Expozitia “A viagem do rinoceronte” poate fi vizitată la GALERIILE DE ARTĂ ALE ACADEMIEI ROMÂNE între 10 noiembrie – 10 decembrie 2023, orele 10 – 18, luni – duminică.

“Pe harta unei Europe subiective, fulgerata de intimplari bizare si potriviri uluitoare, mi s-a intimplat sa gasesc ca cele doua paranteze simbolice (Portugalia si Romania) in care se afla prins spatiul batrinului continent vibreaza neobosit sub semnul simetriei.

Turnul din Belém este un bun pretext pentru a intari aceasta impresie….Printre creneluri magnific decupate, am descoperit la limita superioara a primului nivel , ca un soi de gurguie sui generis, un rinocer de piatra. Mic, tocit de ploi, vint si maree. Incercind sa aflu de unde ii vine puterea de fascinatie (dincolo de aceea ca este viu si cald straniu, printre geometriile de piatra), descopar ca este facut dupa faimoasa gravura a lui Dürer, Rinocerul. Mergind mai departe pe firul istoriei, lucrurile se incurca iar itele ghemului se rasucesc inapoi: modelul lui Dürer venea chiar de la …Lisabona. In 1514 Alfonso de Albuquerque, guvernator al Indiilor portugheze in Goa, primise de la sultanul din Cambay niste plocoane somptuoase printre care si un rinocer….caravela a ajuns in portul aflat pe umarul cel mai de vest al Europei pe 20 mai 1515. desi era incarcata cu mirodenii si giuvaeruri, nu acestea au luat ochii multimilor din Lisabona. Lucrul cel mai de pret si mai exotic a fost rinocerul, venit sa imbogateasca menajeria regelui Manuel. Savantii locului l-au identificat de indata ca fiind animalul descris sub numele de rhinocer sau rhinoceron de catre Plinius cel Batrin sau Strabon. …Multi au desenat acel animal fantastic venit din adincul istoriei (scos la parada si pus sa se lupte, in arena publica cu un elefant, pe care l-a si invins), iar unul sau mai multe desene i-au cazut in mina lui Dürer, care, la rindul sau, a executat gravura. Iar gravura a ramas vreme indelungata, singura marturie luata in seama despre supranaturala lighioana. … In Lisabona a ramas legenda, desenul lui Dürer si replica la desen, rinocerul care-ti strapunge nevindecabil inima in turnul din Belém.

Sofia Frankl, artista care lucreaza si azi in atelierul lui Dürer din Nurnberg a hotart sa revitalizeze aceasta efigie a fantasticului insinuat in bestiarul realitatii si a propus unor valorosi plasticieni romani sa se lupte caligrafic cu fiara. Gratie ei si entuziasmului cu care isi iubeste breasla, legenda a revenit in culorile si liniile mileniului trei.”

Daniel Nicolescu