////////////

Ascultă dezbaterea apasănd play pe butoanele de mai jos

////////////

INDEXUL PIEŢEI ROMÂNEŞTI DE ARTĂ

  • Monitorizarea şi procesarea tuturor vânzărilor publice (prin licitaţie de artă) din România în ultimii 16 ani (1995 – 2010)
  • Peste 1.000 artiști români, de patrimoniu ori contemporani
  • Tehnici procesate: desen, tehnici picturale, alte tehnici de culoare, gravură, sculptură, fotografie, afiș, tapiserie
  • Randamentul anual mediu al pieţei româneşti de artă în ultimii 16 ani a fost de 36%, aşadar mai mare decât randamentul anual mediu, aferent aceleiaşi perioade, al investiţiei în aur, terenuri ori valori mobiliare româneşti
  • Randamentul mediu în 2010 (faţă de 2009) 40%

Piata de arta in raport cu celelalte piete investitionale

Indicele Pieței Românești de Artă
ART Consacrat

ART Consacrat (Tehnici picturale)

  • Portofoliu de 100 artiști, cel mai cunoscuți
  • Portofoliul este în principal fix, conținutul său se poate modifica doar în situații de excepție când se produc modificări substanțiale în notorietatea unui artist, de regulă nu mai des de o dată în 3 ani
  • Cei 100 artiști nu sunt ponderați, funcție de volumul tranzacționării
  • Conținutul portofoliului este public

Un indice al colecționarilor conservatori

Indicii se actualizează săptămânal pe baza datelor din săptămâna precedentă. Varianta actualizată se afișează în fiecare zi de luni, la ora 12, pe site-ul www.indexulpieteidearta.ro

Despre Indici ai Pieței de Artă în general

Indicii pieței de artă au apărut din dorința de a putea compara investiția în artă cu investițiile tradiționale, precum acțiunile și obligațiunile.

În viziunea economiștilor, indicii pieței de artă au menirea să evidențieze trendul general al pieței, pentru care scop ar trebui să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:

  • Reprezentativitate: constrângeri minime la selecția datelor și o bună reprezentare a mediei pieței
  • Lichiditate
  • Capacitate: indicator corect al potențialului și valorii vânzărilor care au loc în piață

Scopul construcției unui indice este de a măsura aprecierea prețului unui anume activ sau al unui grup de active. Cel mai facil mod de a măsura modificările prețului este de a calcula un preț de vânzare mediu sau median pentru un eșantion de artiști în cel puțin două perioade succesive. Majoritatea indicilor se bazează pe un model matematic conform căruia prețul unei opere de artă la un anumit moment este o funcție a caracteristicilor fixe ale respectivei opere (calitatea operei) cât și a elementelor care variază de-a lungul timpului. Două metode de bază au fost folosite pentru a controla problema modificărilor de calitate:

  • Metoda vânzărilor repetate se bazează pe date pentru opere care au făcut obiectul a cel puțin două tranzacții pe parcursul perioadei considerate.
  • Metoda hedonică de modelare se bazează pe date care iau în considerare diferențele de caracteristici ale activelor din diversele eșantioane.

De curând se folosește și o a treia metodă, așa numita metodă hibridă, care le combină pe cele două anterioare.

Câțiva indici de referință de pe piața de artă globală

Indicele Mei Moses Indicele redă randamentul artei pe parcursul unui anumit an. Acest indice se bazează pe datele vânzărilor repetate ale aceleași opere de artă, folosind o formulă complexă pentru a cuprinde cât mai mulți dintre factorii ce influențează evoluția prețurilor. În prezent baza de date a indexului Mei Moses cuprinde aproximativ 13,000 de perechi de vânzări repetate la care se adaugă aproximativ 1,000 de perechi noi în fiecare an. Colectarea datelor pentru acest index începe cu anul 1925.

Indicii AMR ai Pieței de Artă Art Market Research (AMR) a creat peste 500 de indici din 1985 încoace. Indicii AMR sunt unele dintre cele mai consacrate instrumente de măsură ale mișcărilor de preț din piața de artă globală. Indicii AMR sunt folosiți de instituții de artă și financiare de vârf și sunt publicate în cele mai prestigioase publicații internaționale.

Indicele Artprice al Încrederii Colecționarului Urmărește principiile teoretice ale indicatorului de încredere a colecționarului produs de Survey Research Center de la Universitatea din Michigan. Chestionarul se adresează celor 1,3 milioane de membri Artprice, în marea lor majoritate jucători activi pe piața de artă, și urmărește încrederea respondentu-lui în oportunitatea momentului de a investi în artă, încrederea în situația financiară și economică a următoarelor 3 luni și așteptările asupra prețurilor operelor de artă pentru perioada menționată.