București, 07 martie, 2018, ora 18:00. Seria expozițiilor personale ale artiștilor clujeni, cu care a debutat in București Galeria Sector1, pe 15 iunie 2017, continuă cu solo show-ul pictorului Radu Băieș, într-un cadru ce concurează cu spațiile multor galerii celebre din afara țării. Expoziția, beneficiind de un text semnat de Jane Neal, descrisă de ARTINFO și The Financial Times ca fiind unul dintre cei mai erudiți curatori independenți activi astăzi în lumea picturii contemporane și de sprijinul curatorial al lui Bogdan Iacob, istoric și critic de artă, va putea fi vizitată în perioada 08 martie – 06 aprilie 2018.

„Scenele liniștit contemplative, chiar intime, pe care Radu Băieș le descrie în picturile sale sunt zdruncinate de intensitatea emoției care emană din fiecare lucrare în parte. Cu teme variind de la lumea pastorală a oilor cu ciobanii lor, până la scene mistice ce emană simbolism dar vin învăluite în ambiguități deliberate și până la cele mai puternic emoționale povești biblice, cum ar fi coborârea de pe cruce, Băieș crează o lume care este în mod constant credibilă, dar oarecum paralelă cu lumea noastră ….

Cheia tuturor acestor lumi este chiar in titlul dat acestei selecții de lucrări. Este o referință la progresia umana de la leagăn la mormânt, o referință la viață dar și la călătoria inițiatică a sufletului dincolo de viață. Cromatica rece a picturii lui Băieș si ceața fină care îi învăluie personajele (ceață ce pare adesea a fi luminată de undeva din interior) indică un teatru al existenței ce este de-a dreptul nelumesc. Albastrul tronează dominant in lucrările lui Băieș. El stabilește starea de spirit si determină un anumit unghi în citirea lucrărilor sale…

Acest sentiment al spiritualității curge prin lucrările lui Băieș, într-un mod mai evident în picturile în care narațiunea este mai puțin pronunțată iar accentul este în identificarea privitorului cu câmpul spațial al lucrării. Acesta este momentul în care privitorul încearcă să se regăsească pe sine în interiorul picturii. Dar pentru ca aceasta regăsire să se întâmple, el trebuie să descopere poezia din fiecare lucrare și să fie pregătit pentru propria călătorie inițiatică.”

Expoziția, beneficiind de un text semnat de Jane Neal, descrisă de ARTINFO și The Financial Times ca fiind unul dintre cei mai erudiți curatori independenți activi astăzi în lumea picturii contemporane și de sprijinul curatorial al lui Bogdan Iacob, istoric și critic de artă, va putea fi vizitată începând cu data de 08 martie 2018, ora 14, La Galeria Sector1, pe Strada Băiculești, numărul 29, sector 1, București (în incinta Combinatului Fondului Plastic).

Text curatorial expoziție „The Great Journey”

Jane Neal – Described by ARTINFO and The Financial Times as one of the most knowledgeable independent curators working today in the field of painting, Jane Neal is a leading international curator and art advisor working with both institutions and commercial galleries. 

The Great Journey

The quietly contemplative, even intimate scenes that Radu Băieș depicts for us in his paintings belie an intensity of emotion that emanates from each individual work. Ranging in subject matter from pastoral paintings of sheep with their shepherds, to mystic scenes redolent with symbolism but veiled in deliberate ambiguity and the most emotive Biblical stories, such as The Deposition, Băieș presents a world that is consistently believable but somehow parallel to our own.

Narrative is strongly present but never explicit. At times we try and deconstruct and decode the strange, cloaked figures which hover somewhere between shepherds swathed in the skins of their sheep and animated bushes, or wonder at the reasoning behind a couch in a field, but like a dream – and there is a strongly surrealistic element that undergirds Băieș’ work – the logic only makes sense when confined to this context; for this is an interior world and more about a journey through the mind – both conscious and subconscious – than a reflection of actual reality.

The clue to this comes from the title which the artist has given the exhibition of this body of works. It alludes to the human progression from cradle to grave, i.e., life, but it is also suggestive of the journey of the soul, after life. Indeed the cool palette of Băieș’ paintings and the soft haze that envelops his subjects (which often seem to be lit from within), point to a theatre of existence that is otherworldly. The blue in Băieș’ paintings reigns dominant. It sets the mood and gives a particular slant to the reading of his works. The dream-like quality of his paintings pay homage to the influence of Paul Gauguin, whose work: ‘Where do we come from? What are we? Where are we going?’, has been a source of inspiration to Băieș, not merely in terms of the use of colour or technique, but the message behinds it. As Băieș comments: ‘I think there is a time when everyone asks, or should ask himself these questions.’

