I

Publicul spaniol și internațional va putea descoperi industriile creative și poveștile artiștilor bucureșteni ce dau personalitate „Cartierului Creativ“ în cadrul Festivalului de Design din Madrid, desfășurat în perioada 15 februarie – 31 martie 2019.

Proiectul ce conține expoziția „Made in Bucharest Creative Quarter“ este organizat de Institutul Cultural Român și The Institute, cu sprijinul Ambasadei României în Regatul Spaniei.

„ICR a devenit, în ultimii ani, o instituţie care face cunoscută România în plan european, prin proiectele dedicate industriilor creative. Identitatea noastră s-a constituit, în plan istoric, printr-un proces cumulativ, dar este și un proces viu, ce capătă noi valenţe pe măsură ce România evoluează. Tocmai de aceea, trebuie să acordăm o șansă reală culturii contemporane şi creativităţii”, declară Liliana Țuroiu, președintele Institutului Cultural Român (ICR). Președintele ICR adaugă că, pe de o parte, există, la nivel european, o mișcare importantă de atragere a publicului spre artă, spre cultură, spre valori care dau sens și valoare vieţii, iar, pe de altă parte, o curiozitate crescândă de a descoperi cultura celorlaltor popoare, ceea ce îi definește pe cei cu care împărţim acest spaţiu european.

Evenimentul va marca și inaugurarea noului sediu al Institutului Cultural Român de la Madrid cu un traseu expoziţional ce se articulează în jurul a nouă categorii: artă vizuală, muzică, modă, magazine, designeri, artele spectacolului, spații alternative, hub-uri, cafenele și baruri. Expoziţia va include, de asemenea, obiecte semnate de artiştii Saddo, Mădălina Teler (De Ceramică), Ana Bănică, Mona Vulpoiu (Utopic), precum și piese din portofoliul magazinelor Dizainăr (Ubikubi, Ceramic Sparrow și RUSBO) și Meșteshukar ButiQ (Radu Abraham). Acestora li se adaugă materiale video semnate de Carmen Secăreanu, Ioana Ciolacu, Adelina Ivan, AFMF și Entrance, dar și o înregistrare de muzică electronică marca Electric Brother.

„Ne propunem să demonstrăm modul în care un cartier și comunitatea creativă formată în jurul acestuia pot îmbunătăți percepția asupra unui oraș, dar și calitatea vieții de aici“, susține Andrei Borțun, director executiv al The Institute.

„Cartierul creativ este un proiect ce lasă să se întrevadă, prin raportarea echilibrată la ce a fost, ce este și ce va fi, acel năzuit orizont al permanenței. Demersul este exemplar prin ingeniozitatea și grația cu care evită două tentații cărora li se cade nu de puține ori pradă: pe de-o parte o înnoire fără substanță reală, de dragul noutății, pe de alta glorificarea vetustă, lipsită de vitalitate, a unei moșteniri care merită cu siguranta mai mult. Invităm astfel publicul spaniol să ne descopere, să ne cunoască valorile pe care, ulterior, să le aprecieze şi să le promoveze“, conchide Liliana Țuroiu, președintele Insitutului Cultural Român.

Participarea românească la Madrid Design Festival se bucură de cea mai importantă vizibilitate de care s-au bucurat industriile creative românești până la acest moment, expoziția și povestea Cartierul Creativ fiind recenzate în revista „Icon“, distribuită în Spania, Londra, Paris și Milano în 170.000 de exemplare.