Arbori Bătrâni

Florin Ghenade

Curator: Ada Muntean

Un proiect Biju Gallery & Galeria Posibilă

29 august-30 septembrie 2024

Expoziția Arbori Bătrâni a fotografului Florin Ghenade de la Biju Gallery reprezintă o iterație, o selecție adaptată spațiului galeriei, ce face parte dintr-un proiect mult mai amplu ce a fost prezentat pe parcursul timpului în multiple locații, precum Muzeul Național al Țăranului Român (București), Institutul Cultural Român Varșovia (Polonia), Muzeul de Artă, Palatul Culturii Iași, Contemporary Art Ruhr (Essen, Germania) ș.a.  

Florin Ghenade a fotografiat timp de șase ani arborii bătrâni din România în călătoriile sale, aceștia devenind simboluri ale memoriei și temporalității, realizând astfel o serie de cadre fotografice în care esteticul și semnificația subiectului sunt în egală măsură importante. Imaginile reprezintă o documentare a unor realități concrete, susținute de istorii cunoscute sau necunoscute, însă cumulează deopotrivă un proces programatic de deplasare de-a lungul teritoriului țării și unul scenografic, de regie a luminii în jurul subiectului ce încheagă compoziția fotografică. Arborii lui Florin Ghenade se afirmă în spațiu asemeni unor totemuri ale memoriei, ce evocă senzații simultane de mister și totodată familiaritate, încifrând elemente pe care privitorul le descoperă de abia la o a doua privire și citire a imaginii. O referință pentru practica artistică a fotografului este Giordano Bruno, care percepe și înțelege lumina ca fiind mai mult decât o sursă solară, descriind-o ca fiind o lumină invizibilă în sine, dispersată prin cosmos și sădită peste tot, aceasta lăsându-ne să vedem lucruri absente, invizibile. O altă referință este Caravaggio și clarobscurul său specific, devenind un reper pentru maniera în care acesta folosește lumina pentru a arăta o instanță, o experiență dintr-un anumit moment.  

Florin Ghenade lucrează cu aparatul de fotografiat analog, format mare, Linhof Technika 3, cu plan film 4×5”, negativ care permite înregistrarea unei cantități de informație mai mare decât poate fi percepută tehnic, la o primă privire, despre subiectul fotografiat. Pentru imaginile din acest proiect, timpii de expunere au fost între 3 și 20 de minute, în funcție de locație și condițiile tehnice, timpi necesari distribuirii luminii pe arborele fotografiat. Acest aspect face ca imaginea să nu fie o înregistrare de o clipă a unui moment trecut, ci o serie de întâmplări și momente desfășurate în timp și surprinse într-o imagine.

Artistul mărturisește despre procesul artistic din spatele compozițiilor fotografice: Odată cu noaptea s-a deschis o lume de posibilități. În primul rând, mi-a oferit fundalul de care aveam nevoie, iar în contrapunct arborele iluminat artificial cu reflectoare mari capătă un volum, o formă și texturi pe care nici nu le imaginasem. Devenea o cu totul altă făptură, cu alt duh decât în lumina zilei, vedere mult prea comună ca să ne scoată din ritmul diurn și să-l privim. Pe de altă parte, noaptea aruncă cunoscutul în întuneric. Iar întunericul e mister, cu asociații din zona ocultului, a fricii, a umbrei, a vechiului și a profundului în cultura omenirii, dar totodată (sau poate de aceea) noaptea e și lumea descătușărilor, a transformărilor, a revelării lucrurilor ascunse, într-un cuvânt, a posibilităților. E locul și timpul poveștilor și al legendelor.

Un element important, ce materializează substratul conceptual al imaginilor, este raportul dintre om și natură/natural și reacția/percepția umană în fața naturalului. Arborii ajung la vârste înaintate și printr-o sinergie între modul în care omul lucrează pământul și relația pe care o are cu natura. Astfel, conceptul de natural nu este doar interpretabil, ci pe măsura experienței și înțelegerii noastre, variabil. Un cadru de percepție și înțelegere este și contextul social, economic și politic ce a suferit schimbări profunde în România ultimilor 30 de ani. 

