La începutul anului CENETENARULUI, Asociația DAR DARDEVELOPMENT din București și – a propus să promoveze prin proiectul „100 de ani ai orașului”,  patrimoniul arhitectural românesc creat în ultimii 100 de ani.

Expoziția „100 de ani ai orașului” cuprinde picturi de inspirație urbană și fotografii ale unor lucrări murale realizate de artistul Laurențiu Dimișcă în ultimii ani, toate, confirmând apetența sa pentru descrierea spațiului citadin prin mijloace proprii, inconfundabile.

Partenerii proiecutului sunt: Primăria Municipiului Iași, Departamentul Iașul Centenar și Muzeul Municipal Iaşi, pentru prezentarea de la București Primaria Capitalei prin Casa de cultură Friedriech Schiller. Asociatia-Editura Istoria Artei, ni s-a alăturat în acest proiect.

Vernisajul de la Iași va avea loc în data de 22 ianuarie, la ora 18:00, la Muzeul Municipal Iasi din strada Zmeu nr.3, loc unde expoziția va poposi până pe data de 24 ianuarie.

Proiectul este realizat cu sprijinul Ministerului Culturii și Identității Naționale în cadrul programului dedicat Zilei Culturii Naționale 2018.

Laurențiu Dimișcă pictează case de locuit, instituții sau chiar elemente de arhitectură industrială, cu toate acestea nu ne putem referi nici un moment la ele ca peisaje ci mai curând la un cadru pentru poveștile oamenilor care le-au locuit, le-au creat, le-au făcut celebre, sau le-au distrus. Poveștile sunt profund românești, ele surprind acest oraș idealizat care poate fi: Iașul, Craiova sau București dar și Oradea sau Constanța. Lucrările pe care le-am selectat reflectă stilul eclectic în care au evoluat orașele României în cel puțin trei perioade distincte: perioada interbelică, comunismul cenușiu, care la Laurențiu Dimișcă este înfățișat în culorile cele mai vii și perioada ultimilor 25 de ani când orasele se schimbă din nou, în care cladirile istorice își găsesc sau nu locul, sticla și metalul invadează verticala și periferiile devin tot mai opulente.

Dacă stilul arhitectural al orașelor României în perioada regalității, la începutul secolului al XX-lea și chiar în perioada interbelică, este cumva tributar importurilor stilistice până la crearea stilului neoromânesc, orașele înfățișate de Dimișcă la nivel de detaliu sau de spațiu văzut de la înălține se aseamănă oricărui oraș european cu clădiri din aceeași perioadă. Blocurile sale turn pot fi la fel de bine zgârie-nori americani sau blocurile-turn în care trăiesc personaje anonime din cartierele cu „cutii de chibrituri” ale epocii comuniste.