Pentru a marca unul dintre cele mai importante evenimente din istoriei României, Asociaţia Kinofest propune un proiect inedit despre moda din 1914-1919, despre felul în care a fost influențată vestimentația de către război, despre schimbările sociale care s-au petrecut în perioada respectivă și și-au găsit oglindire în modă. Proiectul cuprinde: o expoziție (cu haine și accesorii din perioada războiului, fotografii vechi și reviste de modă) între 21 și 28 noiembrie; o conferință, pe 22 noiembrie la ora 18, susținută de Raluca Alexandru Partenie (doctorand la Institutul de Istorie Nicolae Iorga, București); o broșură, care va fi pusă la dispoziția publicului, în mod gratuit; iar la finalul expoziției, informațiile și imaginile vor fi publicate online, pe pagina web dedicată evenimentului, proiectul devenind astfel accesibil unui public mult mai larg. Expoziția și conferința vor avea loc la Muzeul Micul Paris, pe strada Lipscani nr. 41 – un spațiu dedicat eleganței de altă dată a Bucureștiului și a locuitorilor săi.

Eveniment de o magnitudine nemaivăzută, Marele Război a zguduit din temelii mentalitățile epocii, angrenând schimbări profunde de ordin social. Influența războiului asupra felului în care se îmbrăcau oamenii a fost de o mare importanță, factori decisivi fiind acțiunile militare, economia de război (cu raționalizările și rechizițiile sale), propaganda patriotică, viața mai activă a femeilor. Uniformele militare au exercitat o influență constantă asupra veșmintelor civililor, iar nevoia de confort a dus la forme mai lejere, la stiluri mai puțin formale, atât pentru femei cât și pentru bărbati. Femeile au participat activ la efortul de război, fiind prezențe importante, prin angajarea în economie si industrie (în locul bărbatilor plecati pe front), prin munca de asistente medicale voluntare sau prin organizarea logistică din spatele frontului. Acest fapt a accentuat emanciparea lor, și a dus la schimbări curajoase în modă: scurtarea fustei, purtarea costumului taior (de influență masculină), abandonarea corsetului rigid – deci o schimbare a siluetei și a idealului de frumusețe. Unele femei au purtat chiar pantaloni si părul tuns scurt. Sobrietatea hainelor feminine (cu forme androgine, si cromatică reținută) a fost compensată de pălării îndrăznețe și fanteziste, foarte diverse. În ciuda faptului că formele pe care le-a luat vestimentația în anii de război nu au fost atât de prețioase sau spectaculoase precum cele din alte epoci, ele au dovedit schimbări de esență în fenomenul modei, au marcat o rupere definitivă de trecut, și o capacitate de reinventare (aproape) fără precedent. În numai patru-cinci ani, în timpul Primului Război Mondial, vechile valori și cutume ale vestimentațeiei au fost părăsite definitiv, operându-se o schimbare la 180°. Fenomen complex, moda din timpul primei conflagrații mondiale demonstrează un plus de confort față de epocile precedente, varietate, îndrăzneală, funcționalitate, eficiență economică, simplitate în ornamentație, realizând trecerea către o concepție modernă a designului vestimentar, concepție în care ne desfășurăm și astăzi. Putem afirma deci că una dintre cuceririle Marelui Război a fost şi confortul veșmintelor, și că războiul s-a dovedit a fi un moment foarte dinamic în arta costumară, care deschis larg porțile modei, către modernitate. Dacă această concluzie poate părea paradoxală la prima vedere, de demonstrarea ei se ocupă proiectul propus de Asociația Kinofest. Mai puțin cunoscută, moda din 1914-1919 a fost revalorizată cu ocazia comemorării, în întreaga lume, a Centenarului Marelui Război, iar în România a Marii Uniri.

Obiectele din expoziție fac parte din colecţiile particulare ale lui Valentin Partenie, Raluca Alexandru Partenie si Iulia Gorneanu.

”Moda românească în primul Război Mondial” este un proiect cultural finantat de Ministerul Culturii și Identității Naționale.

Parteneri: Muzeul Micului Paris, Radio România Cultural, Modernism.ro, Art Historia