Vă invităm miercuri 16 martie 2016, ora 18:00, la Galeria SENSO (Bd. Unirii nr. 15, București), la vernisajul expoziţiei „Pictogramea artistului DAN CONSTANTINESCU.

Cuvântul de deschidere al expoziţiei de pictură va fi susţinut de criticul de artă Dr. Doina Păuleanu, director al Muzeului de Artă din Constanța.

 Acest eveniment este realizat cu sprijinul Catena Grup, prin Programul Catena pentru Artă.

„(…) Am dorit întotdeauna să pictez timpul, care ne face să înţelegem altfel operele create cu mii de ani în urmă. Am trecut prin filtrul sensibilităţii mele imaginile frescelor de la Vladimir sau Suzdal, unde am putut atinge picturi realizate de Rubliov. Aparţin cu trup şi suflet momentului pe care îl traversez pe acest pământ, dar în acelaşi timp nu pot să fac abstracţie de ceea ce mă leagă de arta veche. (…) Pictez idei, stări de griuri colorate, în care strigă roşuri stinse sau aprinse în taina luminii din biserici…„ – Dan Constantinescu, artist vizual

Expoziţia poate fi vizitată în perioada 16 martie 2016 –  8 aprilie 2016, de luni până vineri între orele 11.00 – 18.00, sâmbăta și duminica între orele 12.00 -18.00.

Expoziția <<Pictograme>> deschisă de Dan Constantinescu (căruia un coleg emerit i-a spus, demult, <<Cocorul>>) la Galeria Senso reface un drum inițiatic investigat și parcurs cu înfiorare de artist. În scrierea și decorația egipteană – căci aceasta este cultura și civilizația la care meditează, pictând, autorul – semnele-cuvinte, recognoscibile, deci figurative, desemnează idei. Acest tip de codificare l-a atras atât de puternic, încât artistul și-a permis să recurgă la câmpuri întregi de semne pentru a-și transmite, pertinent și insistent, mesajele. Contemplând fabuloasele scene pictate cu mii de ani în urmă și cortegiul de convenții repetate la nesfârșit: inserția textului în imagine, utilizarea perspectivei ierarhice și lipsa celei cantitative, reprezentarea frontală a torsului și profilul folosit pentru chip și membre, principiul simultaneității, culoarea investită cu atribute simbolice, caracterul magic al reprezentării, caracterul sacru al textului (<<medou-netjer>> – cuvânt divin − își numeau egiptenii scrierea)Dan Constantinescu preia explicit elemente iconografice și forme stilistice specifice; utilizate în construcții imaginare, acestea nu ascund originalitatea genul proxim. (…) În numeroasele chenare prin care Dan Constantinescu își delimitează imaginile, o scriere liberă, cursivă, își înscrie ductul rapid și elegant, contrastând cu geometria construcției de ansamblu; liniile, coloanele și suprapunerile evocă palimpsestul; pe suprafața acestuia, timpul își continuă neabătut lucrarea, pe care doar intervenția artistului o poate opri sau suspenda”. – Dr. Doina Păuleanu – critic de artă, Director Muzeul de Artă Constanța        

Ştiind mai vechile <<Veneţii>> şi mai recentele panouri decorative şi non-figurative ale lui Dan Constantinescu, picturile ce compun acest ciclu al <<Zidurilor memoriei>> nu m-au surprins. Ele închipuie o vârstă nouă, însă mai demult presimţită, în cariera artistului, ataşată unui simbolism creştin şi medieval citit în grila modernă, prin imagini de palimpsest şi de icoană, scăldate în alburi şi albăstriuri, în griuri fulgerate de roşu şi de verde. Geometrii de cruci, clepsidre şi Graaluri stilizate, deschideri abrupte ale unor ferestre de lumină, umbrele estompate ale unor coloane sau piramide din apuse civilizaţii se ivesc din desişul unor scrieri uitate sau exotice (cine, oare, îşi aminteşte astăzi că, în vremuri îndepărtate, în franceza sau slavona veche, <<a scrie>> era acelaşi lucru cu <<a picta>>?). Dan Constantinescu şi-a gândit îndelung nu doar coerenţa iconografică a ceea ce este suportul poetic al memoriei. El se apleacă, cu fericită inspiraţie, asupra celuilalt suport, concret şi material – conceput ingenios, ca o pânză absorbantă – pentru laviurile, pastelurile şi uleiurile combinate într-o tehnică mixtă ce conferă transparenţe aeriene, vag misterioase, unor câmpuri decorative stăpânite de duhul geometriei. <<Zidurile>> de astăzi, scrijelite, zdrenţuite, acoperite cu litere şi pictograme stranii, săpate cu semne ale unor religii imemoriale, dau lui Dan Constantinescu scrisoarea de nobleţe a breslei acelor artişti care pictează – pentru noi ceilalţi – ideiAcademician Răzvan Teodorescu, istoric de artă.

Aceast eveniment marchează un nou an cu importante evenimente cultural-artistice găzduite de Galeria SENSO, după un 2015 de excepţie marcat de succesul expoziţiilor de pictură şi grafică ”Arborele vieții” Alma Redlinger, al celei de sculptură și grafică „Formă şi Expresie” – Cristian Pentelescu și Ana Zoe Pop, al expoziţiilor de pictură Zamfir Dumitrescu şi Ion Anghel, al Expoziţiei Internaţionale de Artă Feminină Contemporană „Poduri Europene (ediţia a XIII-a), al expoziţiilor de pictură „Just Imagine Oana Martia Cajal, a Anei Ruxandra Ilfoveanu, a artistului Ion Lazărprima expoziţie dedicată memoriei binecunoscutului artist plastic care a decedat în august 2014 şi cel al expoziţiei colective de artă decorativă  (Arina Ailincăi, Dan Băncilă, Anca Boeriu, Cristina Bolborea, Manuela Botiș, Sandei Bucur, Lucian Butucariu, Danielei Făiniş, Costel Iacob, Nicolae Moldovan, Cela Neamţu, Anielei Ovadiuc, Dionisie Popa, Dumitru Traian Tili și Mihai Țopescu). Galeria Senso a găzduit în perioada 3 – 9 decembrie 2015 expoziția de fotografie ”România Civilă. Spirit și Expresie”.

afis_Expo-PICTOGRAME-Dan--Constantinescu_Galeria-SENSO