara distopiei globale, într-un punct în care se intersectează regiuni geografice (sud-estul Asiei și sud-estul Europei) și canale digitale, creând uneori haos, iar în alte împrejurări, o stabilitate pe cât de molipsitoare, pe atât de apăsătoare.


Cronicile viitorilor supereroi, un proiect conceput pe parcursul ultimilor doi ani, funcționează ca un aparat care își propune să analizeze funcția artei în relație cu o audiență tânără care este în căutare de răspunsuri la întrebări legate de trecerea timpului și îmbătrânire, viitorul planetei, relația cu paranormalul sau balansul dintre local și global. Programul de performance-uri și workshop-uri este concentrat pe relația dintre individ și comunitate, arhitectura spațiului de expoziție venind în sprijinul acestei formule de lucru”. Anca Verona Mihuleț

Anca Verona Mihuleț este istoric de artă și curator, activă la Seul (Coreea de Sud). Proiectele propuse de Anca Mihuleț sunt motivate de coordonatele istorice și sociale specifice, de cadrele instituționale în care au loc, dar și de colaborările artistice și curatoriale care de regulă se dezvoltă pe parcursul mai multor ani. Începând cu anul 2011, Anca Mihuleţ a fost interesată în chestionarea şi teoretizarea unor contexte curatoriale extinse, prin participarea în programele de burse şi rezidenţe de la Muzeul Naţional de Artă Contemporană din Seul (KR), Seoul Art Space Geumcheon (KR), sesiunea Curatorial Intensive organizată de Independent Curators International New York şi Ullens Center for Contemporary Art, Beijing (CN). Între 2006 şi 2013, împreună cu Liviana Dan, Anca Mihuleţ a curatoriat programul de expoziţii al Galeriei de Artă Contemporană a Muzeului Naţional Brukenthal din Sibiu. În 2013, a fost curatorul expoziţiei Centru de reflecţie pentru istorii suspendate. O încercare, unul dintre cele două pavilioane naţionale din cadrul celei de-a 55-a ediţii a Bienalei de la Veneţia. În 2014, a organizat în colaborare cu S-AIR Sapporo şi Japan Foundation o rezidenţă artistică la Sibiu cu titlul Conditional Landscape, care a continuat la Sapporo în 2015, cu focus pe peisajul de iarnă. În 2015 şi 2016, alături de Patrick D. Flores, Mihuleţ a curatoriat expoziţia South by Southeast, itinerată la Osage Art Foundation în Hong Kong şi la Guangdong Times Museum în Guangzhou. Între 2015 şi 2017, Anca Mihuleţ, în colaborare cu Diana Marincu, a curatoriat Punctul alb şi cubul negru, un proiect expoziţional în şase părţi, desfăşurat la Muzeul Naţional de Artă Contemporană din Bucureşti. În 2016, a pregătit o expoziţie dedicată dezvoltării artei româneşti la sfârşitul anilor 1980 şi începutul anilor 1990, care a fost găzduită la Muzeul Jorge B. Vargas şi Centrul de Cercetare Filipiana din Manila. În 2016, Anca Mihuleţ a fost premiată de Asociația pentru Cultură și Teorie Igor Zabel din Ljubljana cu una dintre „Bursele Igor Zabel”. A fost unul dintre curatorii ediției din 2019 a Bienalei de la Singapore, cadru în care a cercetat cazuri de deplasare și naturalizare artistică, dar și moduri în care transmedialitatea poate influența percepția noastră asupra viitorului. În 2019, Kunsthalle Bega îi acordă primul premiu Bega Art Prize. Între 2020 și 2022, Mihuleț face parte din echipa curatorială a Festivalului de Artă și Tehnologie STRP, Eindhoven.

Kunsthalle Bega este un spațiu unde se expune, se discută și se gândește artă contemporană, dedicat în special artiștilor tineri din România și din lume. Kunsthalle Bega este interesată estetic și social de platformele teoretice ale muzeelor de artă contemporană și oferă în fiecare an premiul Bega Art Prize unui curator român care reușește să schimbe regulile în percepția curatorială. Kunsthalle Bega este un proiect al Fundației Calina inițiat de Alina Cristescu, Liviana Dan și Bogdan Rața, împreună cu Andreea Drăghicescu și Ugron Lajos.

