Linia (de conduită), trăsătura (de caracter) și punctul (de vedere), expoziția artistei Liliana Mercioiu Popa

Curator: Ami Barak

Vernisaj: 18 februarie, ora 18

Pavilion ISHO din Timișoara găzduiește cu ocazia deschiderii oficiale #Timișoara2023 expoziția artistei Liliana Mercioiu Popa, un nume reprezentativ pentru scena de artă contemporană din Timișoara. Intitulată, “Linia (de conduită), trăsătura (de caracter) și punctul (de vedere)”, expoziția este curatoriată Ami Barak, curator internațional, prezent în ultimii ani la Timișoara prin importante proiecte expoziționale. Expoziția va putea fi deschisă publicului în perioada 17 februarie –  18 martie 2023, de luni până vineri, în intervalul orar 17:00 – 19:00. În weekendul 17-19 februarie, cu ocazia  #Timișoara2023 #OpeningPlus, expoziția va avea un program extins, în intervalul 15:00-19:00. Activitățile dedicate publicului vor avea loc în fiecare zi de joi, prin seria de dialoguri.

„Lucrările care alcătuiesc această expoziție fac parte din serii recente, desene și picturi, dar și intervenții directe în spațiul expozițional prin care Liliana Mercioiu Popa abordează estetica ornamentului ca o estetică naturalistă – bazată pe mecanisme biologice sensibile mai ales la configurațiile formale de receptare a mediului înconjurător. Lucrările sale au un puternic coeficient obsesiv și hipnotic datorită sau în ciuda rigorii și disciplinei pe care le induc.

Artista propune o nouă perspectivă – punând în dialog două moduri aparent rivale de a înțelege și apoi de a retranscrie realitatea, cel al matematicii moderne, prin conceptul de automate celulare, adică o rețea regulată de “celule”, fiecare conținând o “stare” aleasă dintr-un set finit și care poate evolua în timp, in principiu orientată spre viitor, și cel al țesăturilor tradiționale, strâns legate de contextul familiei sale și considerate mai arhaice. Punctele de întâlnire dintre ele reprezintă pentru ea necesitatea de asumare de către societate a concilierii tehnologiei cu natura și dorința de a flexibiliza perspectivele asupra lumii pentru a incita la transformări posibile. Astfel, Liliana Mercioiu Popa ne oferă, prin conjuncțiile dintre cele două limbaje (automatele celulare și limbajul ornamental al țesăturilor tradiționale), o abordare mai directă a vibrației, ritmicității și ciclicității naturii, a relațiilor de interdependență cu mediul înconjurător și a jocului perpetuu auto generativ al vieții (al celulelor) care ne privește pe noi toți. Faptul că anumite practici, cum ar fi țesutul și ornamentația populară, nu exclud gândirea matematică și rațională, permițând în același timp o concepție simbiotică a omului și a naturii, indică faptul că rațiunea nu trebuie să devină un obstacol în alegerea acelor dovezi de percepție a lucrurilor care ne pun în continuitate directă, primară și organică cu natura.

Liliana Mercioiu Popa este o artista care trăiește și lucrează în Timișoara. Ea s-a remarcat în ultimii ani prin participarea în 2015 și 2019 la Bienala Internațională Art Encounters și mai recent cu o expoziție personală notabilă la MNAC, București, care a arătat că arta ei este divers fațetată, dar se dezvăluie adesea ca o continuare logică a unui capitol al istoriei artei care este abstracția geometrică.” (Ami Barak, text curatorial)

Prin apropierea mea de țesăturile și ornamentica tradițională (acum vreo doi ani) doream să exprim ceva din apropierea organică de natură pe care acestea le ofereau, prin materialele utilizate care erau organice, vopsite natural, procesate direct de către corp, în relație cu desfășurarea ciclică a naturii (iarna) etc. Ornamentiaca aducea și ea un joc al culorilor într-un grid, într-un mod care mi se părea autogenerativ (formele derivă din unele din altele), continuu, precum pulsația vieții în natură. Aceste observații le-am valorificat și în seriile anterioare de lucrări, aflate în vechiul atelier.

La descoperirea invenției lui Neumann, numită cellular automata, ce poate simula prin calcul matematic computațional o varietate de sisteme din lumea reală, inclusiv cele biologice și chimice, am fost surprinsă de corespondențele vizuale ce se crează cu structurările de forme din țesăturile și cusăturile tradiționale, ceea ce presupune existența unui substrat matematic destul de complex, dar realizat organic, intuitiv, natural.

Particularitatea automatului lui Neumann este că se autocopiază, a fost creat pentru a face copii ale unei configurații inițiale foarte complexe. El pornise de la ideea de a construi niște mașini care să se multiplice singure, producând totodată condiții de viață similare cu cele de pe Pământ, pe alte planete, care să ducă la apariția spontană a vieții.

În prezent automatele celulare se folosesc în mai multe domenii precum geologia, pentru a se explica, de exemplu, cum se modelează forma bazinelor râurilor și deltelor, sau în biologie prin descoperirea modului cum se formează modelele de pe corpul animalelor, precum la scoici, pești sau zebre.

Pentru mine abordarea aspectelor ecologice în acest demers se justifică din perspectiva unor exemple de practici care ne pun în continuitate cu natura, nu în contradicție, ceea ce prin evoluția științei și tehnologiei s-a întâmplat în multe cazuri, ducând la Antropocen. Am dorit totodată, prin alăturarea acestui exemplu al automatelor celulare, să arăt și exemple ale folosirii lor și în sens benefic, pentru înțelegerea, și astfel, conservarea vieții.” (Liliana Mercioiu Popa)

Pe toată perioada expoziției, publicul va fi implicat pe mai multe planuri: reflexiv – prin conținutul informativ al lucrărilor, co-creativ – prin colaborarea în cadrul unei lucrări interactive și proactiv – prin insuflarea căutării de soluții individual și împreună, în cadrul dialogurilor cu artista, organizate pe parcursul expoziției.

  • Expoziția este găzduită de ISHO, organizată de Asociația T-act și beneficiază de parteneriatul cultural al Fundației Art Encounters  și de susținerea Facultății de Arte și Design din Timișoara și al Civitronic SRL.
  • T-act este o platformă de cercetare și susținere a producției de artă contemporană, specializată în realizarea de expoziții site-specific, prin implicarea temporară a clădirilor istorice sau/și postindustriale, reprezentative pentru oraș, în proiecte de artă contemporană. O extensie firească a acestei orientări este interesul pentru intervențiile de artă în spațiul public, care împreună aduc în atenție aspecte ale manifestării colective, urme ale istoriei recente, precum și amprente lăsate de trecerea individuală prin spațiu. Interesul pentru memoria și specificitatea locurilor, pentru anumite eșantioane ale existenței, trecute sau prezente, care ne definesc, provine din necesitatea de a înțelege prezentul cu derapajele curente ce se conturează tot mai pregnant.
  • Proiectul face parte din Programul cultural național „Timișoara – Capitală Europeană a Culturii în anul 2023” și este finanțat prin programul Opening+, derulat de Centrul de Proiecte Timișoara, cu sume alocate de la bugetul de stat, prin buget de la Ministerul Culturii.
Susține activitatea Modernism.RO printr-o donație.