Sequence #15

One Milk Two Sugars

Iawna

06.07 – 04.08.2023

I remember a little book of the ‘Lives of Saints’ that was given to me about age five. In this book the various flowers composing the crowns of the martyrs were so lusciously rendered in words and paint that I had to be restrained from eating the pages. It was interesting to speculate the taste I was expected from those pages. But maybe the impulse to eat pages isn’t about taste. (Anne Carson, ‘Decreation’)

Lipici în loc de lapte. Piure în loc de înghețată. Cutii de carton pentru structura torturilor. Lumina perfectă. Fixativ de păr și ulei de motor pentru un efect strălucitor. Un close-up perfect. Saturație.       Odată cu standardizările cosmetice și stilul obiectivizant folosit în media în reprezentarea mâncării, aceasta devine decorativă, și, de fapt, necomestibilă. Postările cu mâncare sunt gândite pentru a fi consumate online, ca un fel de promisiune nesațioasă. One Milk Two Sugars, atât în interiorul vitrinei, cât și pe trotuarul din fața acesteia, reprezintă prima instalație site-specific a artistei Iawna, a cărei practică creează o alternativă la imaginile alimentare publicitare, nu dintr-o exterioritate critică, ci mai degrabă dintr-o perspectivă interioară complexă, susținând că e necesar să trăiască pentru o perioadă în interiorul lumii-banner pentru a înțelege noțiunea de  frumusețe™ în relație cu mâncarea. Vitrina de 5 metri lungime de pe strada Mântuleasa găzduiește timp de o lună o campanie publicitară, abordând diferit modul în care mâncarea ar putea ajunge pe piață.

Înjunghiind corpurile artificiale ale burgerilor și prăjiturilor lucioase, strângând  resturile îmbibate cu ulei și sirop, artista își formează propriile imagini, îndreptându-și atenția spre o altă formă de abundență în logica formulărilor comerciale de produs. Petele devin agentive, parte din preparat. Hârtiei igienice îi este permis accesul în bucătărie. Lumina e setată astfel încât mâncarea să pară din ce în ce mai uleioasă. Iawna deconstruiește imaginile din campaniile de advertising și social media în imagini mai reale, neapetisante sau contraintuitive, mutându-ne atenția spre un consumerismul pasiv și spre toate lucrurile marginale în discursul despre mâncare. Printurile prezintă mâncarea propriu-zisă acoperită de hârtie igienică imprimată, făcând referire la una dintre metodologiile folosite în reclame, respectiv procesul de negociere despre ce parte a produsului este evidențiată și cum. Hârtia igienică poate fi un obiect neașteptat de pus în prim plan – unul care mă face să mă gândesc la funcționalitate vs asocieri înrădăcinate, tabuuri și ceea ce considerăm privat sau acceptabil în contexte sociale. Hrânindu-și curiozitatea pentru materiale și tehnici noi, cum ar fi imprimarea pe hârtie igienică sau șervețele turnate în răsină, practica Iawnei este despre o inversare concretă, plasând simboluri care plutesc dintr-un mediu în altul în fundaluri extrem de familiare. Pornind de la cantine, the local greasy spoon cafés și bistrouri de cartier, One Milk Two Sugars simulează pe trotuar o terasă-cafenea care invită publicul să petreacă timp împreună în așteptarea unui preparat special, cu ajutorul căruia artista își propune să producă o experiență suuuper dramatică, digerabilă și estetică totodată.

Text de Daniela Custrin

Special Thanks to Michael Behar, Eugenia Behar, Horia Călugăreanu, Matei Dumitriu, Mircea Florea, Luca Florian, Iulia Mărăcine, Maria Persu, Cristina Vasilescu and Jasmina Al-Quaisi.

One Milk Two Sugars este un proiect cultural co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Susține activitatea Modernism.RO printr-o donație.