Galeria 418 Contemporary Art Gallery are plăcerea de a va invita la vernisajul expoziţiei artistului ROMUL NUȚIU – VIAȚA ȘI OPERA ce va avea loc vineri 6 iulie 2012 la ora 18:00 la Muzeul de Artă Timişoara, Piaţa Unirii 1.

Invitatul de onoare la acest eveniment al artei contemporane românești va fi prof. dr. dr.h.c. Philip Rylands director al Colecţiei Peggy Guggenheim, Veneţia. Este pentru prima dată când domnia sa va deschide o expoziție de artă în Romania.

Opera artistului și expoziția vor prezentate de Liviana Dan curator al Muzeului Naţional Brukenthal din Sibiu precum și prof. dr. Marcel Tolcea director al Muzeului de Artă Timişoara.

Curatorii acestei expoziții sunt Liviana Dan şi dr. Joana Grevers director al galeriei de artă 418 Contemporary Art Gallery, București.

Expoziţia va fi deschisă în perioada 6 iulie – 1 septembrie 2012, de marţi până duminică, între orele 10:00 – 18:00

 

Interviu cu artistul dec. 2008

DR. JOANA GREVERS: Domnule Nuțiu aș vrea să știu un lucru: în artă, vă simţiţi pe undeva mai legat de expresionismul abstract, născut în America, sau de informalul european? Sau de nici unul din ele?

ROMUL NUŢIU: La această întrebare aş răspunde cu nişte explicaţii: cu mulţi ani în urmă (1957), când am terminat facultatea, crezul meu era legat de ideea că percepţia lucrurilor e destul de importantă pentru actul de creaţie, dar fiind limitată, trebuie apelat la subconştient prin experiment, provocare şi transcendenţă. Informalul meu s-a născut printr-o muncă asiduă şi dăruire. La timpul acela, informaţiile despre arta contemporană erau foarte puţine, iar şcoala mi-a dat doar nişte cunoştinţe academice parţial folositoare. Mai târziu, reuşind să călătoresc, am intrat în contact cu informalul european. În marile muzee, am identificat ideea că drumul meu era într-un sincronism, ca o polaritate la ceea ce vedeam. Expresionismul abstract şi informalul european m-au pus în situaţia de a înţelege că trebuie să-mi menţin propriul suflu de autenticitate şi sensibilitate.

 

PROF. MARCEL TOLCEA: ”Expoziţia de la Muzeul de Artă Timişoara înseamnă pentru mine, mai întâi, o reverenţă adresată unui artist care şi-a conceput întreaga viaţă ca pe un mereu reluat început de drum.”

 ”Asemănarea cu Pollock cred că este obligatorie şi îmi aduce aminte de un titlu al lui Corioan Babeţi, care sună aşa: Pollock-ul coastei de vest a picturii româneşti. Dincolo de acţionism dripping, de hazardul implicit al unei asemenea atitudini artistice, cred mai degrabă că asemănarea profundă dintre cei doi se referă la dinamica interioară, la virilitatea stenică, la forţa culorilor pe care creaţia lui le ilustrează într-un ritm mereu ascendent.”

 

LIVIANA DAN: ”Nuţiu a fost mereu urmărit de acţiune şi performanţă. Structura optică a picturii îi oferea informaţie cristalină. Dar pentru experienţa estetică, atitudinea rămânea importantă. Pentru Nuţiu,

sfârşitul narativismului nu înseamnă o despărţire de coerenţă. Cu aparate noi, ori ciudat adaptate, încearcă ordonarea între mediu şi mesaj, între adevărurile aspre şi frumuseţea generică. Între impactul abstract şi începutul unei emoţii.”

Eliberat de memorie, de nostalgie, mit ori legendă, asemenea artiştilor AB-EX americani, Romul Nuţiu reduce însemnătatea picturală la un input elementar. Esenţial acesta vine din zona lui Rothko… ‘I paint big to be intimate’.”

 

RUXANDRA DEMETRESCU: Biografia artistică a lui Romul Nuţiu stă sub semnul unei fericite excepţii. În deceniul șapte al veacului trecut a fost unul dintre primii pictori români care au practicat expresionismul abstract și/sau informalul (european). A rămas fidel abstractului în general și a transformat apoi pictura în obiect. De la mimesis la poesis; de la bi- la tridimensional; de la transparenţă la opacitate; de la instalaţie la performance: iată cum poate fi rezumat – drastic – un parcurs impresionant, desfășurat într-o remarcabilă aventură vizuală.

