„Vulnerability is a brutal space”

BEATRICE DUMAN
Curatoare: Anne-Marie Lolea

19 iunie–5 iulie 2025

Deschidere expoziție: 19 iunie, 18:00

IOMO Gallery, București, strada Băiculești 29, Combinatul Fondului Plastic

Ne place să credem că interioritatea noastră — rănile emoționale, cicatricile lăsate de experiențele trecute și multitudinea de fațete ale existenței personale — este sigilată adânc în sine, ascunsă sub straturi cicatrizate, cusute cu grijă. Această percepție a vulnerabilității ca fiind privată, impenetrabilă și intactă oferă un sentiment de control, ba chiar de protecție și intangibilitate. Corpul, deși se crede că poate ascunde și masca, ne poate trăda — devenind o suprafață pe care trecutul se imprimă și pe care iluzia integrității se destramă în tăcere. Devine o hartă ce trasează motivele, ideologiile, fricile și dorințele unei persoane. După cum observa filozoful Byung-Chul Han, omul contemporan este fracturat și aflat într-o căutare constantă a sensului — în timp ce cicatricea, care, în viziunea artistei Beatrice Duman, lipește aceste fracturi, reprezintă o metaforă vizuală ce marchează punctul culminant al călătoriei transformatoare.

„Vulnerability is a brutal space” reunește o nouă serie de picturi figurative în care Beatrice Duman construiește un univers vizual încărcat emoțional, profund ancorat într-o iconografie personală. Levitând în ceea ce par a fi deșerturi fără sfârșit și bazine limpezi, învăluite în lumini diafane și flori ce maschează un soi de carnalitate, figurile feminine reprezentate de Beatrice dezvăluie, prin siluetele lor estompate, o imagine discretă a sinelui. Multe dintre lucrări emană o atmosferă onirică, suspendată într-un spațiu liminal între somn și trezire — ceea ce s-ar putea numi starea hipnagogică, în care trupul se odihnește, dar mintea rămâne intens activă. Această calitate conferă lucrărilor o aură stranie și o tensiune greu de definit, sugerând iminența unei mișcări abia perceptibile a figurilor reprezentate.

Fiecare femeie portretizată de Beatrice este surprinsă în mijlocul unei lupte, fie ea interioară sau exterioară: figura care prinde contur sub forma unui „lup în piele de oaie” devine o metaforă vizuală adusă camuflării forței interioare în fața constrângerilor sociale: dincolo de aparența blândeții, se ascunde adesea o forță instinctuală, neîmblânzită. Sabia devine un instrument al luptei morale dintre păcat și mântuire, motivul fiind exemplificat direct în cadrul unei lucrări: o figură nudă, ce întruchipează tentația, este confruntată de o alta care întinde amenințător o sabie — o imagine a conflictului interior și a dualității. Pe de altă parte, formele pânzelor și elementele de încadrare contribuie la conturarea acestui univers imersiv. Formatele ovale fac trimitere la obiecte intime, precum medalioanele fotografice (adesea folosite pentru a păstra aproape de inimă imaginea persoanei dragi), în timp ce ramele din spini introduc tensiunea dintre frumusețe și pericol. Două lebede, simboluri ale iubirii, apar pe pânze ovale, exemplificând tandrețea în cadrul narațiunii emoționale mai ample.

Spațiul expozițional devine, la rândul său, o extensie a realității interioare și a ritmului afectiv propriu artistei: oglinda capătă un rol central, funcționând ca o graniță metafizică — un portal al introspecției, care conduce spre o stare transcendentală. Fiind realizată din sticlă provenită din nisip, oglinda stabilește și o legătură simbolică cu deșertul — un peisaj recurent în lucrările artistei, ce evocă efemeritatea (mai ales dacă ne gândim la imaginea firelor de nisip care se scurg încet printr-o clepsidră). În spațiul galeriei, aceste simboluri vizuale sunt reflectate prin materiale reale: nisip adus în instalație și așezat într-o manieră care generează un dialog al spațiului, o pernă de cusut ca obiect al vindecării și un peisaj sonor stratificat ce evocă un tărâm al visului. Astfel, expoziția se transformă într-un cadru al explorării tăcute și intime — ghidată cu grijă prin intervenții multisenzoriale.

Lucrările lui Beatrice Duman sunt concepute în cadrul unui spațiu al introspecției și al creației instinctive. Ea nu forțează sensul, ci îl lasă să iasă la suprafață în mod natural, integrând propria experiență psihică, fizică și valoare estetică. Picturile sale reflectă o negociere continuă cu trauma, transformarea și vindecarea. Sunt, în același timp, confesionale și universale, violente și tandre; sunt despre rană și despre procesul de vindecare. „Vulnerability is a brutal space” invită publicul să reconsidere corpul nu ca pe un recipient sigilat, ci ca pe o arhivă vizuală a motivelor și convingerilor personale, ce dezvăluie subtil interacțiunea stratificată dintre traumă, memorie și identitate.

_________________

Beatrice Duman (n. 2000, București) este o artistă vizuală autodidactă, care lucrează în principal în tehnica uleiului pe pânză. Practica sa artistică explorează subconștientul uman și stările emoționale, reflectând adesea asupra feminității, condiției femeii și peisajelor intime ale propriei lumi interioare. Inspirate din experiențe personale și încărcate cu serii atent alese de motive, lucrările ei primesc privitorul într-un spațiu al visului, latenței și al rezonanței psihologice. Duman a participat la mai multe expoziții de grup, printre care Wholymother, la Strata Gallery (2021), Thirteen Shapes of May, la Iomo Gallery (2024) și Aquarius Pavilion, la Pharmakon Gallery (2025).

Anne-Marie Lolea este licențiată în Istoria Artei și urmează un program de master la CESI, unde își propune realizarea unui proiect de cercetare axat pe intervențiile de artă contemporană în spații de patrimoniu. Activează ca asistent curatorial la /SAC @ București, fiind, totodată, și curator independent. Scrie ocazional cronici de expoziție și este interesată de proiectele colaborative, precum și de explorarea continuă a scenei culturale.

iomogallery.com
https://www.instagram.com/iomogallery/
https://www.facebook.com/IOMOgallery

București, strada Băiculești 29,
Combinatul Fondului Plastic

Susține activitatea Modernism.RO printr-o donație.