Politicile umorului de extremă dreaptă și războiul imaginilor din România
Studiile cuprinse în volumul „Politicile umorului de extremă dreaptă și războiul imaginilor din România”, publicat la editura PostModernism Museum în 2022, se concentrează pe un fenomen istoric, interdisciplinar, puțin cercetat în România, acela de camuflare a conținutul ideologic și propagandistic al politicilor de extremă dreapta și transmiterea inclusiv de mesaje de instigare și acțiune prin utilizarea mascată a limbajelor și mijloacelor artistice. Pentru înțelegerea cuprinzătoare a acestor fenomene ale politicilor umorului și ale războiului imaginilor este necesară cercetarea interdisciplinară care să cuprindă perspective interconectate ale discursului artistic, distribuit în masă prin mijloacele presei tipărite. Studiile fac referire și la contextele istorice respective dar și la audiențele acestor publicații manifestate prin tiraje și la acțiunile de interzicere sau scoatere din circulație ale anumitor publicații.
Îmbrăcând forme ale umorului și satirei, aparent inofensive, au fost vehiculate în spațiul public idei care au devenit, prin reprezentare și reproducere, stereotipuri, clișee iconografice antisemite, care și-au adus contribuția la constituirea unor mișcări politice radicale de extremă dreaptă în România interbelică, având reverberații inclusiv în perioada național-comunistă, angajând un dialog peste granițele disciplinare ale politicii, ideologiei, istoriei sau istoriei artei. Studiile de caz propuse prezintă perspective transculturale, ideologice, iconografice personificând stereotipuri, teme, subiecte și adaptări stilistice.
Problematica multifațetată a formelor de utilizare ale acestor imagini este analizată de către autorii volumului din perspective specifice ale paradigmelor contemporane în construcția informației, în contextele actuale ale societății marcate de fenomenele post-adevăr și fake news.
Structura volumului „Politicile umorului de extremă dreaptă și războiul imaginilor din România” este alcătuită din șase studii de autor, acompaniate de ilustrații provenite din sursele arhivelor publice ale bibliotecilor și publicațiilor specifice. Contribuțiile propuse de autori sunt caracterizate atât prin diversitatea perspectivelor asupra temelor și subiectelor cât și prin exemplele specifice analizate, angajand un dialog interdisciplinar între domeniile politicii, ideologiei, istoriei, istoriei artei. Totodată studiile sunt concepute pentru a funcționa și ca resurse bibliografice pentru viitoare cercetări și publicații.
Cuprinsul cărții:
Adrian Cioflâncă, Războiul grafic. Confruntarea imaginilor cu atrocități în timpul celui de-al Doilea Război Mondial
Diana Mărgărit, Despre revoluție. Narațiuni vizuale și semnificații ideologice în România interbelică
Cosmin Nasui, Cine râde până la urmă? Artiști în publicațiile de extremă dreaptă
Dodo Niță, „Cruciada contra bolșevismului” reflectată în banda desenată românească, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Studii de caz
Victor Sămărtinean, Reprezentarea grafică a soldatului român în publicațiile din Guvernământul Transnistriei. Studiu de caz: ziarul „Transnistria” (1941–1943)
Cristian Vasile, Caricaturile extremei drepte românești – cazul Sfarmă-Piatră. Câteva considerații despre începuturile unei reviste fasciste.
Lansarea în mediul online are loc pe 23 noiembrie ora 18.00 la acest link: https://youtu.be/HwPWtaZ3Lz4 , materialul video rămânând disponibil ulterior în mediul online.
Avanpremiera lansării volumului a avut loc în cadrul Simpozionului de Artă și Istoria Artei, aflat la a VI-a ediție, organizat de Muzeul Municipiului București la Palatul Suțu, pe data de 18 noiembrie 2022, de la ora 14.30.
Volumul reprezintă un proiect editorial cofinanțat AFCN, derulat în 2022.
Parteneri: Modernism.ro, Mucca Production, Muzeul Municipiului București, Biblioteca Națională a României, Revista Memoria
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
Cartea este disponibilă aici
Recent Comments