Lucia Simone
Cellar Door
IAGA Contemporary Art
Strada Cloşca n. 9-11, Cluj-Napoca, Romania
Da miercuri 3 Mai 2023 până duminică 4 Iunie 2023
Vernisaj
Miercuri 3 Mai 2023 la ora 18.00
O expoziţie realizată de IAGA Contemporary Art
Curator Chiara Canali
Expoziţia va putea fi vizitată de marţi până sâmbătă, de la ora 14:00 până la ora 18:00.
Intrarea la expoziţie este gratuită.
Pentru mai multe informaţii, datele noastre de contact sunt:
Site: www.iagacontemporaryart.com
Email: [email protected]
Tel: +40 724059844
FB: @iagacontemporaryart
IG: @iagacontemporaryart
IAGA Contemporary Art este încântată să prezinte a doua expoziţie personală semnata de artista Lucia Simone (Perugia,1986) în spaţiile Galeriei, cu titlul Cellar Door (Ușa pivniței).
Una dintre ipotezele pe care se bazează cercetarea artistică a Luciei Simone este denaturarea realității, care derivă din dorința de a prezenta o viziune autonomă bazată pe percepții și sentimente personale precum și pe povești și imagini preluate din realitate. La nivel tehnic și expresiv, mijloacele folosite de artistă pentru a exprima această distorsiune perceptivă sunt, pe de o parte, utilizarea culorii și a compoziției într-un sens exagerat și abstract, iar pe de altă parte, combinarea atât a metodologiilor manuale, cât și a celor digitale.
La nivel procedural, artista trece cu ușurință de la o lume la alta, reconstituind tehnologiile vechi și răsturnându-le pe cele noi, jucându-se cu modele, coduri și forme noi și contribuind la modelarea unei noi paradigme estetice. Am putea-o defini pe Lucia Simone ca fiind un meșter priceput al post-producției și al Post-Internet Art. Aproape întotdeauna începe să creeze în fața computerului, cu degetele alergând foarte repede pe tastatură sau pe tableta digitală. Dar lucrările nu se opresc întotdeauna aici. Adesea, rezultatul final este un ulei pe pânză sau o tehnică mixtă pe hârtie sau o imprimare fotografică pe Hahnemühle. Pe fundal, se alternează intervenții care simulează, din când în când, pictura sau colajul, sau care își declară cu îndrăzneală originea digitală.
Lucrările Luciei Simone încorporează, cu indiferență, materiale analogice ale culturii vizuale și materiale digitale găsite pe internet. Uneori, aceste materiale sunt supuse unui proces de familiarizare și reprelucrare, astfel încât devine aproape dificil de urmărit originea lor și atenția se îndreaptă mai degrabă către efectele suprafeței pictate decât către imagine în forma ei precisă și denotativă.
În reelaborarea picturală finală formele își păstrează accentul printr-o reprezentare relativ plană, obținută cu o reprezentare superficială a texturii și cu o redare tonală minimă, jucată exclusiv pe tonurile de verde petrol și albastru octan, ambele culori fiind purtătoare de cuvânt ale unor contradicții îndeajuns de puternice încât să fie concomitent corelate de artistă atât aspectelor pacificatoare şi relaxante ale Naturii, cât şi celor tulburătoare şi otrăvitoare ale artificiului.
La fel cum în filmul „Donnie Darko” protagonistul trăiește timpul dezordonat și desincronizat (uneori este în prezent cu alți oameni și alteori retrăiește evenimente din trecutul său), tot astfel în lucrările Luciei Simone se alternează imagini distopice de peisaje, spații și timpuri diferite, care ne arată îmbinarea universurilor paralele și a poveștilor alternative care se desfășoară în fața ochilor noștri. Aceste lucrări sunt ca niște portaluri către alte lumi, sunt niște „Cellar Doors” (uși ale pivniței): în filmul lui Richard Kelly aceste două cuvinte englezești, deja definite de scriitorul J.R.R. Tolkien ca una dintre cele mai frumoase combinații ale limbii engleze, sunt lăsate scrise pe tablă ca indiciu pentru Donnie de a-și îndeplini destinul. Și am putea considera, într-adevăr, fiecare dintre lucrările Luciei Simone ca o „Cellar Door”, o ușă perceptivă care permite privitorului să treacă pragul fizic al realității și să pătrundă într-un univers al obiectelor și captivant care exprimă, în sens vizual, calități și senzații abstracte și emoționale, oferind o cale fără precedent către imaginație.
