Miercuri 12 august 2009, la ora 16.00 se va deschide a cincea expozitie din seria Young Romanian Art, ce are loc in Noua Galerie a ICR Venetia. Expozitia se numeste ‘freising sings’, fiind o expozitie solo a Leei Rasovszky.

Cu aceste desene incerc sa descriu un cadru, un fel de self-explanation pentru contextul in care ma aflu. Diferentele majore sau minore intre straturile profunde care alcatuiesc “specificul” romanesc sau german nu sunt cele asupra carora vreau sa ma opresc. Nu ma intereseaza in mod deosebit calitatea diferentelor, concluziile pozitive sau negative. Cel mai important lucru e insasi schimbarea, adaptarea. Spiritul se formeaza impreuna cu mediul inconjurator. Creste odata cu iarba din jurul casei si se adanceste in tiparul sau odata cu formarea inelelor din copacii din padurea de vis a vis.

Aici totul e lemn, tinut de suruburi puternice si metalice. Politetea e surubul mecanic care strange impecabil structurile complexe si viscerale lemnoase. Feliile de muschi fibros, cu distante mari intre cele doua pante ale spiritului coleric, intre melancolic si sangvin. Se pare ca aceasta discrepanta sta la baza destinului german, a acelui destin care va fi vesnic tabu.

Neconcordanta dintre valentele emotionale duce la o forma de isterie. Rabufneste cel mai probabil in vis acolo unde e ca efectul tipatului din fundul plamanilor intr-o perna. E inabusit dar se intampla. Plamanii se golesc, se storc spasmatic si violent in interiorul moale si facut pentru somn. Asa e spiritul german. Invelisul de somn intotdeauna ascunde un limax. Spiritul se elibereaza in mod vital in vis. In vise ciudate si inexplicabile care fie sunt uitate cu prima privire fireasca pe geam, fie raman si devin micile bantuiri ale zilei.

Nu se discuta despre asa ceva. Ce s-ar putea spune?

Visele sunt complexe, sunt persoane in sine, sunt grele si apoase, sau uscate si prafuite, iti raman sub limba si pe buricele degetelor mult dupa trezire. Sunt despre regnuri. Regnuri animaliere de tip ruda de sange, in care simti un fel de roseata in diverse locuri pentru ca iti vezi progenitorii si vecinii, oamenii de zi cu zi, in forma lor samanica, pura, nealterata, dezinvolta ca in copilarie, de care nici ei nu sunt constienti.

Nu sunt vise frumoase. Nu sunt nici ne-frumoase.

Scot bizarul ala nerostit la suprafata si il lasa sa se infunde intr-un mal surreal. Omul cu coarne de cerb, barbatul in cusca, corbul – fiu. Proiectii ale subconstientului pe un teren de liniste care asteapta sa fie perturbat pentru a continua sa fie linistit dupa climax.

Gunther, Carl, Matthias, Christian, Hans, Friedrich, Adalbrecht, Bruno, Dieter, Dietmar, Ekhard, Franz, Gomeric, Haimo, Horst, Martin, Owe, Wilhelm, Wolfgang. Nume cu rezonanta de fibra de lemn. Necristalizata, bruta si nefinisata. Asta ar fi esenta. Ma indoiesc ca restul conteaza. De fapt da, conteaza in masura in care invelisul conteaza intotdeauna.

Lea Rasovszky


Young Romanian Art este proiectul de rezidenta al lui Mircea Nicolae, organizatorul si curatorul celor 14 expozitii din perioada iulie – octombrie 2009. Aceasta serie de expozitii cu durata de o saptamana urmareste promovarea artei tinere romanesti in timpul Bienalei de Arta de la Venetia 2009.