Text https://kunsthallebega.ro/

Fotografii Lucian Muntean

*

Baptiste Debombourg (n. 1978).

Trăiește și lucrează în Franța. A studiat sculptura la Ecole Nationale des Beaux-Arts din Lyon și a terminat studiile postuniversitare la Ecole Nationale Superieure des Beaux-Arts din Paris. În present, este profesor de arte vizuale la Ecole Natioale Superieure d’architecture din Paris – La Villette. Prin interventiile sale, Debombourg interpelează spațiul, poveștile materialelor folosite și limita dintre interfața cotidianului și cea istorică a practicii sale. Artistul declară că el cercetează și analizează natura relațiilor psihologice cu obiectele, căutând un spațiu potențial între realitate și modelul ideal pe care aspirăm să-l realizăm. Instalațiile de mari dimensiuni ale lui Baptiste Debombourg au fost prezentate în diferite muzee, galerii și bienale din toată lumea: Mudam, Luxemburg; Bienala de Sculptură Changwon, Coreea de Sud; La Maison Rouge – Fundația Antoine de Galbert, Paris; La Chauffere, Galerie de la Hear, Strasbourg; Duplex 100m2, Sarajevo; Kunsthalle Osnabruck, Germania; Fundația Boghossian, Bruxelles. Lucrările sale au fost incluse în colecții de stat și private din Anglia, Franța, Italia, Elveția sau Statele Unite ale Americii.

*

Fabio Lattanzi Antinori

Fabio Lattanzi Antinori lucrează într-o gamă variată de medii incluzând sculptura, textul tipărit, sunetul și instalațiile interactive. Arta sa încearcă să ofere o înțelegere a procesului prin care noțiunile de putere, încredere și percepție a realității sunt în general împărtășite în societate. Artistul este în special interesat de narațiunea datelor, agenția tehnologiei digitale și felul în care acestea conturează viitorul societății. Expoziții recente: Sculptura friză, Regent’s Park, Londra; Costul cuvintelor tale, comandat de Societatea Regală a Sculptorilor și Parcul Olimpic Regina Elisabeta, Londra; Muzeul de Artă Petach Tikva, Israel; SeMA – Muzeul de Artă Seul; Muzeul Victoria și Albert, Londra; Muzeul de Artă Contemporană, Shanghai. A fost bursier Lucas Artists cu titlu academic; Primul Premiu Plinth acordat de Societatea Regală a Sculptorilor și a fost selectat pentru programul MMCA International Artist in Residence din Seul. Lucrările lui Fabio Lattanzi au fost incluse în colecțiile SeMA – Seul, Muzeul de Artă; Muzeul Național de Artă Modernă și Contemporană, Coreea și Muzeul Victoria și Albert.

Fabio Lattanzi Antinori  – Steaguri de date

*

Larisa Sitar (n. 1984)

Larisa Sitar trăiește și lucrează în București. După o perioadă de pregătire în arta video și a fotografiei la Universitatea Națională din București, continuă adoptarea unor noi tehnici în proiectele sale, indiferent dacă acestea sunt tradiționale, tehnice sau digitale, o lucrare trecând adesea prin diferite etape de materializare. Abordarea sa în crearea de imagini nu este numai transdisciplinară ci și trans-istorică, recuperând reprezentările trecutului și prezentului de țin de valorile societății și moștenirea culturală. Își finalizează cei șase ani de rezidență în prima jumătate a anului 2019 la Centrul de Artă Contemporană din Bruxelles, urmată de o expoziție personală în Camera de Proiecte Wiels. Selecție de expoziții de grup: BRUIAJ, Art Encounters, Timișoara, România (2020); Remembering Landscape, Muzeul Național de Artă Contemporană, București (2018); El 85% de la materia, Mataro Art Contemporani, Spania (2018); Life a User’s Manual, Bienala Art Encounters, Timișoara (2017); Inventing the Truth. On fiction and reality, Participare românească națională la cea de-a 56-a ediție a Bienalei din Veneția (2015).