Lucrări pur peisagistice precum Oxygen, Connexion, Grafts, Last Flowers, Matryoshka, The Passenger, prin intervenție picturală sau colaj foto, deschid „Cellar Door” ale unor universuri paralele și fantastice care dezvăluie noi dimensiuni psihice și perceptive, la jumătatea distanței dintre real și virtual. O fereastră industrială se deschide spre o natură împădurită sălbatică și încâlcită (Oxygen); o ușă din lemn, cufundată într-un peisaj luxuriant, se dublează în două elemente în oglindă, conectând aspecte distopice ale realității (Connexion); o pădure de sălcii plângătoare se desfășoară deasupra unei cascade generate de o tușă de culoare (Grafts); un mediu stagnant scoate la suprafață, ca o descoperire arheologică, o cameră video sprijinită pe un monitor care transmite imagini provenite dintr-un spațiu antropic (Last Flowers); și din nou un televizor se observă printr-o textură vegetativă densă dintr-un peisaj psihedelic realizat integral cu bic pe hârtie (Matryoshka).
Această tehnică a acumulării distopice pare uneori capabilă să deruteze și să exaspereze privitorul, care nu reușește să se descurce și să găsească un fil rouge unitar, care să dea o coerență de ansamblu poveștii, presărată cu obiecte și elemente aparent deconectate și izolate, atomi prăfuiți care călătoresc paralel și care par că nu trebuie să se împletească niciodată.
IAGA Contemporary Art
Galeria IAGA Contemporary Art a fost înfiinţată în 2014, la Cluj-Napoca, România, în regiunea Transilvaniei, de Alberto Perobelli, antreprenor şi colecționar de artă modernă și contemporană: pornind de la achiziţionarea operelor marilor maeştri ai perioadei postbelice italiane după al doilea război mondial, prin activitatea sa în România, a început să aprofundeze cercetările şi limbajele tinerilor artişti locali şi a fondat proiectul unei galerii care să dea glas operelor acestora, într-un dialog atent şi original cu artişti din alte ţări est europene, fără să uite de tinerii italieni şi de cei de vârstă mijlocie.
Din 2014 până în prezent, rezultatul este o activitate intensă a galeriei, coordonată de Rosalba Di Pierro, Managerul Galeriei, găzduind şase expoziții pe an şi cu o participare activă la târgurile de artă din ţările din nord-estul Europei, cu o prezenţă atentă şi la târgurile italiene.
Lucia Simone
Lucia Simone s-a născut în 1986 în Perugia, unde are loc prima sa pregătire artistică, atât în domeniul artelor vizuale, cât și în domeniul muzicii. În 2013 A obținut Diploma de gradul al doilea în pictură la Accademia di Belle Arti di Roma (Academia de Artă din Roma). În 2009 a compus muzica originală pentru contribuția lui Fernanda Moneta la Walls and Borders cu scurtmetrajul Love Conquers Mountains.În 2012 obţine o bursă de colaborare la catedra de pictură lui Gianfranco Notargiacomo. De-a lungul carierei sale a participat la cursul Tehnicilor de Gravare şi Xilogravură, suştinut de Aristea Kritsotaki, aprofundînd astfel tehnicilor directe. Unele imprimări xilografice sunt prezente în Colecție Archanes 6, Heraklion, Creta (GR). Artista este prezentă în cel de-al Patrulea Repertoriu al Gravorilor Italieni (VI Repertorio degli Incisori Italiani, edit. Faenza).
A primit mail multe premii, inclusiv reşedinţa unui artist la Casa Falconieri, Cagliari, cu ocazia Premiului Internaţional FIG Bilbao şi la MACRO (Muzeul de Artă Contemporană) din Roma. A expus în mai multe muzee, inclusiv MACRO la Pelanda (RM), Austrian Museum of Folk Life and Folk Art și în locuri prestigioase precum Palazzo Montecitorio și Palazzo Vecchio cu ocazia Premiului Florența. Ȋn anul 2021 imprimeul său digital se situează pe locul al doilea în categoria Senior a Premiului pentru Grafica Italiana (Asociaţia gravorilor Italieni – Associazione Incisori Italiani), iar lucrarea este achiziționată de Museo della Grafica Italiana Contemporanea din Vigonza (PD).
