În 2023, DIPLOMA Show, festivalul noii generații de artiști, designeri și arhitecți români, a ajuns la cea de-a zecea ediție. De-a lungul timpului, DIPLOMA Show a expus peste 1.300 de proiecte și a contribuit la promovarea a peste 1.400 de creatori din noua generație. 

Aniversarea celor 10 ani este marcată și printr-o retrospectivă a 10 lucrări expuse la DIPLOMA Show de-a lungul timpului, disponibile în 10 spații diferite din București, între 7 septembrie și 15 octombrie 2023. Cele 10 locații sunt destinații neconvenționale: de la spații de socializare până la librării și zone de tranzit.

Cei zece artiști, despre lucrările lor și locurile de expunere

Mihail Botnari, DEVENIRE – Cărturești Verona 

Sculptura, realizată direct, fără mulaje sau copiere, din 4 tipuri de lemn (salcie, tei, brad și măslin) încearcă să ofere un răspuns la întrebarea „ce este arta?”. Răspunsul se referă la conflictul între arta tradițională și cea contemporană, unde tradiționalul este scos din ”Oul” de confort în care a stat mult timp, când artiștii lucrau la comandă cu teme prestabilite din timp, iar arta contemporană este reprezentată prin omul abstractizat, care arată mișcarea prin înclinarea sa înainte, în timp ce absorbția de idei se face prin punctul de legătură dintre cele 2 lucrări.

Livia Greaca, MICROGRAFII – Globalworth Tower

Prin intermediul artelor textile, microorganismele, care au produs sau produc efecte grave asupra umanității, capătă o formă plastică supradimensionată. Artista a încercat să surprindă contrastul dintre fascinația generată de frumusețea exterioară a acestor agenți patogeni și ireversibilitatea ravagiilor pe care le provoacă, de multe ori, asupra omenirii. 

Tehnicile utilizate sunt imprimarea serigrafică, broderia manuală, manipularea materialului textil, vopsirea și piroimprimarea.

Irina Motroc, MEMORIA APEI – Beans & Dots (Palatul Universul) 

Pornind de la arhiva personală de fotografii, autoarea propune un demers de chestionare a autenticității amintirilor care ne însoțesc toată viața, transformându-se, uneori, dezmembrându-se și recompunându-se în memoria noastră. Cele două direcții ale proiectului sunt reprezentate, pe de-o parte, de ideea transpunerii peste timp (prin intermediul unei lucrări realizate în laviu de tuș și cărbune) și, pe de altă parte, de ideea pierderii identității, pe măsură ce memoria devine volatilă, odată cu trecerea timpului.

Heidi Ștefania Tradnik, STĂRI DE SPIRIT – Aparterre

Inserând mii de bețișoare de lemn prin plăci de burete, artista  aduce în fața publicului varianta fizică a propriei realități psihologice. Proiectul ilustrează reflecțiile autoarei cu privire la influența gândurilor asupra sa, precum și legăturile dintre acestea. Sunt explorate diferite modalități de construcție, manipulându-se potențialul metaforic al elementelor și relațiilor care intră în componența lucrărilor.

Gabriel Petre Arhire, STEP BY STEP – Sneaker Industry

Imaginându-și omul ca o entitate vegetală, cu picioarele ca niște rădăcini, autorul a realizat un triptic, format din sculpturi din marmură, reprezentând câte un tip de încălțăminte, în mărime naturală (un papuc, un bocanc și un adidas). În viziunea artistului, încălțămintea reprezintă o metodă de separare a omului de sol, protejându-i acestuia rădăcinile.

Radu Tudor Panait, I MADE THIS REALITY „FATUM” – Kraft Market

Autorul ne invită să descoperim prin intermediul rășinii acrilice, metalului, sticlei și vopselei, o lume recreată pe baza miturilor, în care frumosul este fabricat voluntar pentru a masca, în fața omului vulnerabil, o realitate dură și, de cele mai multe ori, neprietenoasă. Nevoia de a crea un univers imaginar mai bun decât cel real, în care nevoile cotidiene sunt satisfăcute, face ca frumosul, în sensul clasic, să nu își mai aibă locul într-o concepție modernă.

Miruna Gheordunescu, POFTA DE NIMIC – Ototo Amzei

Uneori, relația cu mâncarea poate fi una complicată. Analizând legătura personală cu alimentația, autoarea a pornit de la un jurnal alimentar și a ales să-și ilustreze gândurile despre mâncare. Proiectul este vădit tributar experiențelor culinare haotice și adună laolaltă experiențe intime și ciudate cauzate de suprimarea constantă a poftelor alimentare.

Denisa Andreea Grosu, HOW IT’S MADE – Cărturești Carusel

Proiectul artistei listate la Saatchi Art vorbește despre o civilizație contemporană în care s-a dezvoltat o nouă paradigmă a imaginii. Societatea prezentului și-a creat o imagine care funcționează după câteva reguli clasice: simplitate, agresivitate, mesaj clar, posibilitatea unei lecturi rapide, dar, în același timp, existența unei profunzimi ascunse, astfel încât să poată oferi satisfacție și la un nivel de analiză mai profundă. 

Photo credit: YAP studio (www.yap-studio.com)

Ioana Preda, EQUILIBRIUM – ALTRNTV

Utilizând tehnica de țesere la războiul vertical, artista folosește elemente neprelucrate din natură (spice de grâu, ramuri de salcie, flori de câmp, mac sălbatic) și fibre prelucrate (rafie, fire de cânepă, funie de cocos), pentru a ilustra un concept ce se leagă de nevoia omului de refugiu față de oraș și de aspecte ale modernității care ajung să îi guverneze viața. 

Christian Tudose, BODY POLITICS – Mugshot

Centrat pe etapa de deconstrucție, autorul portretizează tranziția de la o dependența față de spirit și spiritualitate la una față de rațiune și explicații materiale, palpabile. Proiectul reflectă, în manifestarea sa, această stare între cele două tipuri de existență, unde există ordine în haos și haos în ordine, iar lucrurile sunt amorfe, ilogice, finite și infinite.

***

Mai multe despre alumnii DIPLOMA Show expuși în campania aniversară puteți descoperi pe diplomafestival.ro

Susține activitatea Modernism.RO printr-o donație.