*

Maria Pop Timaru (n. 1980)

Maria Pop Timaru trăiește și lucrează la București. După terminarea cursurilor din cadrul Departamentului de Sculptură al Universității Naționale de Arte din București, în 2010, artista obține doctoratul în arte plastice și decorative la aceeași universitate. Lucrările Mariei Pop Timaru migrează între sculptură, ceramică, instalație și performance, accentul fiind pus pe metodă, dar mai ales pe expresivitate, „obținută dintr-un amestec aproape straniu de sensibilitate și ironie, de duioșie și umor, de lumină eclatantă și amărăciune travestită de-a dreptul masochist”, după cum scria Ana Blandiana. Expozițiile de grup la care a participat artista, desfășurate în diferite galerii și muzee din țară, alături de expozițiile personale concepute în București, la Alert Studio (2020), Sandwich (2018), Galeria Aiurart (2013) sau la Palatele Brâncovenești din Mogoșoaia (2006) au surprins latura feministă cu puternice accente satirice a instalațiilor Mariei Pop Timaru. 

*

Hyunjin Bek (n. 1972)

Hyunjin Bek a activat în diferite domenii ca pictor, artist de instalații, artist performance, muzician și actor. Pictura sa, realizată de acesta în mod intuitiv, cufundată în proces fără vreun plan sau scop, arată abilitatea de construcție a lui Bek ca artist versatil. În ceea ce-l privește pe Bek, suprafața pânzelor reprezintă contextul în care gestul, mișcarea, ritmul poetic și muzical se combină. A avut expoziții la instituții majore de artă, de exemplu la Muzeul Național de Artă Modernă și Contemporană, Corea; Muzeul de Artă Plateau Samsung, Seul; Centrul de Artă Sonje, Seul; Muzeul de Artă Sungkok, Seul; Muzeul de Artă Shanghai Minsheng și Kunsthalle Viena. În 2017, a fost ales ca artist nominalizat/sponsorizat pentru Premiul artistului Coreea 2017 al Muzeului Național de Artă Modernă și Contemporană, Coreea. În calitate de cantautor, Bek lucrează în mod activ ca membru al proiectului Uhuhboo, trupa indie de prima generație, și o trupă de proiect Bahngbek. Un actor nonconformist care își practică activitățile sale artistice omnidirecționale în mod constant, Bek apare în filme ca Ziua în care sosește, Gyeongju, Cheile inimii, Compania Samjin Clasa de Engleză, Baby, Compartiment, Agent de Hirokazu Koreeda, și în serialele Șofer de taxi și Fericire.    

          

*

Stardust Architects

Anca Cioarec și Brîndușa Tudor au pus bazele Stardust Architects în 2011, în căutarea de experiențe poetice în procesul de design, urmărind să încetinească utilizarea automată a obiectelor și spațiilor de zi cu zi, creând momente de liniște, prezență sau reflecție. Interesele lor se concentrează pe chestionarea formelor actuale de educație de arhitectură și practică profesională, reformulând și testând abordări alternative prin ateliere cu studenți, concursuri și inițiative proprii. Stardust Architects a obținut numeroase nominalizări și premii în cadrul anualelor și bienalelor de arhitectură din țară și au curatoriat ateliere pentru studenți precum BAUBAU – Bauhaus 100 București, alături de Goethe Institut și revista Zeppelin, investigând patrimoniul modernist, atelier conceput cu o echipă interdisciplinară de tutori și studenți. În 2020 au curatoriat alături de Ilka Ruby expoziția principală a BETA (Bienala timișoreană de arhitectură), Enough Is Enough, pe tema responsabilității față de mediul construit și față de tot ceea ce nu am construit încă. 

*

Adina Mocanu

Adina Mocanu (n. 1990, Videle, România) trăiește și lucrează în București. A absolvit studiile de licență și master ale Universității Naționale de Arte din București. În perioada 2015 – 2016, Adina a fost rezidentă a Academiei Franceze din Roma – Vila Medici. În prima jumătate a anului 2017, a fost rezidentă și profesor de artă la Collins Living-Learning Center, Universitatea Indiana, SUA. A petrecut a doua jumătate a anului 2017 în New Orleans. În 2019, a luat parte la rezidența O vilă pe cont propriu, curatoriată de Isabelle Henrion, Anca Verona Mihuleț și Iris Ordean, sub umbrela Sezonului România – Franța. Adina lucrează în principal cu performance și video, dar integrează deseori instalația, fotografia și desenul în practica ei. Este interesată de diferitele tipuri de intimitate și abordarea ei față de artă este ludică și transformatoare, căutând constant metode de a schimba percepția participanților / spectatorilor / privitorilor și de a modifica subtil perspectiva acestora asupra realității. În 2018, a început o cercetare empirică asupra ocultismului și a modului în care elementele paranormale pot fi integrate într-un discurs artistic.

