ARTĂ DIN GUNOAIE
Expoziție Ion Bârlădeanu @ Camera K’ARTE

Opening: 11 nov → 6.pm.
Curator: Dan Popescu 

Există un mit fascinant al omului aflat la marginea societăţii care duce o existenţă limită dincolo de convenţii sau conforturi burgheze. Fiecare societate are nevoie de aceşti oameni care trăiesc atât înăuntrul unei societăţi cît şi înafara ei. Sunt regii-pe-dos, creatorii discursului critic, ironiştii, cinicii, libertinii sau nebunii care pun bazele filosofice ale civilizaţiei occidentale. Ei privesc „normalitatea” socială ca pe obiect de investigat și de criticat. Filosofia occidentală abundă în exemple: Socrate, Antistene, Diogene cinicul, Montaigne, Rousseau sau Nietzsche sunt momente de acest tip. Aciditatea discursurilor lor produc autoreglări sociale foarte importante şi tot ceea ce înseamnă moment pivotal în istoria gîndirii libere europeene are legătură mai mult sau mai puţin cu un episod din această galerie a oamenilor care fie refuză să joace după regulile canonice de la un moment dat şi duc o existenţă contrariantă, fie chestionează status quo-ul. Ion Bărlădeanu a avut o existenţă de acest tip. S-a născut în 1946 şi timp de mai bine de treizeci de ani a evitat cu obstinație să devină un „cetăţean onorabil”. Pe vremea comunismului a schimbat toate muncile posibile. La douazeci de ani pleacă din satul său natal (Zăpodeni, judeţul Vaslui) şi începe să muncească la stuf în Tulcea apoi devine docher în Constanţa. În Bucureşti este pe rînd gropar, taietor la gater, paznic sau muncitor necalificat la Casa Poporului. După 1989 trăieşte din resurse marginale ocupîndu-se ca un free lancer de selectarea gunoiului într-o curte de bloc de pe strada Moşilor unde face mici servicii locatarilor din imprejurimi. Nu-şi întemeiază o familie şi nu se mai angajează. Toţi aceşti ani Ion Bârlădeanu îşi întreţine însă un proiect artistic pe care îl arată „doar cîtorva oameni deştepţi”. El a facut ceea ce orice artist ar trebui să facă după părerea mea fie literal fie metaforic: să facă drumul riscant în acel no man’s land unde fiecare societate îşi leapădă măştile. Groapa de gunoi este unul dintre aceste locuri. Acolo ai resurse nelimitate și poți asista live la felul cum se produce digestia culturală a unei societăți. De-a lungul a mai bine de 45 de ani de activitate, Ion Bîrlădeanu a ales imagini din reviste aruncate sau de contrabandă şi a făcut o serie de colaje unice. Le face cu intenţia de a face filme. Porneşte de la un talent nativ de desenator şi, dorindu-şi să regizeze sau să joace în filme creează o lume imaginară în care el este marele regizor. Realizează cu resurse minimale o fotogramă cinematică care spune de fiecare dată o poveste completă (chiar “filme” le zice el la colaje și pe el se autointitulează “cineast”). Toate lucrările sale sunt un hibrid foarte special de artă pop hibridată de un filon suprarealist – dada. Şi totul cu un flavor de melancolie de gulag comunist în care lumea filmului şi a brandurilor păreau singurele toposuri posibile ale libertăţii. O viaţă întragă Ion Bârlădeanu a ales libertatea şi a dispreţuit orice tip de autoritate convenţională. În arta lui el şi-a construi arena sa imaginară în care era imbatabil, în care fariseismul era înfrînt în uralele publicului şi în care filmul se desfăşura după un scenariu umanist-ironic. Pentru mine el a fost exemplul – mănușă de creator care demonstra că arta este un instinct natural al omului, la fel de irepresibil precum instinctul sexual. Că dacă există onestitate, ceva talent și obstinație în a culege viziunea atunci parametrii sunt aranjați de așa natură să apară arta de excepție. [Dan Popescu]

Expoziția face parte din proiectul “Artă contemporană în Camera K’ARTE”, ed a IX-a.

Un proiect: Asociatia K’ARTE.
Cu sprijinul: REEA, H’art Gallery.
Co-finanțat de Consiliul Judetean Mures si Primăria Târgu Mureș.
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Primăriei Municipiului Târgu Mureș și a Consiliului Local care nu sunt responsabili de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele acestuia pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Susține activitatea Modernism.RO printr-o donație.