“CNDB, care-i treaba?”

Am început să scriu acest text imediat după anunţul sec de la ultima “Sâmbătă Sonoră”: “Acesta este ultimul eveniment din Sala Rondă!”

Aşadar, ceea ce se anunţase şi se repetase de prea multe ori, tocmai se întâmpla. Centrul Naţional al Dansului Bucureşti (CNDB) îşi pierde sediul actual. CNDB şi dansul contemporan românesc intră din nou în provizorat.

Încercând să plaseze în timp un eveniment important care avusese loc în lumea dansului, memoria a jucat feste coregrafilor din altă generaţie, făcându-i să invoce cutremurul din 1977 drept punct de demarcaţie între două perioade. “Înainte sau după cutremur?” a devenit, astfel, titlul unui proiect recent al CNDB. Aproape fantomatic, cutremurul revine şi devine motivul principal în numele căruia CNDB trebuie să evacueze spaţiul actual din clădirea TNB. Sau, în termenii directorului TNB, Ion Caramitru, “anul acesta se anunţă sezon de cutremure ”. Nu putem decât să-i dăm crezare!

Ca pentru orice spectacol, evacuarea CNDB a avut parte de mai multe repetiţii. Mult prea multe. Repetiţiile au folosit masiv material dramatic şi au epuizat deja multe registre de expresie : indignare, refuz, victimizare, revoltă, iar acum s-a ajuns la acceptare.

După anunţul de la “Sâmbăta Sonoră” s-a stins lumina şi brusc am început să-mi amintesc tot felul de spectacole care au avut loc în Sala Ronda şi la CNDB, în general. Am început să mă gândesc la scurta, dar agitata existenţă a CNDB şi am încercat să găsesc o legătură cu un text publicat de mine acum patru ani, într-o revistă germană, care se intitula, parafrazând o lucrare a artistului vizual Mircea Cantor, “The landscape is changing”.

Şi peisajul s-a schimbat. Vizibil. Dar nu neapărat în direcţia optimistă pe care o propuneam în acel articol. CNDB nu a produs replici instituţionale şi nici nu s-a produs mult aşteptata “crăpătură” în sistemul artei oficiale. Practica contemporană este percepută în continuare ca un corp străin şi tratată cu ostilitate de către autoritaţi şi societate. Nu am să repet aici analiza din acel articol. şi nici şirul cunoscut de afirmaţii despre importanţa CNDB în contextul cultural local. Nici poveştile despre proteste, rezistenţă şi atitudine. Fără nostalgii. şi mai ales fără victimizare.

Programul pe care îl propun în aceste şase zile nu se doreşte o retrospectivă a CNDB. Işi doreşte, mai degrabă, să se adreseze momentului prezent, dar integrând anumite poziţii din trecutul CNDB, pe care le consider importante. Fără glorificare, dar recuperând, măcar la nivel simbolic, lucrurile remarcabile care s-au petrecut în aceşti cinci ani. Şi au fost multe!

Pentru mine, CNDB a însemnat discurs, cercetare, dezbatere, atitudine şi un spaţiu-platformă care a găzduit şi asumat o grămadă de proiecte şi poziţii fragile care nu-şi găseau locul niciunde.

Pe scurt, în afara faptului că a fost un spaţiu (unicul) de prezentare şi producţie pentru spectacolele de dans contemporan, CNDB şi-a inteles şi dimensiunea politică şi socială, ca partener al timpului sau într-un context dificil.

CNDB îşi va continua activitatea, desigur, sub o altă formă. Asta este foarte clar. Dar ceea ce mă preocupa în aceste zile este “care-i treaba?” cu arta contemporană astăzi şi în acest context? Şi mai ales în ce condiţii? Un anumit tip de discurs public cere insistent “eficientizare” şi ‘profitabilitate” în mai toate domeniile. “Asistaţii” de orice fel trebuie să dispară sau să producă mult profit. Este un discurs tot mai prezent astăzi, care pare să fie singura logică acceptată oficial într-o societate tot mai puternic neoliberalizată.

Cum ar trebui să se raporteze un artist la această nouă realitate din ce în ce mai lipsită de resurse şi care seamană parcă tot mai mult cu o permanentizare a precarităţii? Militantism, autonomie, integrare în sistem, artă pentru artă, bani pentru artă, activism, rezistenţă, rezistenţă prin cultură, politic, anarhic sau ne salvăm, din nou, estetic?

