Semnele acestei noi viziuni artistice despre istorie, realitate şi criză, au primit în România numele de realism socialist-capitalist, concept lansat de artistul plastic Eugene Al Pann şi scriitorul Bogdan Dumitrescu printr-o expoziţie la Chelsea Art Museum din New York (care poate fi văzută acum la galeria ArtXpert din Bucureşti).

O odă adusă unui Dinu Patriciu înconjurat de copiii din fundaţia lui de binefacere, care îi întind buchete uriaşe de flori, Dan Voiculescu răsfoind alături de nepoţii săi paginile unei cărţi, imagini întocmai celor din panoplia estetică comunistă, transpuse într-un cadru capitalist, dar şi zeci de lucrări avându-l în centru pe “pop icon-ul României anilor ’80”- 9 reflexii ale lui Ceauşescu, Omagii lui Ceauşescu, Execuţia lui Ceauşescu – artistul Eugene Al Pann este democrat în viziuni, cu atât mai mult cu cât “fie el socialism sau capitalism, personajele sunt aceleaşi”, ca să nu mai vorbim de faptul că “ideologiile s-au diluat până la comuniune: stânga îşi produce baza financiară exploatând liniştită mase muncitoare, populismul dreptei este pe de-a-‘ntregul proletar”.

“În România, arta de propagandă realist socialistă a fost în exclusivitate bazată pe ode. Ca o reacţie firească, de continuitate, evoc scene de viaţă ale «potentaţilor» zilei, în cadru contemporan”, spune artistul Eugene Al Pann.

sursa: evz.ro