*

Dalibor Martinis

Dalibor Martinis s-a născut în Zagreb, unde a absolvit Academia de Arte Plastice. Martinis lucrează ca artist conceptual și media și expune din 1969. A avut numeroase expoziții personale și proiecții video și a participat în multe expoziții internaționale și bienale, ca de exemplu cele din Sao Paulo, Veneția, Gwangju, Salonic, Cetinje, Cairo, Ljubljana etc; în 1987 a participat în Dokumenta 8, Kassel. Filmele și lucrările sale video au fost prezentate la festivaluri de film și video din Berlin, Tokio, Montreal și Locarno, la festivaluri internaționale de film de scurt-metraj din Oberhausen, Bogota, Viena, Seattle etc. A obținut burse din partea Consiliului din Canada (1978), Jaica, Japonia (1984) și ArtsLink, SUA (1994 și 2010). Martinis a câștigat numeroase premii naționale și internaționale. Lucrările sale au fost incluse în diferite colecții: Muzeul de Artă Contemporană, Zagreb; Muzeul de Artă Modernă, New York; Muzeul Stedelijk Amsterdam; Centrul pentru Artă și Media ZKM Karlsruhe; Biblioteca Publică New York; Colecția Kontakt, Viena etc. Dalibor Martinis trăiește în Zagreb. 

*

Lawrence Lek

Lawrence Lek (n. Frankfurt, 1982). Trăiește și lucrează în Londra. Este un cineast, muzician și artist care unifică diverse practici – arhitectură, gaming, imagini generate de computer, muzică și ficțiune – într-un univers cinematic în continuă expansiune. Lucrările sale includ un eseu video Sinofuturism (1839=2046) (2016), povestea maturității AI Geomancer (2017), jocul lumii deschise 2065 (2018), și Nøtel, o simulare a imaginilor generate de computer al unui hotel de lux complet automatizat (2019). Filmul său de debut de lung metraj AIDOL (2019) a fost prezentat la Festivalul de Film Internațional Rotterdam 2020, și la festivalul trans-media de la Volksbühne, Berlin. Lek compune coloanele sonore și realizează mixaje audio-vizuale live ale filmelor sale, adesea incorporând jocuri live ale jocurilor sale video din lumea deschisă. Lansările de coloane sonore includ Templul OST (Fabrica de vinil) și AIDOL OST (Hyperdub). Spectacolele includ Sentința de la Somerset House, Londra, și ProGeo, ICA, Londra. Expozițiile personale recente includ Scriitorul fantomă, CCA Praga (2019); Portul liber perspectivă, HeK, Basel (2019); Nøtel, UKR, Essen (2019); Sadie Coles HQ, Londra (2019); și 2065, K11, Hong Kong (2018).   

  

*

Heecheon Kim

Heecheon Kim (n. 1989, Gwangju) este un artist vizual care trăiește și lucrează în Seul. A avut expoziții la Centrul de Artă Sonje, Seul (2019), Muzeul de Artă Asiatic, San Francisco (2018) și la Galeria Doosan, Seul (2017). În ultimii ani, Heecheon Kim a participat la câteva bienale incluzând Bienala Busan (2020), Bienala Gwangju (2018), Bienala din Istanbul (2017) și Bienala Mediacity, Seul (2016). Lucrările sale au fost incluse în expoziții de grup la Centrul de Cultură Asiatic, Gwangju (2020), Muzeul Național de Artă Modernă și Contemporană, Coreea (2019), Centrul pentru Artă și Media ZKM Karlsruhe (2019) și Muzeul de Artă Contemporană și Design, Manila (2019). Instalațiile video complexe ale lui Heecheon Kim sunt profund înrădăcinate în experiența sa personală, facilitând noi oportunități în discursul vizual dual ce combină sentimente indigene, informat de împrejurimile imediate ce abordează o problematică globală complicată. Filmele sale au fost incluse în colecțiile Muzeului Național de Artă Modernă și Contemporană, Coreea; Muzeul de Artă Seul; Centrul de Artă Nam June Paik, Seul; Fundația Han Nefkens, Barcelona sau Frac Ile-de-France.    