Sau pur şi simplu continuăm să fim artişti cum putem? Să fi trecut timpul artiştilor, iar acum este timpul managerilor?

Oare “momentul nemaiîntâlnit de solidaritate” s-a terminat pentru totdeauna? Este, într‑adevăr, sfârşitul tuturor iluziilor sau, dimpotrivă, un bun moment pentru a pune în discuţie noţiuni importante ca cele de “spaţiu public” sau “serviciu public” dintr-o nouă perspectivă?

Vă invităm la şase zile dense de prezentări şi dezbateri.

Ultimele şi totodată primele!

Manuel Pelmuş

*10-15 martie 2011*
*Centrul de Introspectie Vizuala
Biserica Enei 16
www.pplus4.ro

Centrul National al Dansului Bucuresti (CNDB) se muta! Dar nu de bunavoie. Concomitent cu aceasta mutare fortata, CNDB a fost invitat de către Centrul de Introspectie Vizuala (CIV) sa faca parte din proiectul sau
“Making of”.
Timp de sase zile ne mutam haine, obiecte si idei in spatiul CIV.
Programul pe care il propun in aceste sase zile nu se doreste o retrospectiva a CNDB. Isi doreste, mai degraba, sa se adreseze momentului prezent, dar integrand anumite pozitii din trecutul CNDB, pe care le consider importante.

Program:

Joi 10 martie
17.00-20.00 – Arhiva sonora a CNDB (in lucru), un proiect Sambata Sonora.
Inregistrari realizate de Anamaria Pravicencu si Sillyconductor in perioada
septembrie 2010 – februarie 2011.
Instalatie sonora de Eduard Gabia.
20.00 – Inchiderea oficiala
20.00 – Dan Perjovschi pus la zid (sau, de ce nu a rezistat, totusi,
“zidul de rezistenta?”)
“Cum e mai bine sa fii? Privat (dar nesigur), independent (dar sarac),
asociativ (fara nume), sponsorizat (dependent) de stat (birocratic),
hai-hui, alternativ, critic, contra, indiferent, speculativ, tactic,
incapatinat, singur?” Dan Perjovschi

Vineri 11 martie
17.00 – 19.00 – Arhiva Sonora a CNDB (in lucru)
19.00 – Art in the End Times prezentare Bogdan Ghiu

Sambata 12 martie
17.00 – 19.00 – Arhiva Sonora a CNDB (in lucru)
19.00 – Miercurea lejera – idei afirmate performativ – un concept de Maria
Baroncea si Edi Gabia
“Miercurea lejera” propune un tip de spectacol in timp real, in care orice
elaborare sau prestabilire este exclusa. In “Miercurea lejera” coregrafii
vin cu laboratorul lor de preocupari si demersuri intime si il expun in
fata celor dispusi sa participe la afirmatii si interogatii libere,
lipsite de constrangerile si stresul unui spectacol lucrat o perioada
pentru a avea
premiera intr-o anumita seara.

Duminica 13 martie
17.00 – 19.00 – Arhiva Sonora a CNDB (in lucru)
19.00 – Maneaua ca tradare nationala? cu Anca Giurchescu (etnocoreolog) si
Speranta Radulescu (etnomuzicolog)
20.30 – Adrian Schiop despre cum au ingropat elitele Romaniei manelele.
Pentru ca au sustinut cursul “Maneaua ca Fenomen” la Conservatorul din
Bucuresti, Speranta Radulescu s-a ales cu o plangere penala pentru
tradare! Alaturi de Speranta Radulescu o regasim pe rafinata Anca
Giurchescu, care incearca sa analizeze gramatica miscarii din dansul de
manele. Adrian Schiop este scriitor si a locuit o perioada in cartierul
Ferentari. Articolul sau “Cum au ingropat elitele Romaniei manelele” a
avut un
record de comentarii pe site-ul “CriticAtac” si a starnit discutii aprinse.
Despre muzica, elite, dans, cocalari si complexele culturale si sociale
ale romanilor.