Negrul devine un punct nodal și de tensiune relaționat cu timpul, fotografia oferind în final o imagine în spațiu a unui mediu înconjurător, cu o dimensiune temporală proprie. O altă referință conceptuală gravitează în jurul lui Roland Barthes, care definește fotografia ca o fixare a timpului care a trecut. Regia luminii și a întunericului în compoziția fotografică conturează o direcție de citire a subiectului, provocând și menținând viu actul privirii. Astfel, arborii bătrâni fotografiați de Florin Ghenade devin, din punct de vedere tehnic, rezultatul unui proces de fotografiere construit laborios și metodic (care poate fi perceput ca act scenografic), iar din punct de vedere conceptual, martorii armoniei care există între om și peisaj.

În procesul de cercetare artistică și curatorială, Arbori Bătrâni a adus împreună perspective asupra subiectului într-un mod interdisciplinar, printre care se numără cele oferite de oameni precum: Tibor Hartel – conferențiar la Universitatea Babeş-Bolyai, Hubertus v. Amelunxen – profesor de studii culturale, Tom Joye – expert în managementul arborilor veterani în spaţiul urban, Simona Popescu – scriitoare, Diana Culescu – peisagistă, Ioana Popescu – antropoloagă. De asemenea, a fost publicat un album ce cuprinde complexitatea proiectului, atât din punct de vedere estetic, cât şi conceptual, intitulat: 

Arbori Bătrâni. Să fie întuneric, da să fie lumină!, rezultat al contribuțiilor autorilor: Matei Câlția, Florin Ghenade, Wilhelm Lehmann, Alexandra Manole, Gellu Naum, Simona Popescu.

Scurtă biografie: FLORIN GHENADE (n.1982, Roman, România) este fotograf, trăiește și lucrează în București. Este licențiat al Universității Naționale de Arte București, departamentul de Imagine dinamică și Fotografie. Înainte de a opta pentru Facultatea de Arte Plastice, urmează cursurile Facultății de Filosofie a Universității din București. Cunoscut pentru proiectul Arbori Bătrâni expus la Muzeul Național al Țăranului Român, o documentare vizuală a valorilor naturale și patrimoniale, o poveste despre lumină și întuneric, Florin Ghenade este preocupat de fotografie ca mediu, propunând proiecte care vorbesc despre estetica imaginii. Fotografia, în acest caz, nu e un instantaneu, un moment surprins spontan, ci rezultatul unei căutări, al unui proces artistic atât intelectual – de concept, cât și tehnic – de realizare. Cu acest gând, natura, peisajul, sunt reprezentate de elemente definitorii, sustrase parcă din mediul natural și repovestite prin momentele ce le caracterizează pe fiecare în parte. Expune la București, Cluj-Napoca, Șona (Făgăraș), Timișoara, iar în 2015 lucrările sale au fost parte din pavilionul României la Cvadrienala de Scenografie din Praga. În 2016, proiectul Arbori Bătrâni este expus în Essen, Germania la Contemporary Art Ruhr. 

Old Trees

Florin Ghenade

Curator: Ada Muntean

A Biju Gallery & Galeria Posibilă Project

29th of August-30th of September 2024

The Old Trees exhibition by the photographer Florin Ghenade at Biju Gallery represents an iteration, a selection adapted to the gallery space, part of a greater project which was presented in multiple locations over time, like The National Romanian Peasant Museum (Bucharest), The Romanian Cultural Institute in Warsaw (Poland), The Art Museum, The Palace of Culture in Iași, Contemporary Art Ruhr (Essen, Germany) and so on.

Florin Ghenade has been photographing old trees in Romania for over six years during his travels, as symbols of memory and temporality, creating a series of photographic frames in which the aesthetic and the significance of the subject are equally important.

The images are documenting a concrete reality, supported by known or unknown histories, cumulating both a scheduled process of riding through the country and a scenic one by directing the light around the subject, curdling the photographic compositions.

Florin Ghenade’s trees assert themselves into the space like memory totems, evoking feelings of both mystery and familiarity, encrypting elements which the onlooker discovers only at a second glance and second reading of the image.

