In perioada mai-iunie 2014,Complexul Muzeal Bistrita-Nasaud prin Muzeul de Arta Comparata Singeorz-Bai,organizeaza expozitia de fotografie din colectia Muzeul Taranului Roman Bucuresti ,,Portrete din Baragan’’,colectia Muzeului Graniceresc Nasaud,,Portrete de pe Valea Somesului’’ si Muzeul de Arta Comparata,,Fotografii actuale din portul popular ‘’

curator: Maxim Dumitras

16

Dintre toate genurile fotografice, portretul este cel mai apropiat, cel mai strâns legat de om, de viata omului si de trecutul său.
Dintre toate genurile fotografice, portretul surprinde cel mai bine unicitatea fiintei umane, oferind informatii despre vestimentatia sau despre obiectele necesare activitatilor sale cotidiene, avand de asemenea capacitatea de a reda aspecte specifice ale unor perioade istorice.
Elementele principale ale unui portret sunt nu numai trăsăturile fizice ale persoanei fotografiate dar si atitudinea sa, starea sa de spirit din momentul realizării imaginii, acestea având un impact direct asupra expresivitătii fotografiei, asupra sentimentului pe care ea îl transmite.
După aceea ne referim la elementele secundare cum sunt fundalul si îmbrăcămintea personajului. Fundalul poate reprezenta contextul în care a fost creată imaginea si are puterea de a conferi o întreagă poveste fotografiei, iar îmbrăcămintea personajului, la rândul ei, continuă portretul moral început prin privirea, atitudinea si limbajul corpului persoanei din fotografie. Dar vestimentatia personajelor nu are numai un impact asupra laturii artistice a imaginilor, ci are si o mare valoare documentară: el are puterea de a reflecta cultura si traditiile personajului, si mai mult de atât, de a contribui la păstrarea si conservarea acestora prin imortalitatea fotografiei.
Nu în ultimul rând, un portret contine si amprenta fotografului, care prin compozitie, încadrare, expunere si chiar prin comunicarea cu personajul poate influenta sentimentele si ideile transmise privitorului.
În cadrul expozitiei cu fotografii de portret organizată la Muzeul de Artă Comparată Sîngeorz-Băi, sunt prezentate o serie de imagini cu caracter etnografic, reunind aspecte ale portului popular de la nord si de la sud de Carpati, incluzând si fotografii ale locuitorilor Văii Somesului Mare.
Aceste imagini cuprind un interval de timp cuprins între începutul secolului trecut si zilele noastre, elementele unificatoare fiind costumele traditionale si abordarea portretistică. Fotografiile se integrează în spatiul muzeului alături de cunoscutele “Absente Încercuite” ale lui Maxim Dumitras, încadrând aici fizionomiile expresive ale sătenilor de odinioară. În aceeasi zonă expozitională este amplasată si o selectie de obiecte traditionale specifice vietii satului, obiecte care aduc un plus de semnificatie tematicii alese.
În mod evident, expozitia prezintă un interes documentar, atât din punct de vedere antropologic, cât si din perspectivă fotografică, deoarece unele dintre fotografii sunt realizate într-o perioadă evocând începuturile fotografiei românesti; acestea au fost realizate conform tehnologiei vremii lor, fiind apoi imprimate pe canvas dupa originalele negative pe sticlă.
Această colectie grăitoare de imagini se vrea a fi o naratiune a unui trecut dar si o punte între trecutul si prezentul oamenilor si a locurilor, între istorie si contemporaneitate.
DAVID BODESCU

1 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15

 

Susține activitatea Modernism.RO printr-o donație.