La Biserica Evanghelică din Herina, administrată prin Complexul Muzeal Bistrița-Năsăud, între 18 iulie – 2 septembrie este deschisă expoziția artistei Mirela Iordache, intitulată FRAGMENTUM CAELI prin care se continuă expoziția Suspendare din septembrie 2023. Proiectul a fost prezentat publicului de managerul muzeului Alexandru Gavrilaș și istoricul de artă Vasile Duda.

Mirela Iordache a implementat la Herina un proiect al îmbinării spațialității arhitecturale cu spațialitatea plastică, este o abordare pilot cu potențialitatea extinderii și spre alte locații istorice. Grandoarea cu eleganțe simple, cu întinderi calme și ritmicități ordonate din monumentul de secol XIII s-a împletit cu energia cromatică a suprafețelor cu explozii abstracte și proiecții ultracontemporane.

FRAGMENTUM CAELI își propune să pună în valoare elementele locale printr-o abordare artistică neconvențională, al cărei element central sunt dranițele. Instalația suspendată, fără să afecteze monumentul, are două fețe și vine în întâmpinarea privitorului cu o abordare spontană, menită să echilibreze spațiile goale dintre dranițe, cu ansamblul sobru, alb și aerisit din interiorul monumentului arhitectural. Această expoziție își propune să invite privitorul la reflecție asupra modului în care ne raportăm la spațiu și timp, la legăturile care ne unesc și la elementele care ne definesc, pe fiecare dintre noi, precizează în textul de prezentare al conceptului expozițional artista Mirela Iordache.

Sinapsa dintre spațiul plastic și spațiul real potențializează sensibilitatea unei spiritualități ce nu se mai manifestă printr-o singură dimensiune, ci pare expresia unei emanații universaliste, peste fragmentările confesionale sau interpretările particulare ale marilor religii. Cu o asemenea abordare, bisericile monument istoric dobândesc ceva din energia actuală a edificiilor religioase proiectate de Le Corbusier, Ming Pei, Oscar Niemeyer, sau mai aproape de spațiul nostru, de  un Hans Fackelmann și Dorin Ștefan, iar clarul și obscurul se colorează prin umbrele purtate ale pânzelor obiect într-un misticus al științei și talentului.

Mirela Iordache reușește prin acest proiect să problematizeze realitățile plastice și optice cu spațialitatea culorii în sine dincolo de granulații pigmentare și lichidități cromatice, iar prin instalația montată în biserica romanică din Herina nu doar că a dinamizat un edificiu, dar a reușit să-l contemporaneizeze fără să-i piardă autenticitatea și sensul originar.

În Biserica evanghelică din Herina (Bistrița Năsăud), pe 18 iulie, la ora 19, se deschide expoziția de pictură “Fragmentum Caeli”, cu lucrări ale artistei Mirela Iordache. Prezintă Alexandru Gavrilaș și Vasile Duda.

FRAGMENTUM CAELI

“În căutarea unei experiențe artistice autentice, am simțit nevoia să expun într-un spațiu unic, unde elementele mediului, atmosfera și arhitectura să se împletească armonios. 

Acest dor îndelungat, această nevoie artistică, și-a găsit împlinire odată cu proiectul  ”SUSPENDARE” ce a fost expus în luna septembrie a anului 2023, marcând un moment de revelație esențială în parcursul meu artistic. Și, acum, în ”FRAGMENTUM CAELI”.

Pentru că ”SUSPENDARE” a fost sursa de inspirație pentru ”FRAGMENTUM CAELI”, care m-a condus către decizia de a expune într-un spațiu care să ofere o armonie perfectă între mediul înconjurător, atmosfera distinctă și arhitectura unică. 

Lansez astfel o direcție nouă în parcursul meu artistic prin care explorez o perspectivă unică, care pune în prim-plan interacțiunea subtilă dintre creație și loc, într-un efort de a oferi publicului o experiență artistică inedită.

”FRAGMENTUM CAELI” își propune să pună în valoare elementele locale printr-o  abordare artistică neconvențională, al cărei element central sunt dranițele, un simbol încărcat de istorie și tradiție locală.

Alegerea acestui element local aduce în prim-plan nu doar frumusețea estetică, ci și rădăcinile istorice și culturale ale locului.

Catedrala în sine, prin absența vitraliilor, devine un canvas în așteptare pentru creația mea. 

Prin intermediul acestui proiect pictural, doresc să pun în valoare această absență cromatică, să accentuez spațiul și să creez o simbioză între trecut și prezent. Instalația suspendată, inspirată de tunica cavalerului teuton (un fragment din zale), adaugă o dimensiune narativă și adâncește conexiunea dintre artă și istorie, dintre trecut și prezent. Această experiență nu este doar un act artistic, ci și o formă de dialog cu catedrala și comunitatea, cu prezentul cât și cu trecutul.

Într-un spațiu sacru, explorarea prin maniera de lucru neo-expresionistă lirică devine un mijloc de a comunica emoții și idei profunde, fără a compromite integritatea spirituală a locului.”

MIRELA IORDACHE

Susține activitatea Modernism.RO printr-o donație.