Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția organizează expoziția Thinking on Art, Nature, Society, a artistei Marilena Preda Sânc, în perioada 9-17 septembrie 2022.

Vernisaj: 9 septembrie 2022, orele 16:00-18:00.

Expoziția artistei vizuale Marilena Preda-Sânc, deschisă în spațiul Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția, propune publicului o imagine concentrată a creativității sale, sub semnul unei remarcabile tensiuni dintre voința artistică și viziunea despre lume. Voința artistică se dezvăluie în diversitatea mediilor vizuale abordate, de la pictură la fotografie și arta video. Viziunea despre lume este explicită în ciclurile tematice, în care se identifică tensiunea dintre contemplarea totalizantă a naturii și angajarea explicită în social şi politic, dominată de convingeri feministe și ecologiste.

Nu este surprinzătoare supremația picturii, care reamintește nu doar formația de pictor a autoarei (niciodată negată sau dezavuată), ci și tenacitatea cu care a practicat-o neobosit, explorându-i posibiltățile tehnice și expresive: gestualitatea puternică (care a consacrat-o drept una dintre cele mai convingătoare voci ale direcției neoexpresioniste în pictura românească începând din deceniul nouă al veacului trecut) conjugate cu un cromatism vizibil mai ales în forța sugestivă anuanțelor de roșu, care par să întrupeze „carnea” picturii, vizibilă în expoziție în lucrări recente, precum Eaters (2019) și Geopolitics demages Democracy (2022). Marilena Preda Sânc construiește spațiul pictural prin tușe largi, fructificând posibilitățile picturii în ulei, exacerbate de jocul de complementare alternând cu privilegierea unei singure culori, adesea cu valențe simbolice.

Surpriza (ne)așteptată a expoziției o constituie însă ciclul recent, realizat în 2022, întrupat în cele șase tablouri realizate în ulei pe pânză în care dimensiunea figurativă este substituiră de texte-manifest: concise, expresive prin caligrafia amintind de scrierea de sorginte/inspirație medievală și cu atât mai percutante prin mesajul transmis: Freedom to choose dictatorship; Geopolitics demages democracy; Geopolitics is more important then humanity?; Protect nature, protect earth; Live more; Hate less.

Astfel, prezența picturii confirmă crezul autoarei, afirmat în urmă cu câțiva ani: „Pictura mea este libertatea mea de-a fi. Altfel spus, principiul libertăţii asumate este crezul meu artistic”.

Expoziția se construiește însă prin dialogul picturii cu celelalte medii artistice practicate de Marilena Preda-Sânc: digigrafiile (I am a Tree și Listening the Nature, două manifeste ecologiste) colajul (Flower Power, sugestiv prin aluzia feministă) și filmele video (prezente în expoziție într-o convingătoare selecție retrospectivă de cinci exerciții vizuale). Împreună, acestea ilustrează, alături de picturile recente, convingerile sociale și politice ale autoarei. Conform propriei sale mărturii: „să gândesc şi să lucrez ce simt, în mai multe medium-uri artistice, să exprim în imagini un gând, un sentiment, o atitudine despre contextul în care exist, reprezintă pentru mine un mod de a fi artist”.

Ruxandra Demetrescu

MARILENA PREDA SANC: artist vizual, profesor Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti

Marilena Preda Sanc expune lucrări de pictură, desen, obiect, fotografie intervenită, cărţi de artist, body art, land art, instalaţie, performance, video. Din 1980 lucrările sale au fost prezentate internaţional în muzee, la conferinţe, simpozioane, în galerii naţionale şi internaţionale, în media. Lucrările sale integrează forme de artă tradiţională şi noi media, investighează şi vizualizează corpul / mentalul / sufletul / comportamentele umane în relaţie cu natura, spaţiul social / politic / reprezentaţional. Arta sa explorează problematicile feministe de gen / bătrâneţe / femeia ca leader în cheie eco-feministă. Este autoarea unor scrieri de specialitate centrate pe Arta în Spaţiul Public, Feminism şi Noile Media.

„Arta înseamnă libertate. O libertate responsabilă. Medium-ul artistic, pentru mine este materie și vehicul al comunicării, un spațiu locuit de mesaj. A simți / gândi, o experiență estetică sinestezică a cunoașterii. Adevăr și etică, știință și credință, împărtășite cu ceilalți. Ca artistă observ și comentez în imagini din perspectivă ecopoetică, metafizică și etică lumea. Sper și cred în umanitate. Atelierul reprezintă un spațiu fizic dar și un spațiu spiritual, fără vectori, pe care îl port permanent cu mine și în care mă regăsesc și găsesc forța să continui.” (Marilena Preda Sânc)

www.preda-sanc.ro

Ruxandra Demetrescu (n. 1954), este istoric de artă, profesor de istoria și teoria artei la Departamentul de Studii Doctorale al Universității Naționale de Arte din București, unde predă teoria artei, studii muzeale și artă modernă românească. A fost Rector la Universitatea Națională de Arte din București (2006–2012) și primul director al Institutului Cultural Român de la Berlin (1999–2003). Obiectivele ei de cercetare sunt istoria teoriilor artei în spațiul de limbă germană (Konrad Fiedler, Alois Riegl, Aby Warburg, Walter Benjamin) și arta modernă românească interbelică. A fost Arnheim Professur la Universitatea Humboldt University în toamna anului 2012. A coordonat proiecte de cercetare și a curatoriat expoziții personale ale artiștilor români. A publicat numeroase texte în cataloage ale expozițiilor artiștilor români.