Uniunea Artiștilor Plastici din România Filiala Iași, împreună cu artiștii vizuali Mariana Saraiman & Gabriel Baltă și curatorul Ofelia Huțul, vă invită să vizionați EXPOZIȚIILE de PICTURĂ – ARTĂ RELIGIOASĂ și de ICONOGRAFIE “Omagiu în culori – Bunei Vestiri” și respectiv “Taina Sfinților în fire și culori” în perioada 20 – 30 martie 2025, la Galeriile de Artă “Theodor Pallady”, Iași. DESCHIDEREA OFICIALĂ a acestora, dar și LANSAREA CĂRȚII de autor Gabriel Baltă vor avea loc vineri, 21 martie, ora 17. Evenimentul va fi PREZENTAT de către prof. dr. OFELIA HUȚUL, artist vizual.
Vă așteptăm cu drag!
Concept curatorial prof. dr. Ofelia Huțul, artist vizual:
“EXPOZIȚII <ÎN OGLINDĂ >
Doi artiști vizuali, pe de o parte MARIANA SARAIMAN care aduce un „OMAGIU ÎN CULORI BUNEI VESTIRI“ și de cealaltă parte GABRIEL BALTĂ care ne deslușește „TAINA SFINȚILOR ÎN FIRE ȘI CULORI”, își alătură lucrări de artă într-o interesantă EXPOZIȚIE, într-un “duplex” deschis la Galeriile de Artă „Theodor Pallady” în perioada 20 – 30 martie, 2025. Dacă arta vizuală religioasă practicată de către pictoriţa-profesoară ni se descoperă ca fiind o mărturie a credinței, cu nucleu tematic în sărbătoarea Bunei Vestiri, arta sacră exersată de iconarul-original “este o fereastră spre transcendent, o expresie a divinului în forme, culori și lumină”, așa după cum și-o definește el însuși. Cei doi vizionari ne supun atenției scene fundamentale ce au ca punct de plecare teme biblice sau reprezentări ale sfinților din ortodoxie. Vom parcurge, desigur, redat în exponate și momentul în care Fecioara Maria primește vestea întrupării Fiului lui Dumnezeu, scenă care devine punctul de plecare al unui parcurs vizual ce reunește compoziții religioase dar și reprezentări ale sfinților din ortodoxie. Gabriel Baltă susține faptul că “în tradiția bizantină icoana nu este doar o imagine, ci o prezență, un loc al întâlnirii dintre cer și pământ. Fiecare linie, fiecare nuanță, fiecare fir brodat devine o rugăciune vizibilă, o mărturie a credinței”. Pentru el, Fecioara Maria și Sfinții “sunt martorii credinței, cei ce au întrupat cuvântul Evangheliei în viața lor, iar acum sunt cinstiți în icoane”, expresii artistice pe care le brodează în mii de nuanțe și culori “care duc mai departe tradiția bizantină într-o formă unică, plină de strălucire și profunzime”. În forme stilizate, îndelung elaborate, și cu tot atâta măiestrie, Mariana Saraiman reconfigurează lumea nevăzută, transpunând-o într-o nouă dimensiune, în care vizibilul devine spiritualitate compusă din fragmente de celest, saturate de “fericire absolută” care răsfrânge lumina pură. Dacă artista speră ca “această expoziție să vină în întâmpinarea privitorilor ca sprijin întru’ preschimbarea oamenilor în <fii ai luminii> prin resetarea credinței ce trebuie să devină sursă de meditație, de întoarcere la Dumnezeu cu pocăință smerenie și cu rugăciuni spre dobândirea iertării și implicit a vieții veșnice”, făuritorul broderiilor consideră că “tradiția iconografică bizantină capătă o dimensiune nouă, în care firul de broderie devine lumină, iar fiecare cusătură conturează sfințenia. Este un dialog între trecut și prezent, între artă și spiritualitate, o chemare spre contemplație și bucurie sfântă”. Ambele concepții susțin aceleași considerente, care, acum, în apropierea Sărbătorilor Pascale, ne aduc mai aproape de divinitate, ne înalță spiritual și ne amintesc faptul că este de dorit să devenim mai buni, mai receptivi și empatici la suferințele si nevoile aproapelui, mai toleranți și înțelegători! Cu adevărat este BENEFICĂ și NECESARĂ această manifestare artistică, mai ales în preajma Postului Pascal! Felicităm expozanții, cu gratitudine!”
INVITAȚIE (și) la o LANSARE de carte:
În cadrul acestei expoziții, se lansează și cartea „Teofan Cretanul, cel mai de seamă reprezentant al Școlii Cretane Postbizantine din secolul al XVI-lea” de autor Gabriel Baltă, un volum dedicat vieții și operei marelui iconar. Scriitorul precizează: “Lucrarea explorează influența lui Teofan Cretanul asupra artei sacre, traseul său prin Meteora și Sfântul Munte Athos, precum și impactul pe care l-a avut asupra tradiției iconografice.”

Recent Comments