A key reference for the photographer’s artistic practice is Giordano Bruno, who perceives and understands light as being more than a solar source, describing it as an invisible light, dispersed throughout the cosmos and planted everywhere, allowing us to see absent, invisible things.

Another reference is Caravaggio and his specific chiaroscuro, a landmark for using light to showcase a moment and the experience of a moment.

Florin Ghenade works with an analogous camera, in a large format, Linhof Technika 3, with a v4x5” film plan, a negative that allows the recording of a larger quantity of information that it can be technically perceived about the photographed subject on a first glance.

For the images in this project, the exposure times were between 3 and 20 minutes, depending on the location and technical conditions, the necessary time for the distribution of the light on the photographed tree. This makes the image more than the recording of a passing instant, it is a series of events and moments unfolding through time and captured in an image.            

The artist conveys this about the artistic process behind the compositions:

The night opened a world of possibilities. Firstly, it offered the background that I needed, and in counterpoint the tree, artificially illuminated by large spotlights, gained volume, shape and textures that I could not have imagined before. It became an entirely different being, another spirit than under daylight, when it is an all-too-common sight unable to remove us from our daily rhythm so that we stop and admire it. On the other hand, the night casts darkness upon the familiar. And darkness begets mystery, associated in human culture with the occult, fear, shadow, the old and the profound. But the night also (or perhaps by virtue of it) is a boundless time, transforming and revealing hidden things and possibilities. It is the time and place of stories and legends.  

An important element that materializes the conceptual underlayer of the images, is the report between man and nature/natural and the human reaction/perception of the natural. The trees reach such old ages due also to the synergy between how man works the land and his relation to nature. Thus, the concept of nature is not only open to interpretation but, depending on our experience and understanding, it is variable. Another angle of perception and understanding is the profound change of the Romanian social, economic, and political context over the past 30 years.

The colour black becomes a nodal point of tension in relation to time as the photo eventually offers the spatial image of an environment, with its own time dimension. Another conceptual reference gravitates around Roland Barthes, who defines photography as a retention of the time which has passed. Directing light and darkness in a photographic composition outlines a key to reading the subject, challenging the act of looking and keeping it alive. Thus, the old trees captured by Florin Ghenade become, technically, the result of a photographic process that is laboriously and methodically built (which could also be perceived as a stage act) and are conceptually the witnesses of the harmony that exists between man and landscape.

In the process of artistic and curatorial research, Old Trees brought together interdisciplinary perspectives on the subject, amongst which those offered by: Tibor Hartel – conference lecturer at Babeş-Bolyai University, Hubertus v. Amelunxen – professor of cultural studies, Tom Joye – expert in managing veteran trees in urban environments, Simona Popescu – writer, Diana Culescu – landscape designer, Ioana Popescu – anthropologist.

They also published an album that shows the complexity of the subject, both aesthetically and conceptually, entitled: Old Trees. Let there be darkness yet let there be light! containing the contributions of: Matei Câlția, Florin Ghenade, Wilhelm Lehmann, Alexandra Manole, Gellu Naum, Simona Popescu.

Short Biography: FLORIN GHENADE (born 1982, Roman, Romania) is a photographer who lives and works in Bucharest. He graduated from the National Art University in Bucharest, the Dynamic Image and Photography Department. Before choosing the Fine Arts Faculty, he attended classes at the Faculty of Philosophy in Bucharest. Known for the project Old Trees, exhibited at the National Romanian Peasant Museum, a visual documentation of natural and patrimony values, a story of light and darkness, Florin Ghenade is interested in photography as a media, offering projects that speak about the image aesthetic. Photography, in this case, is not instantaneous, a spontaneously captured moment, but the result of a search, an artistic process that is both intellectual – the concept and technical – the execution. Within this idea, nature and landscape are represented by defining elements, seemingly removed from the natural environment and retold through the moments that characterize each one particularly. He has had exhibitions in Bucharest, Cluj-Napoca, Șona (Făgăraș), Timișoara, and his works were part of the Romanian pavilion at the Scenography Quadrennial in Prague. The project Old Trees is exhibited in Essen, Germany at Contemporary Art Ruhr.

Susține activitatea Modernism.RO printr-o donație.