BUCHAREST BIENNALE 5 (Bienala Internațională de Artă Contemporană București), generată de PAVILION – journal for politics & culture – va fi deschisă între 25 mai – 22 iulie 2012 și va fi curatoriată de Anne Barlow (UK/SUA).
Acum, la cea de-a cincea ediție, bienala construiește un parteneriat puternic între București – în sine, un simbol al modului în care politicul poate fi reflectat în fiecare aspect al vieții – și restul lumii. Bienala face referința la o problemă universală care transcede contextul specific, geografic sau istoric, aceea a “rezistenței” de zi cu zi. Bienala este o structură capabilă să transforme orașul într-un spațiu al activității neîntrerupte, precum și într-un câmp de acțiune.
În esență, cultura europeană a fost rezultatul schimbului, câteodată pașnic, alteori violent care a avut loc între societăți învecinate sau grupuri sociale din cadrul aceluiași stat. Aceste forme orizontale și verticale de schimb cultural s-au desfășurat în diverse moduri: prin imitație, asimilare, disimulare, apropiere, ori prin înțelegeri mutuale sau dominație hegemonică.
Bienala își propune să opereze într-un mod sensibil și competent în tratarea cu “celălalt” ca “alteritate” din medii culturale diferite.
TACTICI PENTRU AICI SI ACUM
Curator: Anne Barlow
Concept
În contextul actual al naturii schimbătoare a economiei, societății și culturii—situații care sunt adesea numite “vremuri precare” — artiștii trebuie să își negocieze adesea poziții riscante, teritorii contestate, ori situații în care activitatea culturală interacționează sau oferă un contrapunct la condiții de flux. În cadrul acestui context, Bucharest Biennale 5 reliefează creația unor artiști al căror portofoliu nu constă neaparat în situații evidente, ci mai degrabă în strategii investigative, indirecte sau informale, care posedă propria lor formă de putere.
Prin natura sa, lucrarea analitică este lentă în creare, exprimand rezistență atat vitezei și caracterului schimbător al lucrurilor cat și sentimentului de instabilitate care invadează traiul cotidian. Acțiunea de căutare, dezvăluire și prezentare a lucrurilor aflate aparent/la suprafață – o activitate care a fost susținută de Internet ca un spațiu în care artiștii pot cauta mai activ informația care «lipsește sau este ascunsă» – definește maniera în care mulți artiști lucrează astăzi.
Pe de-o parte, aceasta poate fi o zvonistică, secretele fiind dezvăluite prin seducție ori manipulare, sau ideile care sunt comunicate sau alterate de vreun fel prin transmitere.
Pe de altă parte, poate fi privită drept șlefuirea unor istorii specifice, de la civic la personal, care produce un tip de «cunoastere» aparte, care nu este neaparat despre nostalgie și nici narativă, ci mai degrabă despre prezentarea unei perspective complexe și contemporane a vieții.
Proiectele artiștilor pentru spații și contexte din București vor atinge o varietate de surse și locații, ca o manieră de reîmprospătare a dialogului în jurul subiectelor mai vechi, re-imaginarea unor narări specifice, sau pot sugera unele noi.
Adesea, artiștii se sustrag sistemelor existente ca o modalitate de a răspunde contextelor sociale și politice care sunt mai puțin previzibile. Modul lor de a lucra reflectă o practică care este mai «evoluționistă, dinamică și receptivă, greu de definit, esențială pentru situații care se schimbă rapid sau nu sunt incă pe deplin ințelese». Pentru unii artiști, lucrul cu structuri informale înseamnă munca împreună, pentru alții, înseamnă dezvoltarea de abordări ce sunt distinct personale și individuale. Implementarea strategiilor informale este ceva de rezonanță într-un oraș precum Bucureștiul, printre altele, unde sisteme mai formale nu par să susțină neaparat practica de artă experimentală.
În termeni de format, Bienala va fi dezvoltată în jurul unui număr de proiecte comisionate, ce se vor desfășura în locații identificate, precum Pavilion dar și în alte medii/locații educaționale, academice, și în mod ideal, locații publice și spații deschise, cum ar fi piețele publice, panourile publicitare, ecranele mass-media și vitrine. În timp ce artele vizuale formează miezul Bienalei, alte discipline precum literatura și filmul vor fi introduse în programul general oferind un format care presupune o “expoziție” la deschidere, dar care, de asemenea, se dezvoltă dinamic pe durata Bienalei.
Programul educațional se va manifesta în BB5 prin crearea de “spații de gandire” în modul în care atat expoziția cat și programele publice sunt puse împreună. Programul Bienalei va starni curiozitatea publicului și un angajament prin diferite mijloace: componente care evoluează în timp sau care se bazează pe ideea de repetiție; moduri de angajament care sunt atat formale cat și informale
în structură; conectivitate cu alte discipline; implicarea pe termen lung a artiștilor prin intermediul unor relații specifice cu instituțiile partenere, alături de elementele de surpriză și joacă, în plus față de evenimentele mai mult bazate pe teorie; și evenimente și proiecte publice.
În conexiune cu relația artei contemporane cu tema de mai sus, pot fi consultate diverse referințe, printre care: textul lui Hal Foster, “Precarious: Hal Foster on the art of the decade”, Artforum International Magazine, December 2009; Open 17, A Precarious Existence. Vulnerability in the Public Domain, SKOR | Foundation for Art and Public Domain, Amsterdam, The Netherlands, 2009; Human Condition: Empathy and Emancipation in Precarious Times, Kunsthaus Graz, Universalmuseum Joanneum, Graz, Austria, June-September 2010.
Co-directorii Bucharest Biennale sunt Răzvan Ion și Eugen Rădescu.
Director executiv este Andrei Crăciun.
Strategic partner: UniCredit Țiriac Bank
Supported by: Austrian Cultural Forum, British Council, Centre for Visual Introspection, Danish Arts Council, dgARTES, French Cultural Institute, French Embassy, FRAME Finland, Fundacao Calouste Gulbenkian, FSPUB (Faculty of Political Science, Bucharest University), National Geology Museum, IASPIS, IFA Germany, laBOMBA, Ministerio da Cultura, Mondriaan Foundation, Netherlands Embassy in Bucharest, OCA Norway, ParadisGaraj, Polish Institute, Romanian Cultural Institute, Romanian Cultural Institute New York, Romanian Institute of Geology, Rumanska Kulturinstitutet Stockholm, Seacex, UNArte (National University of Arts, Bucharest), FRAME – Finnish Fund for Art Exchange.
Media partners: Afterall, Alternativ, Arhitectura, Cabinet, Cura Magazine, Euromedia, Framework, Kaleidoscope, Metropotam, Modernism, Mute, Oops Media, Open, Radical Philosophy, Springerin, VeiozaArte, Vicious Vitamins, Zile si Nopti.
Official coffee: Illy
Official hotel: Intercontinental Bucharest
Printing partner: First Advertising
Official club: Control
Production partner: UpDate Advertising
Official city guide: City Compass
Recent Comments