Printre cele mai importante expoziții personale se numără: în 2023 Mad World, curatoriat de Saveria Colosimo, la Galleria Gallerati, Roma; în 2022 Signal Lost, curatoriat de Chiara Canali, la Galeria IAGA contemporary Art, Cluj-Napoca în 2019 expoziția Realtà Consumata, Galeria Fondamenta, Roma; în 2018, Uncanny, Interzone galleria, curatoriat de Michele Corleone, Roma.
Printre expoziţiile de grup: în 2018 participă la Canova Art Prize, New York (SUA) şi la
51° Premiul Vasto, Paesaggi Oltre il Paesaggio. Per un “Sublime” Contemporaneo, curatoriat de Silvia Pergoraro, la Palazzo Aragona, Vasto; întotdeauna în 2018 este prezentă ca semifinalistă la ArtBox.Project New York 1.0, la Stricoff Gallery, New York, (SUA). Ȋn 2017 expune la cea de-a 70-a aniversare a Premio Michetti in expoziţie Fantasmi di Luce – Estetiche visionarie da Michetti al presente, curatoriat de Silvia Pergoraro, Museo Michetti, Francavilla al Mare; întotdeauna în 2017 este prezentă la Autumn Salon Vienna, International Contemporary Art Exhibition la Austrian Museum of Folk Life and Folk Art din Vienna și expune la expoziție Take Five, la Galeria Monogramma din Roma.
În 2017 a fost invitată la proiectul expozițional Vo(L)to di donna, la Camera deputaților din Palazzo Montecitorio, Camera reginei, curatoriat de Silvia Pergoraro.
Ȋn 2016 este finalistă a Cupei Arteam, la Palazzo del Monferrato, Alessandria, și este numită finalistă în secțiunea de pictură a Premiului Combat, precum și raportată în secțiunea de artă grafică și expusă în expoziția de la Museo Civico G. Fattori din Livorno.
Ȋn anul 2016 expune la Premiile internaționale de gravură / International Print Awards, la Premiul F.I.G. Bilbao, la Premiul Acqui Terme, la Muzeul D’arT, Cagliari, şi în 2015 la Premiul tanari gravori | Bagnacavallo, Muzeul Civic din Bagnacavallo, Ravenna.
Ȋn 2014 participă la cel de-al treilea Premiu Internațional de gravură FIG Bilbao, Festival Internacional de Grabado Contemporaneo unde este selecționată și câștigă o bursă de studio, Bilbao (ES).
Ȋn 2013 participă la ediția a XII-a a Bienalei internaționale de gravură – Premiul Acqui, Acqui Terme, Alessandria.
Trăiește și lucrează la Roma.
Chiara Canali
Critic de artă, jurnalist și curator independent.
Doctor în Ştiinţe umane (PhD) la Universatea din Perugia cu proiectul de cercetare -socialità. Partecipazione e interattività nell’arte contemporanea (Tehno-socialitate. Participare și interactivitate în arta contemporană edit de Postmediabooks în 2019).
De la începutul activității sale profesionale până în prezent a deținut funcții de direcție și coordonare, câștigând o experiență considerabilă în proiectarea și curatoria de expoziții și evenimente publice și instituționale, colaborând cu muzee, municipalități, fundații, instituții publice; galerii și entități private.
Printre curatorii-tutori al Premiului San Fedele Visual Arts, în 2010 a curatoriat cea de-a doua ediție a Bienalei Gherdëina din Val Gardena.
Din 2016 este director artistic al festivalului PARMA 360 Festivalul creativității contemporane, un eveniment amplu dedicat artelor vizuale care are loc în orașul Parma, promovat de orașul Parma în colaborare cu o rețea de parteneri.
În 2021 i s-a încredințat conducerea artistică și curatoria hotelului Muraless Art din Verona. Este membru științific al Consiliului consultativ din Tokenance.art și ghid turistic MAUA, Muzeul de Artă urbană augmentată.
Este profesoară de “Istoria artei contemporane” și “Noi limbi artistice Media” la Universitatea eCampus și colaborează ca corespondent al revistelor Espoarte și ArteIn.
Recent Comments