*

Dimitar Solakov

Dimitar Solakov (n. 1987). A absolvit departamentul de fotografie al Noii Universități Bulgare din Sofia. În activitatea sa practică artistul folosește o gamă variată de mijloace media incluzând arta fotografică, video, desenul, pictura, obiectele tipărite în 3D, în timp ce investighează diferite tipuri de conexiuni polarizate – între natură, urbanizare și ființa umană prinsă la mijloc sau între trecut și interpretările acestuia în prezent. Lucrările sale au fost prezentate la numeroase expoziții internaționale și bienale, dintre care: The Artist-Collector’s Dream (a nice thing) / Visul artistului-colecționar (un lucru drăguț), Galleria Continua, San Gimignano, Italia; Cosmopolis ≠ 2, Centrul Pompidou, Paris; SUPERPOZIȚIE: Arta Echilibrului și Angajamentului, a 21-a Bienală de la Sydney; Puterea Îndoielii, Muzeul Guangdong Times, Guangzhou, China; Bienala de Cuenca XI, Cuenca, Ecuador; PHotoEspana, Madrid. A avut expoziții personale la: Vivacom ArtHall, Sofia; Festivalul Incubate, Tilburg, Țările de Jos; Galeria Heerz Tooya, Veliko Tarnovo, Bulgaria; Galeria Credo Bonum, Sofia; Sariev Contemporary, Plovdiv, Bulgaria; Galeria Vaska Emanuilova, Sofia. 

    

*

Adriana Chiruță

Adriana Chiruță trăiește în proiectul ei preferat de viață-artă numit Carambach, „o țară inventată” pentru artiști și cercetători. Ca regizoare de teatru radical iconoclastă, antrenată în dans contemporan și cu studii de filosofie, una dintre plăcerile ei profesionale este conceperea de cadre în care reacțiile și acțiunile publicului să poată fi percepute ca opere de artă. Prin diverse procese trans-media, Adriana Chiruță găsește circumstanțe performative care stimulează publicul să intre în joc în mod spontan și să performeze, fără ca prezența ei sau a unor actori / dansatori / performeri să fie necesară. Dezvoltarea celor două categorii de concepte – coregrafii cognitive si alte specii de performance – a fost determinată de dorința de a schimba raporturile obișnuite în artele performative, încurajându-i pe spectatori să ocupe, personal, social și politic, scena. Până acum, primul concept s-a materializat în Fitness for Dreamers, iar cel de-al doilea concept în Tasting Life Series, un corpus de trei lucrări, o combinație de instalații de sunet, video și experimente psihosociale. Tehnici de ieșire din ac pentru cei ce se cred fluturi reunește aceste două concepte într-un ritual colectiv dedicat oamenilor sensibili. 

***

Co-finanțatori: Primăria Municipiului Timișoara și Consiliul Local Timișoara prin Centrul de Proiecte al Municipiului Timișoara, Administrația Fondului Cultural Național, Fund for Korean Art Abroad prin Korea Arts Management Service, Ordinul Arhitecților din România


Parteneri instituționali: Ordinul Arhitecților din România – Filiala Timiș, Universitatea de Arte Timișoara, Fundația Herczeg, PUNCH, Biblioteca Pavilion, Sfera Timișoarei, De-a Arhitectura, The Institute, SBS Foundation
Sponsori: BEGA, Egeria, PINTeam, Flexik Automation


Program cultural realizat cu sprijinul Primăriei Municipiului Timişoara şi al Consiliului Local Timişoara. Programul cultural nu reprezintă în mod necesar poziția Primăriei Municipiului Timişoara şi a Consiliului Local Timişoara. Conținutul programului cultural și modul în care rezultatele acestuia pot fi folosite reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorilor și beneficiarului finanțării. Primăria Municipiului Timişoara şi Consiliul Local Timişoara nu sunt responsabile pentru conținutul materialului și modul în care acesta ar putea fi folosit.


Proiect co-finanțat de Administraţia Fondului Cultural Naţional (AFCN). Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia AFCN. AFCN nu este responsabilă de conţinutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanţării.


Parteneri media: Revista ARTA, Zeppelin, igloo, Observator cultural, Modernism.ro, Propagarta, IQads/SMARK, Renașterea Bănățeană, Agentia de Carte.ro, Bookhub.ro, Savantgarde, Ziarul Metropolis, Iscoada