Avem bucuria să anunțăm primul eveniment public al rezidențelor ȘAH 2025, expoziția Punk Pastoral, curatoriată de Alexandra Boaru, Daniel Semenciuc și Nadina Stoica. Vernisajul va avea loc pe 27 septembrie la ora 17:00, la Bastionul Tăbăcarilor în Târgu Mureș. 

Expoziția cuprinde lucrările finale ale artiștilor rezidenți care au călcat pragul de Acasă în ediția ȘAH de anul acesta și reprezintă cercetarea și explorarea lor artistică în satul transilvănean Hundorf (azi Viișoara, județul Mureș).

Punk Pastoral explorează contrastul dintre viteza obsesivă a progresului tehnologic hiper-digitalizat și rezistența lentă, manuală și materială a lumii și a muncii rurale. Locul în care rezultatele nu pot veni niciodată imediat, generate de AI.

La vernisaj se prezintă ACASĂ (ruta Rășinari – Hundorf) scris și interpretat de Răzvan Omotă.  ”Un performance născut din poezii scrise  la Viișoara (acasă), unde oamenii (încă) muncesc cu mâinile, dar și cu poveștile lor. Eu vin cu amintirile copilăriei mele din anii ’90 – 2000, când satul era un loc de joacă printre furci, vecini, găini, câini, pisici, dar și familia mea pe care n-am înțeles-o mereu, în toate momentele fericite sau tensionate. Poeziile se transformă aici în jocuri, în teatru, în performance, gesturi și dans, un fel de colaj între greutatea muncii și ușurința cu care un copil privește.”

Expoziția este inclusă în programul NAG / Noaptea Albă a Galeriilor, care va avea loc în perioada 3-5 octombrie.

Expoziția ȘAH la Târgu Mureș a ajuns la ediția a patra, iar publicul vizitator știe că în aceeași perioadă (sfârșitul lunii septembrie), în același spațiu (Bastionul Tăbăcarilor din Cetate), sub aceeași pălărie (Asociația ”Acasă la Hundorf” și Primăria municipiului Târgu Mureș) va vedea de fiecare dată o ALTĂ expoziție!

Pedala e apăsată la maxim: TikTok, crypto, bio-inginerie & AI. Futurism 2.0. Minunata Lume Nouă 2025. Suntem conectați non-stop, informația e infinită, accesul instant. Texturile s-au estompat, realitatea a devenit imaterială. Crește discrepanța dintre efort și rezultat. Munca se golește de sens, iar trecutul își pierde relevanța. Progresul e obsedant și nelimitat. 

În acest context, ruralul devine punk. Lemnul mâncat de timp, uneltele, rugina, războiul, așchiile, grădinile, mormintele… până și porumbul e punk, are nevoie de un an să se coacă, încă nu-l poți crea instant cu AI. Să cosești iarba an după an, să duci flori la cimitir, să repeți munca fizică de zi cu zi, să scormonești prin straturile de sediment ale amintirilor… într-o lume unde faima și bogăția sunt la un click distanță, toate aceste gesturi devin veritabile acte de rezistență. 

***

Pornind de la teme precum munca, memoria și identitatea, artiștii ȘAH 2025 descoperă o rețea de tensiuni care străbat lumea contemporană. Din spatele epitafurilor săsești cu modestia lor protestantă pândește spectrul capitalismului de azi. Simbolurile Gucci și Louis Vuitton de pe tricourile copiilor romi ironizează atât promisiunile globalizării cât și romantismul satului românesc etno-național. Uneltele gospodărești devin relicve critice la adresa urbanului non-stop. Depopularea și singurătatea deschid posibilitatea unui nou proiect real-estate. Sârma, rugina, lemnul vechi și piatra erodată sunt antidotul împotriva uitării, dar și dovada că timpul e necruțător. Iar oamenii… oamenii care trăiesc și muncesc aici, în Hundorf, sunt niște partizani. Ei există undeva la mijloc. Și mijlocul e întotdeauna locul cel mai interesant și cel mai radical. 

***

Expoziția nu idealizează traiul țărănesc cu rânduiala sa arhaică, nu propune o întoarcere la viața simplă, la leacuri băbești și o economie de subzistență, și nu e nici o revoltă oarbă împotriva progresului din prezent. Este un middle ground: o coliziune între ritmul lent și ciclic al universului rural și viteza maximă a lumii contemporane. Un mod de a scutura trecutul de praf și de a dezbrăca viitorul de propagandă. E terenul unde memoria, munca și materia se întrepătrund, expunând atât fragilități cât și noi perspective. Și poate tocmai aici, în gestul lent, manual, invizibil, sedimentat, găsim un viitor alternativ, viu, și punk.

EN

We are delighted to announce the first public event of the ȘAH 2025 residencies: the exhibition Punk Pastoral, curated by Alexandra Boaru, Daniel Semenciuc, and Nadina Stoica. The opening will take place on September 27 at 5:00 PM at the Tanners Bastion in Târgu Mureș.

The exhibition brings together the final works of the resident artists who crossed the threshold of Acasă during this year’s edition of ȘAH, reflecting their research and artistic exploration in the Transylvanian village of Hundorf (today Viișoara, Mureș County).

Punk Pastoral explores the contrast between the obsessive speed of hyper-digitalized technological progress and the slow, manual, and material resistance of rural life and labor—a world where results can never come instantly, generated by AI.

