Marius Barb: Confesiuni obsesive
Pentru Marius Barb, apropierea de mitologie prin subiectele alese este o a doua natură,
prima fiind, fără doar și poate, aceea de artist. Lucrările sale atrag atenția datorită organizării,
cromaticii și soluțiilor, dar cuceresc grație semnificațiilor cu care sunt înzestrate semnele vizuale
propuse. Dacă în urmă cu ceva timp remarcam faptul că artistul surprinde de câte ori apar
lucrările sale pe simeze, în ultimii el confirmă cu fiecare dintre proiectele pe care le întreprinde.
După expoziția de grafică Veterotestamentar, în care aborda în manieră deopotrivă
gnoseologică și angelologică mitul căderii, în expoziția de pictură Confesiuni obsesive, artistul
abordează tema ispitei, privită mai degrabă din perspectiva mitului Zburătorului, decât în aceea a
Izgonirii din Rai, respectiv a căderii în păcat, deși a păstrat ideea aripilor și a șarpelui. Interesant
din punct de vedere iconografic este faptul că tema, așa cum a fost tratată, nu are conotații
morale și nici peiorative. În acest proiect, Barbone, așa cum semnează artistul, echivalează ispita
cu seducția și cu pierderea inocenței, ca proces firesc al vieții, nu ca act de incriminare sau
accident de parcurs. Mai mult decât atât, conform discuțiilor purtate cu acesta, lucrările se
bazează inclusiv pe experiențe și trăiri personale, cu conotații universale, totuși. Identificarea
pictorului însuși cu seducătorul este în fapt garanția benignului care domină pânzele și triumfă în
proiectul său.
Noua serie de lucrări presupune coexistența principiului feminin, reprezentat de imaginea
concretă a unei sau unor femei, și a celui masculin, reprezentat prin mijloace alegorice, abstracte
totemice sau chiar fantastice. Femeia este (re)prezentată ca obiect al seducției, nu ca seducătoare.
Frumusețea feminină este asociată cu inocența și sănătatea biologică, nu cu capcana sau pericolul
potențial, în sensul în care a fost privită uneori în Romantism. În contextul dat, entitatea
masculină este cea responsabilă cu ispita și cu visceralul, considerate factor identitar de gen.
Totuși, tema nu este tratată strict din punct de vedere masculin. Este vorba mai degrabă despre
stabilirea unor principii polare constituite în condiții ale atracției dintre bărbat și femeie. În buna
tradiție postmodernă, Marius Barb apelează formal la mituri, explicate în proiectul său vizual
prin determinante paralele cu cele acceptate prin consens cultural. Astfel, șarpele, îngerul căzut
sau Zburătorul, deja citate și în același timp recurente în proiectul analizat, sunt tratate ca
materializări ale dorinței, nu ca entități de sine stătătoare, în nici un caz malefice sau negative.
Recent Comments