“Homo ludens” este titlul Expoziției retrospective a artistei Eva Gyorffy. Evenimentul va fi găzduit de Galeria Alfa din Arad (Bulevardul Revoluției, nr. 90). Lucrările vor putea fi admirate până pe 31 octombrie.

Éva GYŐRFFY face parte din marea generație de artiști plastici arădeni de dupa război, marcată de numele lui Sever și Zizi Frențiu,

Stache Valentin, Tolan Ioan, Vitroel Emil, Baranyai Francisc, Lia si Ioan Cott. Ea este un reprezentant remarcabil al picturii expresioniste,

care a reușit să realizeze o lume proprie, uneori zbuciumată, dar de multe ori aducând liniște și pace în suflet. Așa a expus flori și peisaje

într-o perioadă zbuciumată a anilor 60 – 70, expoziții care i-au asigurat imediat un loc de frunte în lumea artistică din Arad și România.

În cei 30 de ani petrecuți în străinătate Éva GYŐRFFY a reușit să devină și un deschizător de drumuri al unei mișcări de artă

contemporană, care nu numai că îi creează propriile lumi noi, incomparabile, dar au și o influență profundă asupra aproape a tuturor

formelor de artă, inclusiv sculptura, arhitectura și muzica. Lucrările ei pe computer au păstrat ritmurile respirației expresioniste, dar în

același timp se dizolvă cu bucurie și fără bariere în spațiile multidimensionale oferite de pixeli. Ea se joacă cu fețele, cu expresiile, cu

oamenii. Creațiile ei se nasc de pe aceleași rădăcini, la fel ca experimente virtuale ale japonezului Takahiro KIMURA, ale francezului

Antoine VIVIER sau ale canadianului Andrew AGOSTINO.

Arta computerizată ocupă astăzi un spațiu mult mai mare pe scena mondială decât ne imaginăm. Un număr mare de artiști contemporani

au inclus-o în trusa lor de instrumente, fie lucrând după o fotografie, procesând o fotografie sau un film, fie pictând pictura în sine pe

computer. Duplicarea și pre-producția sunt refugiul societății actuale (cum ar putea fi altfel cazate cele 54% din populația lumii care trăiesc

astăzi, în orașe?).

Tehnologia care susține acest lucru este uimitoare, inspiratoare și incomparabilă cu experiențele noastre anterioare. Lucrările pot fi

duplicate și repetate. Unicitatea a căpătat un nou sens, iar măsura succesului și a valorii este multitudinea de puncte de vedere. Unele

dintre sălile de expoziție au devenit virtuale, dăruirea și primirea se desfășoară fără prezență – fără trup; oricine poate accesa toate

imaginile. Ne-am copiat propria lume în carne și oase și am transferat-o într-un plan imaginar. Astăzi, acest plan este principala zonă de

mișcare a Evei Győrffy.

Expoziția urmărește motivul feței de-a lungul artei lui Győrffy și încearcă să dezvăluie conexiunile și contrastele care alcătuiesc

semnificația feței ca instrument de expresie spațială și emoțională. Fața este cel mai important scut de protecție, detector de minciuni și

instrument de comunicare. Întreaga istorie a artei este și istoria reprezentării chipului.

Fețele au însoțit-o pe Győrffy de-a lungul carierei sale creative. A fost admisă la Universitatea din Cluj datorită portretelor sale deosebite.

A adunat chipurile din orașe foarte diferite, fiind una dintre acele norocoase a căror soartă (dacă există așa ceva) le-a dat ca spațiu de

manevră colțurile îndepărtate ale Europei. A locuit la Arad, Constanța, Bucuresti, Cluj-Napoca, Salzburg, și iar la Cluj-Napoca și Arad,

apoi la Budapesta și în final la Amsterdam. Cei aproximativ 2.800 km parcurși sunt o sursă inepuizabilă de întâlniri față în față. Tot felul de

fețe, tot felul de oameni care apar scurt sau îndelungat pe traseele surprinzatoare ale istoriei.

Portretele, care folosesc din plin posibilitățile oferite de calculator, sunt chipuri ale unor oameni reali și din memorie. Straturile care

formează adâncurile sufletului ies la suprafață cu o forță surprinzătoare, uneori dureroase, alteori amuzante, și câteodatâ nu sunt mai mult

decât un gând răzleț, ca atunci când, mergem pe stradă și cumva pentru o clipă fața persoanei pe care o întâlnim spune totul despre ea.

Momentul trece, doar amprenta ei rămâne pe retina ochilor noștri.