At the opening, ACASĂ (the Rășinari–Hundorf route) written and performed by Răzvan Omotă will be presented: “A performance born out of poems written in Viișoara (home), where people (still) work with their hands but also with their stories. I bring with me the memories of my childhood in the ’90s–2000s, when the village was a playground filled with pitchforks, neighbors, chickens, dogs, cats, and my family—whom I didn’t always understand, through all the happy and tense moments. Here, the poems transform into games, into theater, into performance, gestures, and dance—a kind of collage between the weight of labor and the lightness with which a child sees the world.”

The exhibition is part of the NAG / White Night of the Galleries program, which will take place on 3-5 October.

The ȘAH exhibition in Târgu Mureș has reached its fourth edition, and the visiting public knows that during the same period (at the end of September), in the same venue (the Tanners Bastion in the Citadel), under the same umbrella (the “Acasă la Hundorf” Association and the Municipality of Târgu Mureș), they will always find a DIFFERENT exhibition. The pedal is pressed to the floor: TikTok, crypto, bio-engineering & AI. Futurism 2.0. A Brave New World 2025. We’re wired in endlessly; the information is infinite, the access is instant. Textures have flattened, reality has become immaterial. The gap between the effort and the result is widening. Work loses its meaning, the past turns irrelevant. Progress is obsessive and boundless.

In this context, the rural becomes punk. Wooden tools, rust, looms, splinters, gardens, graves… even the corn is punk, it still needs a year to ripen, you can’t grow it instantly with AI, yet. Toiling through the daily rounds, bringing flowers to the cemetery, digging through the sediments of memory… in a world where wealth and fame are a few clicks away, these activities become genuine proofs of resistance.


Focusing on work, but also delving into matters of memory and identity, the artists of ȘAH 2025 uncover a series of tensions pervading the present. Behind the modest Protestant epitaphs of Saxon cemeteries lurks the specter of today’s ultra-capitalism. The Gucci and Louis Vuitton logos on the T-shirts of Roma children poke fun both at the fairytale promises of globalization and the ethno-nationalist romanticism of the Romanian village. Old farm tools turn into relics critical of the alienation and relentlessness of urban life. Depopulation and loneliness open the door to new real estate ventures in countryside. Wire, rust, timeworn wood and eroded stone are antidotes to forgetting, but also proof that nothing escapes time. And the people… the people who live and work here, in Hundorf, are partisans. They exist somewhere in the middle. And the middle is always the most interesting, the most radical place.


This exhibition does not idealize rural life with its archaic order, it doesn’t prescribe a return to simplicity, folk remedies, and a subsistence economy, nor is it a blind revolt against today’s progress. It is a middle ground: a collision between the slow, cyclical rhythm of the rural universe and the top speed of the contemporary world. A way to shake the dust off the past and strip the future of propaganda. It is the terrain where memory, labor, and matter intertwine, exposing both fragilities and possibilities. And perhaps it is precisely here — in the slow, manual, invisible, sedimented gesture — where we can find an alternative future, punk and full of life.

ȘAH 2025 este finanțat de Ministerul Culturii și Consiliul Județean Mureș

Proiect co-finanțat de Primăria Târgu Mureș

Cu sprijinul Institutului Cultural Român

Parteneri: Asociația K’Arte, Muzeul Județean Mureș, Universitatea de Arte din Târgu Mureș, Teatrul Național Târgu Mureș

Asociația ”Acasă la Hundorf” este membră a rețelei ResArtis.

Sponsorii Asociatiei sunt:
TRANSGAZ, PROFI, Leier Sighișoara, Kronospan, Heidelbergmaterials, Sanex SA Cluj-Napoca, Rocas Decor
Fundația DAR – Dăruim, Ajutăm, Reconstruim din Târgu Mureș, Pallbox Târnăveni, Romcim, Energoplast SA Bistrița, CN Unicat srl Sighișoara,
Magazinul artiștilor, Decathlon, Puiul de Crăiești

Parteneri: Consistoriul Evanghelic și Școala Gimnazială Viișoara

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Municipiului Târgu Mureș și a Consiliului Local care nu sunt responsabili de conținutul proiectului sau de modul in care rezultatele acestuia pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

————————

ȘAH 2025 is funded by the Ministry of Culture and the Mureș County Council

Project co-funded by the Târgu Mureș City Hall

With support from the Romanian Cultural Institute

Partners: K’Arte Association, Mureș County Museum, University of Arts Târgu Mureș, National Theatre Târgu Mureș

Association “Acasă la Hundorf” is a member of the ResArtis network.

The Association’s sponsors are:
TRANSGAZ, PROFI, Leier Sighișoara, Kronospan, Heidelbergmaterials, Sanex SA Cluj-Napoca, Rocas Decor
Fundația DAR – Dăruim, Ajutăm, Reconstruim din Târgu Mureș, Pallbox Târnăveni, Romcim, Energoplast SA Bistrița, CN Unicat srl Sighișoara,
Magazinul artiștilor, Decathlon, Puiul de Crăiești

Partners: The Evangelical Consistory and the Viișoara Middle School

The project does not necessarily reflect the views of the Municipality of Târgu Mureș or the Local Council, which bear no responsibility for the content of the project or for the use of its results. All responsibility rests solely with the funding recipient.

Susține activitatea Modernism.RO printr-o donație.