Like Gauguin who became quietly engaged in observing the community he arrived in, Băieș depicts the people and activities around him that constitute everyday rural life in Transylvania. His protagonists are usually so intently involved in their various activities – be it working in the fields or tending their sheep – that their faces are hidden from our view. Indeed Băieș’ figures are rarely identifiable from their faces, it is their poses and body language which suggest or reinforce their purpose. This deliberate focus on gesture, form and a kind of fluidity that links all elements of each painting together, serve to make the idea of the journey paramount, rather than secondary to the subject.

Băieș has long been interested in the solitary tradition of the shepherd who leads the sheep from the mountain to the valley, and back again, according to the season. Over the centuries – even millennia – many different myths and legends have arisen in connection with the iconic, lone figure of the shepherd tending his flock. Băieș is no stranger to the Christian iconography and pictorial imagery connected with this – Christ talks of His people as a shepherd would his flock and He himself was described as the ‘Holy lamb of God’. Throughout the Bible there is a consistent reference to nurture and sacrifice in connection to sheep and their shepherd – such was the importance of their role in everyday life. In Romania where Băieș lives, it is still possible to see this tradition enacted – one of the last remaining places in Europe where ancient routes have lain undisturbed, though they are now also under threat. For Băieș, the journey of the shepherd, undertaken alone, is not about a transformative act, though, or fulfilling a cosmic destiny, it is about re-establishing the spiritual bond between man and nature.

This feeling of spirituality is riven through certain works of Băieș – most evidently in the paintings where the narrative is less pronounced and the focus instead is on the viewer becoming one with the spatial plane of the picture. This occurs by the viewer trying to find themselves within the painting itself. For this to happen they need to find the poetry within each work and be prepared to undergo a journey themselves. Perhaps this begins with the same question that Gauguin asked: ‘Where do we come from? What are we? Where are we going?’ And by letting Băieș’s delicately beautiful, meditative works open a doorway into an interior world.

Jane Neal

 

Despre Sector 1

Sector 1 este o galerie de artă contemporană, care funcționează ca un spațiu ce își dorește să contribuie la evoluția elitei artistice contemporane, punând pe primul loc ideile artistului, a cărui misiune este de a crea în mod liber, fără constrângeri.

Galeria găzduiește pe de-o parte operele creatorilor de conținut, iar pe de altă parte vine în întâmpinara iubitorilor de artă și de frumos care sprijină inițiativele creative.

 

Radu Băieş (b.1988, Cluj, Romania)
Lives and works in Cluj- Napoca, Romania

EDUCATION

2014- Green and Brown, international workshop,Macerata (ITA)

2014– The Cutting Edge 2, international workshop, Beliș, Cluj 

2011– 2013 University of Art and Design, Cluj, MA in painting

2010- Erasmus Exchange Student Programme, Accademia Albertina di Belle Arti di Torino (ITA)

2008– 2011 University of Art and Design, Cluj, BA in painting 


EXHIBITIONS

2016

4 Spaces, Common ground” Group showInstituto Romeno di cultura e Ricerca Umanistica di Venetia, Italy

 2015

“Body Unnatural”, Group show, NUNU Fine Art Gallery, Taipei, Taiwan
“You are here”; Group show, Spazi Aperti.  Accademia di Romania, Rome, Italy
“ART15”, London’s Global Art Fair, Quadro Gallery, London, UK

 

2014

Scope Basel, Quadro Gallery, Basel, Germany
“ART14”, London’s Global Art Fair, Quadro Gallery, London, UK

 

2013 

Solo Show, Quadro Gallery, Cluj- Napoca, Romania
“DEgeneratie”, Group Show, Visual Kontakt Association, Cluj- Napoca, Romania 

“The Cutting Edge 2”, Group Show, Museum of Art, Cluj- Napoca, Romania 

“Startpoint Prize România 2013”, Group show, Victoria Art Center, Bucharest, Romania

mySalon”, Group Show, Quadro Gallery, Cluj- Napoca, Romania

 

2012 

“Fake Memories”, Solo Show, Visual Kontakt Association, Oradea, Romania

“At theTop of the Field. 7 painters from Cluj”, Group show, Dana Gallery, Iasi, Romania and Quadro Gallery, Cluj- Napoca, Romania 

Art Market Budapest, Quadro Gallery, Hungary

 

2010

“ERASMART”, Group showAccademia Albertina di Belle Arti di Torino, Italy

NGA4, Group showCirus Gallery, Mediaș, Romania

 

AWARDS

2011- Granata Prize at the Art Act Gala, Cluj- Napoca, Romania 

Susține activitatea Modernism.RO printr-o donație.