Luni 14 martie
17.00 – 19.00 – Arhiva Sonora a CNDB (in lucru)
19.00 – Ce-ati facut in ultimii cinci ani? O discutie despre trecutul
artistic al CNDB.
Participa: Adriana Gheorghe, Iulia Popovici, Mihaela Michailov, Gina
Serbanescu si Oana Stoica.
CNDB era acuzat recent ca se comporta ca un ONG si “face prea mult
experiment si nu se mai danseaza”, in timp ce criticul austriac Helmut
Ploebst numea coregrafia romaneasca “avangarda Estului”.
Dar critica din Romania cum vede dansul made in RO?

Marti 15 martie
17.00-19.00 – Arhiva Sonora a CNDB (in lucru)
19.00 – “Low budget, High enthusiasm” Cine are nevoie de serviciu public?
Se pare ca obisnuita lipsa de resurse pentru arta contemporana devine
conditia sa aproape naturala. Exploatarea si auto-exploatarea artistilor
domina prezentul si activitatea artistica a multora. Vom vorbi despre
toate asta, rugind, totodata, cativa artisti sa se auto-exploateze pentru
noi.
21.00 – Cum stau lucrurile? cu Alexandra Pirici si Vlad Stoica-Basalici
N.A.I.B.A. intr-o dezbatere despre lucrurile care conteaza cu adevarat si
masura in care conteaza ele.
(N.A.I.B.A. -> Alexandra Pirici + Vlad Basalici)
22.00 – Ultima noapte de dans, intaia noapte de…”I.D. Resurrection” cu
Paul Dunca
———————————————————————————————————————————————————-
Making of se concentreaza asupra constructiei unei platforme deschise de
socializare si dialog ce-si propune sa incurajeze relatiile intre subiecti
prin intermediul practicilor artistice participative.
Principalul interes este de a vedea cum si cu ce mijloace legaturile si
schimbul de informatii intre participanti ajung sa genereze proiecte
artistice. Making of este dedicat documentarii etapelor intermediare, a
surselor si metodelor prin care aceste proiecte iau nastere. Astfel,
Making
of dezvaluie procesul de cercetare, circumstantele, ideile, atitudinile
celor invitati, urmarind nu expunerea rezultatului final, ci activarea
unui tip de practica cu posibil efect in viata reala a participantilor. In
acest context, Making of afirma necesitatea redefinirii pozitiei
artistului si a privitorului, precum si a experientei artei.
Making of este deschis artistilor, curatorilor, organizatiilor
independente, precum si altor operatori culturali care sunt invitati sa
propuna pentru o perioada cuprinsa intre 1 si 3 saptamani realizarea
unui proiect in spatiul Centrului de Introspectie Vizuala. Cei interesati
sa raspunda cadrului general al platformei pot trimite propuneri pe adresa
[email protected].

Making of este o initiativa a Centrului de Introspectie Vizuala (CIV),
Bucuresti. CIV este o platforma independenta de expunere si promovare a
productiei artistice contemporare. CIV functioneaza ca structura mobila si
de mediere ce-si propune sa valorifice si sa integreze ”ntr-un mod
distinct ”n plan regional si international creatia artistica locala. Av‰nd
o dimensiune pedagogica, activitatile platformei urmaresc sa modeleze
diferit spatiul (social, artistic) impartasit atat de producatorii
culturali, cat si de publicul lor.
———————————————————————————————————————————————————-

Proiect sustinut de CNDB.

In parteneriat cu: UAP
Parteneri media: Zeppelin, Arhitext, Revista 22,
IglooMedia, Radio Romania Cultural, 9am.ro, WebPR.ro,
hipmag.ro, modernism.ro, studentie.ro, veiozaarte.ro,
artboom.ro, neaparat.ro, metropotam.ro,
artactmagazine.ro, revista Arte si Meserii, gingergroup.ro,
artclue.ro, TATAIA, stiupecineva.ro.

Informatii:
Centrul de Introspectie Vizuala
Str. Biserica Enei nr.16, Sector 1
Bucuresti (zona Universitate, langa Facultatea de
Arhitectura si Urbanism “Ion Mincu”)
www.pplus4.ro
[email protected]

Contact:
Roxana Danaila
e-mail: [email protected]
tel: 0748 030 766

Dan Angelescu
e-mail: [email protected]
tel: 0740 982 413