 

DR. JOANA GREVERS: În arta sa, Romul Nuțiu întruchipează ideea de “elan vital”, instaurată de filozoful francez Henri Bergson. Acest “philosophem” defineşte o forţă spirituală multiprezentă care produce dezvoltare şi care nu poate fi percepută decât intuitiv şi nu raţional, care se manifestă în toate procesele de creaţie, fie artistice sau ştiinţifice, precum şi în evoluţia naturii. Complexitatea semantică, fiind condusă de intuiţia spontană, îl îndeamnă pe artist să părăsească pânza ca unic câmp de acţiune, ajungând la obiect, instalaţii sau la un fel de tablouri transmutate în spaţiu. Actul de creaţie devine eveniment.

 

ROMUL NUȚIU – BIOGRAFIE

 

DATA ŞI LOCUL NAŞTERII: 28 iulie 1932, Bilbor, judeţul Harghita

STUDII: 1951-1957 • Institutul de Arte Plastice “Ion Andreescu”, Cluj

1958 • documentare şi specializare la Institutul de Arte Plastice “Nicolae

Grigorescu”, Bucureşti, la clasa Prof. Alexandru Ciucurencu

EXPOZIŢII PERSONALE:

1975 • “Univers dinamic”, Galeria Helios, Timişoara

1988 • “Secţiuni prin pământ fertil”, Galeria Helios, Timişoara

1996 • Sparkasse, Karlsruhe, Germania

1997 • “Semne, sensuri”, la Galeria Dure, Timişoara

2005 • Galeria Senso, Bucureşti

2009 • “Elan Vital”, Galeria 418, Bucureşti

2010 • “Piramida Memoriei”, Galeria Calina, Timişoara

2011 • “Painting for Thinking”, Muzeul Naţional Brukenthal, Sibiu

• “Furioso!”, Galeria 418, Bucureşti

EXPOZIŢII DE GRUP:

1957 • Salonul Anual de Artă Plastică, Timişoara

1959 • Expune la Bienala Naţională de Artă, la care continuă

să participe cu regularitate

1964-1965 • Expune la Salonul Anual de Grafică din Bucureşti

1969-1970 • “26 artişti plastici timişoreni”, Novi Sad şi Belgrad, Iugoslavia

1974 • Expoziţie de pictură, Hofgeismar, Germania

1978 • “Studiu”, Galeria Bastion, Timişoara

• Bienala Internaţională de Artă de la Kosice

• Concursul Internaţional “Juan Miro”, Barcelona, Spania

1985 • Târgul Internaţional de Cultură, Artă, Jurnalistică, ediţia a XI-a

Beogradski Sajam, Iugoslavia

1986 • Expoziţie de artă românească, Londra

1990, 2000 • Muzeul Naţional de Artă, Szeged, Ungaria

1991 • Credit Bank Central, Saarbruchen, Germania

• “Creaţie şi sincronism european”, Muzeul de Artă al Banatului

1993 • “Târgul Internaţional de Artă”, Vicenza, Italia

1996 • “Experimentul în România”, Galeriile Teatrului Naţional, Bucureşti

1998 • Centrul Cultural Român, Viena, Austria

1999, 2003 • Centrul Cultural Român, Budapesta, Ungaria

2005 • Sala Yehudi Menuhim, Parlamentul European, Bruxelles, Belgia

2006 • Expoziţie de artă “European Openings”, Timişoara

2007 • Bienala de Pictură, Sculptură, Grafică, Arad

2009 – 2012 • Cetate – Atelier la Dunăre I – IV, Galeria 418, Bucureşti

• Muzicaliatea în Artă, Galeria 418, Bucureşti

• Târg Internaţional de Artă, Santa Fe, S.U.A., Galeria 418 București

2010 • Târg Internaţional de Artă, Palm Beach, Florida, S.U.A., Galeria 418 București

• Târg Internaţional de Artă, Toronto, Canada, Galeria 418 București

LUCRĂRI ÎN COLECŢII DE ARTĂ:

Muzeul Naţional de Artă Contemporană, Muzeul de Artă al Banatului, Timişoara, Muzeul Naţional Brukenthal Sibiu, ”Art in Embassies Collection” – Departamentul de Stat al SUA