Miercuri, 28 noiembrie 2007, ora 17.00
UNAgaleria
str. G-ral Budisteanu nr.10
http://unagaleria.blogspot.com/

Universitatea Nationala de Arte din Bucuresti are placerea sa va invite la vernisajul expozitiei de sculptura

«La ruinurile» unui muzeu piese din colectia Kalinderu a U.N.A. in dialog cu lucrari contemporane de: Reka Csapo-Dup, Darie Dup, Adrian Ilfoveanu, Elena Nuca, Marius Purice, Gabriela Tofan

Muzeul Kalinderu, institutie culturala cu scop de formare in Romania a unui public iubitor de arta – dar orientata si catre artisti -, a fost o prezenta remarcabila in capitala in prima jumatate a veacului trecut. Inaugurat in 1914, Muzeul ?Ioan si Dr. N. Kalinderu? era rezultatul a trei principale surse de provenienta: patrimoniul artistic colectionat de Ioan Kalinderu (1840-1913), doctor in drept la Sorbona, administrator al Domeniilor Coroanei, Presedinte al Academiei Romane; colectia medicului Nicolae Kalinderu (1835-1886); donatia testamentara in opere si bani a magistratului Mihail Eustatiadis (?-1899). Un muzeu de originale si de copii, caci ceea ce isi propusese Ioan Kalinderu, spre finele secolului, orientandu-se dupa donatiile facute in Occident, dar si dupa exemplul dat de regele Romaniei, in calitate de colectionar, era dotarea Bucurestiului modern cu o expunere de tip enciclopedic, ce urma sa ilustreze cat mai cuprinzator, epoci si scoli din
Istoria Artei. Era vorba despre originale si despre copii dupa capodopere din marile muzee europene, putand sa constituie un muzeu de arta edificator, ce lipsea tanarului regat.

In anul 1948 muzeul eclectic si enciclopedic al lui Ioan Kalinderu a fost inchis de catre dictatura comunista tocmai instaurata. Gestul avea semnificatia ideologica a negarii proprietatii si a initiativei private. Colectiile muzeului au fost impartite intre Muzeul National de Arta in curs de constituire, Muzeul National de Antichitati si Academia de Arte Frumoase, denumita din 1950 Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu”. Atribuirea catre o institutie de invatamant artistic a unei colectii de sculpturi in majoritate copii, corespundea, in mod evident, principiului clasic al muzeelor ingemanate cu scoli de arta.

Dintre copiile in marmura si bronz dupa opere celebre, copii alese si comandate de Kalinderu in atelierele florentine fin-de-siècle, cateva fragmente mai sunt astazi in fata noastra. Expozitia de fata le face o reverenta, incearcand sa le restituie identitatea si inserandu-le in creatia contemporana.